Aimtec hnv murr

Datové centrum bude simulovat aerodynamiku

Poslední den v říjnu uvedla Škoda Auto do provozu nový nejvýkonnější firemní superpočítač v České republice, který výpočetně umožní vysoce náročné aerodynamické simulace.

 

Superpočítač s výpočetní kapacitou dva petaFLOPS provede dvě biliardy početních operací za sekundu. V budoucnu umožní datové centrum kapacitu 15 petaFLOPS, což znamená, že množství výpočetních operací vzroste až na 15 biliard za sekundu. Zařízení disponuje dvěma počítačovými clustery, tedy seskupeními počítačů, jež spolu navzájem úzce spolupracují. K dispozici je 1008 výpočetních uzlů a 24 192 procesorových jader.

Server HPC se dvěma clustery HPE SGI 8600 s 1008 uzly nemá žádné grafické karty, výhradně jen procesory Intel. K provozu vyžaduje elektrický příkon 400 kW, který si automobilka upravuje, případně vyrábí sama na dvou 1,6 MW dieselelektrických agregátech. K chlazení se využívá především voda, která se při průtoku počítačem ohřeje na 38 °C, a poté se na střeše datového centra zpětně ochladí. Do budoucna by se ohřátá voda mohla využívat k dalším energetickým úsporám.

První sálový server ve Škodovce
„Výkon počítače je 67miliardkrát vyšší než výkon prvního sálového serveru v automobilce. V roce 1969 byl do provozu uveden první mainframový server značky IBM. S novým superpočítačem dnes, přesně o 50 let později, definujeme opět nová měřítka v oblasti IT, avšak ve zcela jiných dimenzích,“ řekl vedoucí Škoda IT Klaus Blüm.
S instalací nového vysoce výkonného superpočítače společnost rozšířila největší podnikové výpočetní centrum v Česku.
„Důsledně tak pokračujeme ve své cestě k digitální společnosti a vytváříme důležitý technický předpoklad k maximálnímu využití stávajících a budoucích technologií a k  dosažení maximální efektivity a hospodárnosti např. ve vývojových procesech,“ dodává Klaus-Dieter Schürmann, člen představenstva Škoda Auto.

Všestranné využití počítače
Kapacity superpočítače budou využívat oblasti technického vývoje a výroby pro vizualizace, zobrazení ve virtuální realitě a simulace. Jako např. pro rozšířený vývoj nových bezpečnostních prvků, pro simulace v oblastech aeroakustiky a aerodynamiky, v oblasti ochrany chodců nebo pro další vývojové fáze motorů.
V novém centru se budou také ukládat data propojených automobilů. Pro ně přitom platí maximální požadavky na ochranu proti zneužití. Kromě toho se budou v rámci vize „Green Data“ vytápět administrativní prostory odpadním teplem, které bude vznikat chlazením výpočetního centra.

 
Publikováno: 19. 12. 2019 | Počet zobrazení: 1140 článek mě zaujal 273
Zaujal Vás tento článek?
Ano