Schunk

Odvaha prémiovému modelu DS 7 Crossback nechybí

Z původního Citroënu DS se stala před pěti lety samostatná značka DS. Francouzský koncern PSA dal značce do vínku luxus a odvahu čelit prémiovým segmentům. Do boje nasadila elegantní francouzský styl.

 

Vozy DS využívají sice koncernovou platformu, ale odlišují se hlavně velmi kvalitním zpracováním, jak jsme se mohli přesvědčit na týdenním testu tohoto crossoveru střední třídy DS 7 Crossback. Jde mimochodem o první vůz nové samostatné značky.
Oddělením a vytvořením nového segmentu od klasických značek Citroën a Peugeot může DS v konkurenčním boji jen získat. Určitě to nepůjde rychle, protože vybudovat prestižní značku chce čas. Ale už nyní je vidět avantgardní design s prvky krystalu, který doplňují pokrokové technologie, komfortní materiály a velký smysl pro detail, což oceňuji nejvíce.  

Design v detailech...
Se svou délkou 457 cm sice patří ve svém segmentu mezi nejkratší, ale pocitově vypadá mnohem větší. Mohou za to nejen mohutné proporce, vysoká přední část, ale i šířkový rozměr 189 cm. Ať se na karoserii podíváte z kterékoliv strany, vždy působí mohutně, přitom luxusně s vystupujícími detaily. To se designérům povedlo. Třeba dominantní maska s velkým logem uprostřed a chromovým lemováním je už z dálky lehce rozpoznatelná. Lemy přechází do relativně úzkých, ale dlouhých světlometů. Vtipně jsou provedena svislá světla pro denní svícení umístěná v hraně nárazníku. Přední aktivní světlomety s Full LED technologií jsou ve standardu jen u výbavy Grand Chic, kterou jsme měli k dispozici, u jiných jsou xenony, ale za příplatek je lze pořídit do všech výbav. Každý světlomet obsahuje tři rotační moduly s tvarem krystalu, které se při odemčení vozu rozsvítí a otočí v horizontální rovině o 180°. Hlavně večer to vypadá velmi efektně a musím říct, že mě tento světelný tanec vždy uchvátil. Svítivost světlometů je velmi dobrá za jakéhokoliv počasí, tady má DS navrch. Automatická dálková světla dosahují až do vzdálenosti 520 m, a přepínání na tlumený režim v obci nebo proti jedoucím vozidlům funguje na 100 %. Dominantou zádi jsou zadní světla podepřená chromovanou lištou. Ani tady  designéři nezapomněli na krásný detail, kde červené diody vytvářejí trojrozměrný obraz navzájem se překrývajících krystalů.  
Testovaný model byl vyveden ve zlaté (příplatkové) barvě a v kombinaci s pěknými litými disky a 19" pneumatikami se mi opravdu líbil. Vůbec jsem se nedivil, že se lidi za autem otáčeli.

... pokračuje i v interiéru
Místo řidiče je obklopeno útulnou atmosférou. Palubní deska vytváří oblouk v čistých liniích se dvěma dominantními 12palcovými displeji. Kam se podíváte, všude je znatelný motiv krystalu. Zaujme široký středový tunel mezi předními sedadly s prostornou loketní opěrkou, jejíž dvoukřídlé otevírací víko nabídne klimatizovaný prostor třeba pro nápoje. Efektní jsou i ovladače s motivem krystalu po stranách páky automatické převodovky. První displej před řidičem je umístěn v klasické kapličce, kde slouží jako sdružený přístroj s rozbalovacím menu, jenž se ovládá z volantu. Druhý displej uprostřed palubní desky je velmi dobře dosažitelný a díky nižšímu umístění i dobře čitelný. Slouží jako centrální dotyková obrazovka se všemi funkcemi vozidla a multimediálním rozhraním. Netradičně je umístěno startovací tlačítko. Nenajdete ho pod volantem, ani za volantem na palubovce, ale nahoře uprostřed palubní desky. Je umístěn pod vyklápěcími hodinami, které sice vypadají obyčejně, ale jde o luxusní ručičkový strojek francouzské značky B.R.M., který se vyklopí až po nastartování (standardně je pouze u nejvyšší výbavy).
Elektronicky nastavitelná vyhřívaná sedadla dokážou díky vysokému bočnímu vedení držet pěkně tělo v zatáčkách. Navíc je možnost manuálního prodloužení sedáku. Oceňuji perfektní sedáky, protože ani po 530km jízdě jsem nepociťoval únavu zad. Z vysokého posedu na místě řidiče je velmi dobrá viditelnost, dokonce je vidět i kapota, což určitě ocení ženy řidičky. K pocitu luxusu patří i viditelné prošívání na sedadlech čalouněných kůží, volantu, palubní desce i na dveřích. Široký věnec volantu, který je v dolní části zploštělý, výtečně padne do rukou. Ovládání na něm je dobře přehledné.
Řidič i spolujezdec mají dost odkládacích schránek. Na zadních pozicích mají dva cestující potřebný prostor jak nad hlavou, tak v oblasti loktů. Když jsem se posadil za sebe, měl jsem od kolen k přednímu sedadlu ještě 16 cm.

