its murr Schunk

Elektrická novinka RX60 obstála v testu nejlépe

Vůbec poprvé za 31 let testování zaznamenal elektrický vysokozdvižný vozík vyšší produktivitu než vozík se spalovacím motorem. Dosahuje stejného zrychlení a srovnatelné rychlosti zdvihu a jízdy, ovšem bez hluku a nežádoucích emisí.

 

Nejmladší vysokozdvižný vozík RX60 značky STILL ve verzi High-Performance obstál v testu vysokozdvižných vozíků nejlépe. Elektrické vysokozdvižné vozíky si ve srovnání s vozíky na dieselový či LPG pohon získávají čím dál větší oblibu. Jsou téměř imunní vůči nepříznivým venkovním podmínkám, navíc jsou stále více úspornější. Mezi nejčastěji zmiňované výhody vysokozdvižných vozíků se spalovacím motorem patří snadné tankování paliva, jejich rychlost a produktivita. Mimořádný výkon vozíku RX60-25 ve verzi High-Performance během testování však tento argument vyvrací, vozík totiž při překládce palet dosáhl zatím nejvyšší produktivity. Díky prokazatelně vysoké výdrži baterie zvládne téměř jeden a půl dne provozu. Bude-li se vozík dobíjet během přestávek, lze jej používat téměř bez omezení.

Větší pracovní prostor
Na trhu došlo v důsledku zájmu o ochranu životního prostředí a neutuchající snahy o snižování údržby a nákladů k výraznému navýšení podílu elektrických vysokozdvižných vozíků. Společnost STILL na tento stav reaguje nabídkou nové řady vysokozdvižných vozíků RX60, která zahrnuje 7 modelů o hmotnostech 2,5–3,5 tuny. Prodloužením původního konceptu RX20 (z něhož RX60 vychází) se zvětšil pracovní prostor i prostor pro nohy obsluhy. Vozík byl doplněn o větší schůdek pro výstup a nástup a o nový inteligentní displej, který je připevněn k nastavitelné loketní opěrce. Díky displeji má řidič po ruce všechny informace a může snadno nastavit režim jízdy i zdvihu, včetně režimu úspory energie Blue-Q a režimu Sprint pro dosažení mimořádného výkonu. Nižším posazením palubní desky došlo k optimalizaci viditelnosti přední části vozíku. Výhled přes vidlici a nad střechu je velmi dobrý. Aby vozík vyhovoval stále náročnějším požadavkům, je vyráběn z robustnější oceli. Například dvířka baterie unesou až dvě osoby a neohýbají se.

 

Citlivý a rychlý
Řízení nového RX60 je velmi předvídatelné. Vozík se chová přesně tak, jak očekáváte, a má dobrou směrovou stabilitu jak s nákladem, tak i bez něj. Sloupek řízení nabízí čtyři fixní polohy, nicméně bez možnosti nastavit si výšku. Ovládací knoflík lze přetočit přes polohu „zastavení“, takže jej můžete při jízdě rovně nastavit do požadované polohy. Tato poloha není synchronizována a po chvíli se změní, takže akci můžete opakovat.
Funkce stěžně jsou ovládány dvěma páčkami na loketní opěrce. Páčka vlevo slouží pro zdvih/spouštění a náklon, vpravo pro boční posuv a dodatečné funkce. Manipulace je velmi přesná a citlivá. Rychlost zdvihu u této verze (výkon 25 místo 20 kW) je neuvěřitelná. Byla naměřena rekordní rychlost bez zátěže, a to více než 66 cm za vteřinu!
Vozík RX60 nabízí tichý provoz, flexibilitu, nižší náklady na elektřinu jakožto zdroje energie, snadné ovládání, nižší údržbu a velmi předvídatelnou manipulaci.

Vždy pod kontrolou
Při jízdě je jasně patrný vliv verze High-Performance. Namísto 2x 8,5 kW je testovací model RX60 ve verzi High-Performance vybaven hnacími motory 2x 9,6 kW. Finální řada bude vybavena 2x 10,5 kW. Při nejvyšší možné rychlosti jízdy a zdvihu a režimu Sprint vozík vyrazí kupředu a během chvíle dosahuje rychlost přes 22 km/h. Kombinací zrychlení a rychlosti jízdy a zdvihu bylo dosaženo produktivity 363 palet za 8 hodin práce. Nejlepší dieselový vozík v této třídě zvládl za stejný čas 358 palet a do této chvíle nejlepší elektrický vysokozdvižný vozík pouze 339 palet.
Novinka RX60 nejenže nabízí silný výkon a vysokou rychlost, ale je také dobře zvládnutelná a předvídatelná. Vozík je působivě rychlý, nicméně se chová tak, jak předpokládáte. Dokonce i brzdění v režimu maximálního výkonu odpovídá očekáváním. Naměřené regenerační brzdění je velkorysé a do značné míry těží z li-ion baterie. Stupeň regenerace, a tedy i brzdění, se s vybíjením baterie zvyšuje.

Dlouhá životnost
Díky regeneraci, optimalizovanému softwaru a novému nastavení regulátoru co nejblíže hnacím motorům je vozík RX60 energeticky úsporný. I při maximálním provozním výkonu dosáhneme s li-ion baterií o kapacitě 670 Ah/80 V celkem 12 hodin a 51 minut provozu. Baterie nabízí nejen výhodu příležitostného nabíjení, ale i při 90–95 % vybití je efektivnější než olověná baterie, kterou lze vybít maximálně z 80 %. Pro ty, kteří upřednostňují nižší rychlosti a delší provozuschopnost, je k dispozici režim úspory energie Blue-Q. Jeho zapnutím lze dosáhnout provozuschopnosti přes 16 hodin na jediné nabití se zachováním produktivity.
Na základě výsledků testovaného vysokozdvižného vozíku RX60-25 ve verzi High-Performance lze konstatovat, že značka STILL nastavila nový standard elektrických vysokozdvižných vozíků v tomto segmentu. Žádný jiný elektrický vysokozdvižný vozík nedosáhl podobné produktivity, a vůbec poprvé tak v tomto ohledu našel dieselový vysokozdvižný vozík svého přemožitele.

Theo Egberts, Mark Dohmen

 
Publikováno: 17. 1. 2020 | Počet zobrazení: 191 článek mě zaujal 34
Zaujal Vás tento článek?
Ano