murr Schunk

Čtvrtá generace Octavie je tady

Nejprodávanější model značky Škoda přichází v nové verzi v době, kdy Octavia slaví 60leté výročí zahájení výroby. Již čtvrtá generace tohoto modelu narostla ve všech směrech a řadí se mezi nejbezpečnější vozy ve své třídě.

 

První vozy této legendární modelové řady sjely z výrobní linky v Mladé Boleslavi na začátku roku 1959. V současné době je Octavia nejprodávanějším vozem kromě Česka také v Rakousku, Švýcarsku, Finsku, Maďarsku, Polsku, Srbsku a v Bělorusku. Velký podíl na tom má především verze s karoserií kombi. Automobilka uvedla čtvrtou generaci svého bestselleru na mezinárodní prezentaci 11. listopadu v Praze. Představila obě karosářské verze.
Na první pohled zaujme zcela nový vzhled přídě s novým nárazníkem a ostře řezanými předními světlomety s LED technologií. Poprvé se objevují dynamická směrová světla a vrcholná verze bude nabízena s full LED Matrix světlomety. Zvětšené rozměry zvýrazňují sebevědomý charakter vozu. Kombi v porovnání s třetí generací narostlo o 22 mm na celkovou délku 4689 mm (liftback je ještě o 19 mm delší), šířka se zvětšila o 15 mm na 1829 mm. Rozvor činí 2686 mm. Nové tvarové řešení designu karoserie přispívá k výtečné aerodynamice, součinitel odporu vzduchu cx je od 0,26. Nová Octavia se tak řadí mezi vozy s nejlepší aerodynamikou na světě. To má samozřejmě vliv na nižší hodnoty emisí CO2 a spotřebu paliva.

Nový interiér
Interiér v novém konceptu kombinuje kvalitní materiály, funkčnost prostoru a promyšlený design. Poprvé se objevují ergonomická sedadla s vyhříváním, masážní funkcí a ventilací. Bezklíčový systém otvírání lze nyní použít pro všechny čtyři dveře. Zvětšil se prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech (na 78 mm) i objem zavazadlového prostoru (640 l – největší ve třídě). Z nového dvouramenného volantu lze ovládat až 14 různých funkcí. Nový design má také středová konzole, výplně dveří i přístrojová deska, která je rozdělena do několika horizontálních úrovní a kopíruje tvar masky chladiče. Jako první model značky nabízí head-up displej, který zobrazuje údaje přímo na čelní sklo před řidičem.
Nové jsou také možnosti konektivity. Infotainment systémy nabídnou na přání služby streamování rádia a televize a také zcela bezdrátové propojení chytrého telefonu pomocí SmartLink+ technologie. Vylepšen je také Virtuální kokpit o úhlopříčce 10" s uživatelsky přívětivějším ovládáním. Řidič může volit ze čtyř základních režimů zobrazení a obsah nastavovat tlačítky na volantu. Novinkou je také možnost zobrazit mapu navigace ve dvou různých režimech (na Virtuálním kokpitu a displeji infotaintmentu).

DSG se systémem shift-by-wire
Novinkou je ovládání automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Řazení převodových stupňů tak neprobíhá mechanicky, ale elektronicky. Místo známé volicí páky se ve středové konzole nachází nový ovládací modul s malým přepínačem režimů. Poprvé jsou v nabídce inovativní asistenční systémy, jako např. Asistent vyhýbání nebo Varování při vystupování z vozu. První asistent pomáhá řidiči mírným zásahem do řízení v případě hrozící srážky s chodcem, cyklistou nebo jiným vozidlem, a druhý zase zobrazuje varování před otevřením dveří, pokud se zezadu blíží jiné vozidlo nebo cyklista. Funkce Detekce rukou hlídá, zda má řidič permanentně ruce na volantu, nebo zda v případě zdravotní indispozice řidič neovládá vozidlo. V takovém případě umí Emergency Assist vůz zastavit.

Premiéra mild-hybridní technologie
Nabídku naftových (TDI) a benzinových (TSI) motorů doplňuje ekologická varianta s pohonem na zemní plyn (CNG) a také verze s plug-in hybridním pohonem. Poprvé se objeví motor s mild-hybridní technologií. U tříválcového (1,0 TSI, 81 kW) a čtyřválcového motoru (1,5 TSI, 110 kW) v kombinaci se 7st. automatickou převodovkou DSG, je použit 48V řemenový startér-generátor a 48V lithium-iontový akumulátor. Tak je možné s vypnutým motorem plachtit a shromažďovat energii rekuperací při brzdění. Motor 2,0 TSI (140 kW) je nabízen výhradně s pohonem všech kol a 7st. převodovkou DSG.  
Tři nové naftové motory ve výkonovém spektru od 85 do 147 kW patří k nově vyvinuté generaci Evo. Jsou vybaveny filtrem pevných částic a novou evoluční řadou úpravy výfukových plynů SCR. Díky tomu se snížili emise oxidů dusíku (NOx) v porovnání s předchozí generací motorů o ca 80 %. Varianty o výkonech 110 a 147 kW jsou nabízeny i s pohonem všech kol.

 
Publikováno: 19. 12. 2019 | Počet zobrazení: 381 článek mě zaujal 78
Zaujal Vás tento článek?
Ano