Technologie   
Všechny tři výbavové stupně: Performance Line, SO Chic a Grand Chic, disponují bohatou nadílkou technologií, tj. elektronických asistentů a bezpečnostních systémů buď ve standardu, nebo za příplatek. Patří sem třeba airbagy přední, boční i okenní (vepředu i v zadu), bezklíčový přístup a startování, hands-free otevírání víka zavazadelníku kopnutím pod nárazník nebo vnitřní i vnější senzory alarmu.
Auto je už částečně vybaveno i pro autonomní jízdu, a to paketem DS Connected Pilot. Ten kombinuje výhody adaptivního tempomatu (udržuje vzdálenost od vozu před sebou i pomocí brzdění), samočinného udržování jízdního pruhu a snímače dopravních značek (doporučuje rychlost).
Mezi další asistenční systémy patří třeba samočinné brzdění v případě kolize, parkovací senzory vepředu i vzadu, parkovací kamera 360°, monitorování doby nepřetržitého řízení nebo varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a také automatické příčné a podélné parkování. Zajímavostí je systém sledování pozornosti řidiče pomocí kamery na čelním skle a podle pohybů volantu. Tento systém mi přijde daleko efektnější než zatím používané systémy hlídání únavy řidiče. Za příplatek je možné si pořídit i noční vidění. Pokud si na tuto funkci člověk zvykne, je to bezvadná pomůcka při nočním cestování.
DS7 disponuje také elektronicky řízeným odpružením se třemi módy: Sport, Normal a Comfort. Při nastartování vozu je odpružení automaticky v módu Normal. V módu Comfort kamera pod čelním sklem analyzuje silnici (v rychlosti od 15 do 130 km/h) před vozem v rozsahu 5–20 m, další senzory monitorují pohyby a parametry vozu. Díky těmto datům pak elektronika upravuje s předstihem průtok oleje v tlumičích, aby zajistila nejhladší průjezd případných nerovnosti.

Dynamické motory
Na výběr je jeden z pětice výkonných spalovacích čtyřválcových motorů splňující Euro 6.2. Dva benzinové – 1,6 PureTech o výkonech 133 a 165 kW (propojeny s 8st. automatem EAT8), a tři dieselové – 1,5 BlueHDi o výkonech 95 kW (s manuální 6st. převodovkou a EAT8) a 2,0 BlueHDi 130 kW s EAT8. Nová automatická převodovka EAT8 přispívá díky nové strategii řazení k úspoře paliva o 4 % ve srovnání s 6st. převodovkou. K dispozici je také hybridní verze E-Tense s výkonným plug-in hybridním benzinovým motorem a pohonem 4 x 4.
Přední nápravu testovaného vozu poháněl dvoulitrový dieselový agregát propojený s EAT8. Motor je pružný a velmi kultivovaný, dobře reaguje na povely plynového pedálu. V případě potřeby dokáže na dálnici vyvinout slušnou dynamiku. Řazení je plynulé bez zbytečných prodlev. Pod volantem jsou umístěna pádla umožňující i manuální řazení.
Výborný podvozek nabízí skvělé jízdní vlastnosti, k tomu přispívají samozřejmě i adaptabilní tlumiče. Pěkně zvládá silniční nerovnosti a velmi dobře drží stopu. Při projíždění zatáček je sebejistý a ani se moc nenaklání. Většinu jízdy jsem absolvoval v komfortním módu s klidnou nohou na plynu, což mělo za následek velmi dobrou spotřebu 5,2 l na 100 km v kombinovaném provozu (výrobcem je udávaná 4,9 l/100 km).  
Základní verze testovaného modelu DS 7 Crossback 2,0 BlueHDi, v nejvyšší výbavě Grand Chic, s automatickou převodovkou vyjde na 1 190 000 Kč. V ceně je započtena 5letá záruka (nebo 100 000 km) a také servisní smlouva FreeDrive. Cena s příplatkovými doplňky, které mělo testované vozidlo, vyjde na 1 481 500 Kč.

Historie DS
Francouzská automobilka Citroën vyráběla model DS v letech 1955–1975 v několika provedeních. Díky nadčasové karoserii a revolučnímu způsobu odpružení (hydropneumatický systém se samočinnou úpravou světlé výšky) to byl jeden z nejznámějších automobilů vyšší střední třídy. Celkově bylo vyrobeno 1 455 746 těchto vozů. Jeden si dokonce zahrál i ve filmu s Fantomasem.

 
Publikováno: 24. 7. 2019 | Počet zobrazení: 74 | Počet přeposlání: 0 článek mě zaujal 5
Zaujal Vás tento článek?
Ano