its murr Schunk

Kia ProCeed s inovativním typem karoserie

V posledních letech Kia hodně zapracovala na svém celkovém image a designu nových modelů. Novinka ProCeed s karoserií shooting brake nese sebevědomé a ostré linie, které ve verzi GT potrhuje motor s výkonem 150 kW.

 

První generace modelu Ceed se od svého uvedení stala bestsellerem nejen v Česku, ale i v zahraničí. S každou další generací pak korejská automobilka posouvá kvalitu vozu i použité technologie. Aktuální třetí vydání kompaktu ze Žiliny pak vůbec poprvé nabízí i stylovou variantu ProCeed. Nejde přitom o třídveřovou karoserii jako u prvních dvou generací, ale o shooting brake. Tedy sportovní kombi, které mezi kompakty doposud nabízel jen Mercedes.

Interiér a vnitřní prostor
Vnější design ProCeedu je tím nejlákavějším, co umí tato verze nabídnout navíc oproti základnímu kombi SW. Rychle se svažující střecha a zcela odlišně tvarované zadní partie přitahují pozornost. Na designu interiéru je příslušnost ke klasickému Ceedu znát více. Palubní deska je úplně stejná jako u běžného hatchbacku, což však není nutně na škodu. Zpracování i použité materiály jsou na dobré úrovni, designéři navíc ponechali ovládání klasickými tlačítky. Ta jsou velká, avšak ne utopená, není je proto potřeba nijak složitě hledat.
Dominantním prvkem palubní desky je volně stojící obrazovka multimediálního systému. Protože se navíc ProCeed nabízí jen v nejvyšších výbavách, už v základu je sedmipalcový barevný displej rádia s parkovací kamerou. Od prostřední výbavy (anebo za příplatek) je obrazovka ještě o palec větší, navíc s integrovanou navigací. S tímto řešením se pojí také lepší audio JBL a bezdrátové nabíjení chytrých telefonů. Na rozdíl od některých konkurentů zatím žádná verze Ceedu nenabízí kompletně digitální přístrojovou desku, maximem je 4,2palcový displej mezi budíky.
Technický základ ProCeedu je stejný jako u dalších modelů jihokorejské rodiny. S délkou 4605 mm je stylový kombík o 5 mm delší než standardní kombi, rozvor náprav 2650 mm je pak stejný. Před koleny je tedy dostatek místa, tvarem karoserie tak trpí především hlavy cestujících vzadu. ProCeed je s 1422 mm o 43 mm nižší než běžné kombi. Daní za atraktivnější design je i menší zavazadlový prostor. Ten má v základu 594 litrů, po sklopení zadních sedadel potom 1545 litrů. Nejde o špatná čísla, klasický Ceed SW je však s 625 litry v základu premiantem mezi kompaktními kombi.

Motory a technologie
Až donedávna platilo, že ProCeed jakožto vrchol nabídky Ceedu pohání pouze nejvýkonnější motory. Nabídka se však postupně rozšířila, a začíná tak u litrového přeplňovaného tříválce T-GDI o výkonu 88 kW. Jako jediná má tato motorizace výhradně 6stupňovou manuální převodovku. Následuje větší 1,4 T-GDI s výkonem 103 kW, která ruční řazení variuje se 7stupňovým dvouspojkovým automatem. Jediným turbodieselem je 1,6 CRDi o výkonu 100 kW, rovněž s možností výběru mezi manuální nebo dvouspojkovou převodovkou.
Vrcholem nabídky je sportovní verze GT, která kromě úprav zevnějšku, kabiny a nastavení podvozku využívá služeb zážehového čtyřválce 1,6 T-GDI disponujícího výkonem 150 kW. To je nejvíce, co umí jakýkoliv Ceed nabídnout. Stejnou jednotku pak má i hatchback (nikoliv však klasické kombi) ve verzi GT. ProCeed GT umí s automatem zrychlit na stovku za 7,5 sekundy, manuál je o desetinu pomalejší. Standardní Ceed má přijít i jako mild-hybrid a plug-in hybrid. Jestli se některé z ústrojí dostane i do ProCeedu je zatím otázkou.
Všechny ProCeedy mají v základní výbavě tempomat, autonomní nouzové brzdění, asistenta pro jízdu v pruzích a sledování únavy řidiče. Pouze nejvyšší výbavě GT jsou rezervovány sledování mrtvého úhlu, upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání a ukazatel rychlostních limitů. Od druhé výbavy (nebo za příplatek) nabízí korejský shooting brake též plné přední LED světlomety.

Michal Busta

 
Publikováno: 27. 9. 2019 | Počet zobrazení: 528 článek mě zaujal 95
Zaujal Vás tento článek?
Ano