Schunk

Prvonáplně chlazení užitkových vozidel

V Čechách jsou tři výrobní závody automobilek, u nich však typ chladicí kapaliny pro první plnění určuje jejich zahraniční vlastník. Mnohem proměnlivější je tak druh používané nemrznoucí směsi u českých producentů užitkových vozidel. Pokud pomineme Tatru, která chladí převážně vzduchem, zbudou tři nejdůležitější: Zetor, Iveco a SOR.

 

Osobní automobily
Není tajemstvím, že chladicí kapalinou pro první plnění, kterou VW používá nepřetržitě od roku 2011, je kapalina G13, odpovídající normě TL 774 J. Tu také naleznete ve všech nově vyrobených vozidlech Škoda z Mladé Boleslavi, Vrchlabí nebo Kvasin. Inhibičně odlišný typ, používaný však soustavně ještě déle, je kapalina pro závod Hyundai v Nošovicích ve zkratce POAT. Nemrznoucí směs neobsahující křemičitany (ty má G13), ale naopak s přítomnými fosfáty (ty VW zakazuje), musí plnit normu JIS K2234 a hlavně všechny standardy japonských a korejských automobilek. Paradoxně podobná prvonáplň se nám pak vyskytuje nejen ve vozidlech Toyota, vyprodukovaných v Kolíně, ale nejspíše i ve francouzských automobilech koncernu PSA, vyrobených tamtéž. Ačkoliv ty by měly dle manuálu mít správně chladicí kapalinu dle normy PSA B7151 – bez silikátů a fosfátů, ale s molybdeny. Takovou provázanost holt přináší dnešní doba globalizace u výrobců automobilů. Česká republika je ale hlavně světovou velmocí ve výrobě autobusů, tak si posviťme na ně.

Iveco Bus
Je tomu již dávno, kdy jste v chladicí soustavě nových autobusů Karosa z Vysokého Mýta mohly nalézt českou chladicí kapalinu, jezdily na Fridex. Tenkrát to byl dokonce i typ Eko Extra na bázi nejedovatého propylenglykolu, který si vyžádali někteří provozovatelé, protože tomu nahrávala tehdejší doba.
Nyní již více jak deset let se pro první plnění autobusů Iveco používá chladicí kapalina Paraflu od italského výrobce provozních kapalin Selenia, vlastněného ropnou společností Petronas. Původně se používala zelenomodrá chladicí kapalina Paraflu 11, která byla nahrazena v roce 2014 kapalinou s jinou inhibiční ochranou a žlutým zbarvením – Paraflu HT. Zatímco kapalina Paraflu 11 je vývojově starší typ obsahující částečně anorganické inhibitory koroze včetně dusitanů nebo molybdenanů, Paraflu HT je založena na moderních organických inhibitorech koroze. I díky tomu je s předchozí chladicí kapalinou nemísitelná. Kapalina Paraflu je v Čechách dobře známá, používají ji i všechny vozidla koncernu Fiat.  

SOR Libchavy
Druhý český výrobní závod autobusů sice produkuje přibližně čtvrtinu autobusů oproti Ivecu, ale českým uživatelům dodává svých vozidel podstatně více – až 400 ročně. Všechny tyto autobusy bývaly ještě před rokem 2014 naplněny směsí OMV 5123 nebo českou chladicí kapalinou Fridex G48. Toto období již dávno skončilo, zejména díky problémům s korozí chladičů. Od té doby naleznete v těchto vozidlech jako prvonáplň špičkovou nemrznoucí směs pro těžkou techniku – Fleetguard ES Compleat. Konkrétně jde o 50% směs poskytující bod tuhnutí až –37 °C. Jedná se o americkou chladicí kapalinu určenou zejména pro motory Cummins, které se svého času v autobusech SOR také vyskytovaly. Tato kapalina plní normu ASTM D6210 s předepsaným obsahem dusitanů a/nebo molybdenanů. Je tedy podobná kapalině Paraflu 11, kterou dříve používalo Iveco.

ZETOR Tractors
Třetí producent užitkových vozidel s českým původem používající chlazení motorů kapalinou je výrobce traktorů z Brna. Jeho přístup k náplni chladicího systému je oproti autobusům nejvíce konzervativní. Již přes deset let v něm nenajdete jinou chladicí kapalinu než Fridex Stabil, naředěnou na zvláštní hodnotu –27 °C. Má to svůj důvod, tento bod tuhnutí totiž získáte po naředění ethylenglykolu s vodou v poměru 2 : 3 objemově. Nicméně kapalina je to již vývojově zastaralá, někde na úrovni normy VW TL 774B z počátku devadesátých let. Obsahuje anorganické inhibitory koroze, včetně v automotive dávno zakázaných toxických dusitanů a boraxu. Funguje však velmi dobře. Současné traktory Zetor ale kromě vlastních používají i motory Deutz plnicí emisní normu Euro 6. Ty jsou plněny médiem G48 odpovídající normě TL 774 C. Zde ovšem nejde o zprofanovanou kapalinu „G 48“, kterou nabízí téměř každý český výrobce provozních kapalin, ale o tekutinu se schválením výrobce motorů Deutz, tedy např. Glysantin G48 nebo CLASSIC KOLDA UE G48. Nicméně vše se vyvíjí a tradiční prvonáplni z Velvar v traktorech Zetor také v tomto roce odzvonilo, a přitom zůstalo u českého původu.

Co výrobce, to kapalina
Na přehledu (viz tabulka) jsme si ukázali, že tři hlavní výrobci užitkových vozidel z Česka používají odlišný přístup k chladicí kapalině. V prvním případě jde o následování nařízení zahraničního vlastníka, v druhém případě o hledání vlastní cesty, kdy do motorů koncernu CNH Industrial se plní kapalina jiného světového výrobce motorů. Pouze český výrobce traktorů vlastněný slovenskou skupinou HTC používá v Čechách vyráběnou chladicí nemrznoucí kapalinu. U autobusů je to o to větší škoda, jelikož jsme co do jejich produkce v přepočtu na obyvatele nejlepší na světě. Nicméně situace není v tomto případě tak zoufalá, jak by se mohlo zdát. I přes tlak ze strany výrobců autobusů na dodržování záručních podmínek většina jejich provozovatelů reprezentovaná dopravními podniky, ČSAD i soukromými přepravci, používá téměř bez výhrady české chladicí kapaliny.

Ing. Jan Skolil, Ph.D., Classic Oil

 
Publikováno: 24. 7. 2019 | Počet zobrazení: 78 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 5
Zaujal Vás tento článek?
Ano