ITS Schunk

Scala znamená krok vpřed

Jde o automobil nižší střední třídy, který vychází ze studie Vision RS a vyplňuje mezeru mezi Fabií a Octavií. Jeho přednosti jsou dynamický design, moderní technologie a kvalitní odhlučnění. 

 

První dva dubnové dny pozvala Škoda přes 60 českých motoristických novinářů na dynamické testování nového modelu Scala. Názvem novinky, který pochází z latiny, vyjadřuje krok do segmentu kompaktních vozů, kam Scala patří. Kromě emocionálního designu nabízí nové technologie, vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti a nejmodernější možnosti konektivity.

Designově čistá
Pohledově je Scala velmi hezká, ať už jde o příď, kterou charakterizují nízké šípovité světlomety a výrazná maska, nebo zadní pohled s protaženým zadním sklem až mezi koncová světla, mezi kterými je vůbec poprvé vytvořen velký nápis Škoda. Celkově ale uchvátí emotivní vzhled, kde se snoubí sportovní a elegantní designové prvky.
Automobilka postavila Scalu jako první vůz Škoda na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen. Ve srovnání s jeho předchůdcem Rapidem hatchback je Scala delší i širší. Díky aerodynamickému optimalizování všech částí karoserie nabízí výbornou aerodynamiku se součinitelem odporu vzduchu cx 0,29.

 

Interiér
První co mě upoutalo v interiéru, je velkorysý prostor a velký zavazadelník. Se svou hodnotou 467/1410 l je největší ve své třídě. Za to vděčí dlouhému rozvoru 2649 mm. Získal se tím větší prostor před koleny i nad hlavou cestujících na zadních sedadlech. Podle údajů činí prostor pro hlavu na zadních sedadlech 982 mm, což je nejlepší hodnota v kompaktní třídě. Zajímavým prvkem je velký displej (9,2") uprostřed přístrojové desky, která kopíruje tvar kapoty. Tím se docílilo opěrky pro ruku při ovládání dotykové obrazovky. Díky zabudované kartě eSIM s připojením LTE může být vůz vždy online. V nabídce je také rozšířené hlasové ovládání.

Podvozek a motory
Testované vozy byly vybaveny sportovním podvozkem se sníženou světlostí a nastavitelnými tlumiči. V nabídce (na přání) je systém Sport Chassis Control, tj. adaptivní regulace podvozku s možností přepínání různých režimů. Podvozek je o 15 mm nižší a při sportovním režimu se projeví tužší charakteristika elektronicky ovládaných tlumičů. Řidiči to umožňuje sportovnější jízdu. V menu volby jízdního režimu Driving Mode Select je podle režimu ovlivňována reakce volantu, motoru i převodovky.
Výkonové spektrum pohonných jednotek je od 70 do 110 kW. Jde o tři benzinové motory TSI o objemu 1,0 a 1,5 l a jeden naftový 1,6 TDI. Na podzim by měl přijít ještě agregát 1,0 G-TEC (66 kW) s pohonem na CNG. Motory lze kombinovat s pěti- nebo 6stupňovou manuální převodovkou a automatickou 7st. převodovkou DSG.
Při projíždění úzkých uliček i silnic mezi obcemi se podvozek choval neutrálně a nerovnosti zvládal velmi pěkně utlumit. Líbila se mi dieselová motorizace 1,6 TDI (85 kW) s 6stupňovou manuální převodovkou. Motor měl pěkný zátah a rychlé reakce. To platí i o čtyřválcovém motoru 1,5 TSI, který byl propojen s dvouspojkovým automatem DSG. Projev je hladký a velmi dobře reaguje na plynový pedál. U litrové varianty je také výborné odhlučnění, ale při razantnější akceleraci je citelnější zvukový projev.      

Bezpečnost
Už standardní výbava je bohatá, disponuje např. LED technologií vpředu i vzadu, nebo asistentem hlídání jízdního pruhu včetně funkce nouzové brzy a prediktivní ochrany chodců. V nabídce je i mnoho asistenčních systémů dosud známých pouze z vyšších tříd, např. adaptivní tempomat či parkovací asistent (na přání), asistent změny jízdního pruhu (na přání) dokáže upozornit, když se zezadu až ze vzdálenosti 70 m blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Na přání je dostupná také proaktivní ochrana cestujících, která v případě hrozící nehody uzavře automaticky v předstihu okna a předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech.
Objednávky na novou Scalu začaly již v lednu, ale až v dubnu byl zahájen prodej. Jak sdělil zástupce automobilky, už v březnu bylo přes 4000 objednávek. Novinka, která startuje s cenou 394 900 Kč, by měla být konkurencí např. nového Focusu, Astry či očekávaného koncernového Golfu.

Petr Kostolník

 
Publikováno: 30. 5. 2019 | Počet zobrazení: 230 článek mě zaujal 30
Zaujal Vás tento článek?
Ano