Schunk

Testy superšinkanzenu

V současnosti provozovaný japonský „bullet train” dosahuje maximální rychlosti téměř 320 km/h. Nejnovější generace, která nyní prochází testy, bude ještě rychlejší.

 

Souprava s označením Alfa-X či oficiálně E956 Series má jezdit 360 km/h a japonské železnice by s ní rády zvládly až 400 km/h. Extrémní rychlost umožnilo snížení hmotnosti vlaku a jeho aerodynamický design. Pro snížení tlakových vln, vznikajících při vstupu do tunelů vysokou rychlostí, navrhli konstruktéři speciální dlouhý nos, který testují v provedeních 16 a 22 m. Došlo i ke snížení hluku vlaku uvnitř i vně a byla zavedena nová vertikální zařízení pro tlumení vibrací.
V zemi, která musí čelit neustálé hrozbě zemětřesení, má Alfa-X i nové protizemětřesné tlumiče, které se automaticky aktivují v reakci na silné otřesy. Stabilizují pohyb vlaku a zabraňují jeho převrácení i vyjetí z dráhy. Rychlovlaky brzdí automaticky, když dojde k otřesům v okolí, ovšem nové tlumiče přispějí ke zlepšení stability nejen při pohybu, ale i po zastavení.
Po přísných testech by se měl stát nejrychlejší komerční vlakovou soupravou na světě, ačkoli maglev v Šanghaji, využívající technologii magnetické levitace, jede rychlostí 431 km/h. I vývoj japonského vysokorychlostního maglevu při testech dosáhl až 603 km/h, ale s nasazením se počítá až po roce 2027.

 
Publikováno: 26. 8. 2019 | Počet zobrazení: 501 článek mě zaujal 82
Zaujal Vás tento článek?
Ano