hnv murr

Renegade - městský džíp

Pohled na nejmenšího zástupce značky Jeep vzbuzuje většinou dva různé názory, buď se líbí, nebo jej zcela odmítají, že to prostě není džíp. Jak je to s ním doopravdy? Možná mají pravdu obě skupiny.   

 

Po začlenění značky Jeep do italského Fiatu byl prvním výsledkem jejich spolupráce právě Jeep Renegade, který společně s Fiatem 500X sdílejí stejnou podvozkovou platformu. V Čechách se Renegade začal prodávat od konce roku 2014 a loňská modernizace přinesla designové prvky, které jej více charakterizují jako džíp. V každém případě jej jeho délka 4236 mm řadí do kategorie nejkratších SUV nižší střední třídy. V nabídce je několik výbavových variant (Sport, Longitude, Limited a Trailhawk), které jsou odstupňovány podle toho, jak si dokáže poradit s terénem a tím i světlou výškou. Moje poznámka, že mají obě skupiny pravdu, vychází z toho, že základní varianta nabízí pouze pohon přední nápravy a není určena do terénu. Naopak offroadové provedení nabízí varianta Trailhawk.

Design
Hranaté tvary dělají z vozu robustního svalovce. Celkový design, i když z boku trochu „krabicoidní", se designérům povedl. V nabídce barev je na výběr několik odstínů buď jedno-, nebo dvoubarevných (černá střecha), my jsme měli na redakční test model v šedém odstínu, který mi přišel trochu nudný, a ve výbavě Limited. Tato výbava zahrnuje i nové LED světlomety s lepší viditelností, včetně mlhových, koncových a brzdových světel.
Interiér je pěkně zpracovaný, líbil se mi mohutný věnec volantu s ovládáním, přesně vhodný pro džíp, hladké linie a také robustní madlo před spolujezdcem. Zajímavostí jsou tlačítka z druhé strany volantu na ovládání rádia (jak si na ně zvyknete, oceníte jejich dostupnost), a také středový displej zasazený do voděodolného rámu. Dotyková tlačítka infotainmentu disponovala rychlou odezvou. Ocenil jsem dobře čitelné budíky ve středové kapličce před řidičem, hlavně v nočním provozu, jen mě mrzelo, že vůz prodávaný v Česku nedisponuje češtinou.
Sedalo řidiče je posazeno dost vysoko, takže je umožněn velmi dobrý výhled na všechny strany, navíc je vidět kapota vozu, což dodává nepopsatelný pocit bezpečí. K dobrému výhledu přispívají i velké vnější zpětná zrcátka a jejich umístění. Celkový vnitřní prostor je na vnější rozměry nadstandardní. Na druhou stranu je škoda, že např. schránky ve dveřích jsou malé a vejde se do nich jen malá lahvička. Ke světelné pohodě interiéru přispívá i panoramatická střecha (za příplatek), jejíž přední díl je elektricky otevíratelný. Zkoušeli jsme i rychlejší jízdu s otevřenou střechou a výsledek byl bezvadný, žádné předimenzované zvuky.
Na zadních sedadlech, která jsou tužší, je dost místa jak nad hlavami cestujících, tak i v oblasti loktů. Při zkoušení jsem se posadil pohodlně za sebe a zůstalo mi místo i v oblasti kolen. Zavazadlový prostor nepatří mezi největší (351 l), ale ocenil jsem, že pod jeho podlahou je plnohodnotné rezervní kolo.      

Motor a jízda
Po modernizaci dostal Jeep Renegade nové výkonnější a hospodárnější motory. Z benzínových je k dispozici litrový tříválec s turbem (88 kW) a čtyřválcové jednotky 1,3 l o výkonech 110 kW (4x2) a 132 kW (4x4). Dieselové agregáty Multijet 1,6 (4x2) a 2,0 o výkonech 103 a 125 kW (4x4). Nejsilnější diesel o výkonu 125 kW a 9st. automatem s redukcemi je výhradně pro výbavu Trailhawk, která je určena i do terénu. Jeho světlá výška je 210 mm (u testované verze Limited S 198 mm) a nájezdové úhly vpředu a vzadu 30° a 34°.
Testovanou verzi poháněl dieselový řadový čtyřválec 2,0 l o výkonu 103 kW při 3750 ot./min, který byl propojen s 9st. automatem. Jeho projev byl do kabiny při vyšších rychlostech docela slyšitelný a průměrná spotřeba po ujetí 766 km se dostala na hodnotu 7,6 l na 100 km. Což mi přijde oproti deklarované dost. Při předjížděcích manévrech se dvoulitr nezapřel a okamžitě reagoval na pedál akcelerátoru. Řazení probíhalo plynule, řízení je příjemné a při projíždění zatáček vhodně strmé. Vozidlo bylo obuto do největších 19" pneumatik (235/45 R19), a protože v době testu pršelo, vyzkoušel jsem jeho chování v dešti. Překvapilo mě svou suverenitou a hbitostí při rychlejším projíždění zatáček okresních silnic. Auto se téměř nenaklánělo a jízda byla komfortní.      
Do terénu jsem se bohužel nedostal, ale díky voliči přednastavených jízdních režimů (automat, sníh, písek a bláto), který upravuje odezvu na plyn, kontrolu trakce a chování stabilizačního systému, věřím, že terén zvládne bez problémů. Navíc díky malým převisům, možnosti redukce a systému sjíždění ze svahu dokáže zdolat i členitý terén.
Závěrem bych shrnul, že Jeep Renegade se výrobci povedl, líbil se mi nápaditý design s robustní 7otvorovou maskou, která jej už z dálky řadí do kategorie džípů s dobrodružnou povahou a komfortem svezení.

Petr Kostolník

 
Publikováno: 20. 6. 2019 | Počet zobrazení: 1888 článek mě zaujal 323
Zaujal Vás tento článek?
Ano