Aimtec hnv murr

Internet v letecké dopravě čeká na restart

Skupina dopravců a technologických společností představila koncept jednotných standardů, které mohou být prvním krokem k vytvoření skutečně funkční letecké sítě wifi připojení.

 
Nová éra konektivity, která by nabídla širší možnosti dopravcům i cestujícím, je cílem neziskové skupiny Seamless Air Alliance, tvořené 30 společnostmi. Aliance prosazuje technologickou architekturu, jež by měla přinést do vzduchu internetové připojení obdobné kvality jako u pozemních sítí. Klíčem má být společná infrastruktura využívající modulární systémy připojení za letu s otevřenými rozhraními.
Aliance zahrnuje Airbus, aerolinky Delta Air Lines, výrobce zařízení a satelitních systémů, jako jsou Panasonic Avionics, Intelsat, Nokia, Vodafone a další firmy, které chtějí zavést globální standard pomocí protokolů odvozených od byznysu pozemních mobilních sítí a wifi. Podle agentury Routehappy má v současnosti nějakou nabídku internetového připojení zhruba stovka aerolinek. Ale jde pouze o možnost např. dobít si v letadle elektronické zařízení, SMSkovat nebo telefonovat za letu. Ovšem tyto systémy mezi sebou vzájemně nespolupracují. Každý dopravce má vlastní systém a řeší tuto službu samostatně s výrobcem letadla a svým internetovým providerem, což služby citelně prodražuje.
Jack Mandala, bývalý výkonný ředitel Qualcommu a generální ředitel aliance řekl, že „letecké společnosti dnes mají vybavení, které funguje pouze s poskytovatelem, kterého si vybraly, což by přijetí univerzálního rámce mohlo zásadně změnit.“ Plánovaný projekt charakterizuje jako integrovaný systém, kdy by cestující zůstávali připojeni od letištního terminálu přes odbavení až po vlastní let, dokonce i na přestupu mezi jednotlivými lety. Jejich mobilní připojení by migrovalo z jednoho systému do druhého, bez nutnosti dalšího přihlášení. Podle Jacka Mandaly přilákají sjednocené standardy na trh nové internetové společnosti, což posílí konkurenci a kvalitu v odvětví.
„Dosavadní slabinou u připojení za letu byly vysoké náklady. Nové protokoly by tak mohly leteckým společnostem ušetřit miliardy dolarů, což by umožnilo rychlé přijetí nových technologií,“ uvedla skupina ve svém prohlášení. V praxi to znamená, že letecké společnosti by byly schopny efektivněji spravovat své nabídky wifi a snadno měnit poskytovatele, protože do hry vstupuje i nová generace družicových sítí na oběžné dráze Země, nabízející online konektivitu jako Starlink Elona Muska, OneWeb podporovaná Softbank Group či projekt Kuiper společnosti Amazon.
Realizace však bude ještě vyžadovat zapojení řady dalších klíčových průmyslových hráčů, nicméně Jack Madala je přesvědčen, že je pouze otázkou času, než se odvětví spojí s normami, které snižují náklady leteckých společností.
Nástup těchto standardů srazí umělé bariéry, které dnes brzdí růst tohoto trhu. Mezi nimi figurují zejména vysoké ceny, úzká hrdla v kapacitě vyhrazené šířky pásma, riskantní povaha zadávání čísel kreditních karet, „šmírování“ cestujících na sousedním sedadle a obecné prostředí závadového chování při připojování na různých sítích s různými zařízeními. U letů, které nabízejí přístup k wifi, odrazuje tento nepohodlný scénář cestující od připojování, takže službu využívá méně než desetina z nich.
 
Publikováno: 10. 4. 2020 | Počet zobrazení: 905 článek mě zaujal 235
Zaujal Vás tento článek?
Ano