hnv murr

Patent SKF na soudečkové ložisko slaví 100 let

SKF nepřestává na zdokonalování soudečkového ložiska pracovat již od roku 1919, kdy patentovala a uvedla na trh Palmgrenův vynález soudečkového ložiska.

 

Průmyslové podniky usilují o udržení náskoku před konkurencí a neustále inovovaná ložiska, srdce každého stroje, jim v konkurenceschopnosti a šetření nákladů značně pomáhají.

SKF Explorer
V roce 1999 představila SKF výkonnostní třídu ložisek SKF Explorer se zdokonalenou vnitřní geometrií, která jsou vyrobena z dokonalejších materiálů a dokonalejšími výrobními postupy. SKF Explorer od té doby nabízí konstruktérům a pracovníkům údržby zcela nové možnosti, například zmenšit strojní zařízení bez snížení výkonu nebo pracovat s vyššími otáčkami, delší dobu, s nižší teplotou a nižší hlučností.
V současné době jsou veškerá soudečková ložiska SKF zařazena do výkonnostní třídy SKF Explorer. Tato ložiska jsou vyráběna z vysoce kvalitní oceli za použití zlepšených postupů tepelného zpracování.  
Poslední inovací soudečkového ložiska je optimalizace konstrukce a těsnění malých soudečkových ložisek s průměrem díry do 120 mm. Tímto vylepšením se podařilo snížit tření těsnění až o 50 % a provozní teplotu až o 20 °C, což vede ke snížení celkového tření v ložisku až o 20 % a zvýšení mezních otáček na dvojnásobek.
Navíc jsou naplněná mazivem s delší životností, které umožňuje výrazné prodloužení domazávacích intervalů a v některých aplikacích i bezúdržbový provoz ložiska. Nižší náklady na údržbu se pak u mnoha aplikací projeví také výrazným snížením celkových nákladů na vlastnictví (TCO).

Osmitunové ložisko pro těžební aplikaci
SKF vyrábí soudečková ložiska všech velikostí a řad – od nejmenších s průměrem díry 20 mm až po velkorozměrová vážící skoro osm tun. Doslova největším úspěchem soudečkových ložisek SKF je ložisko s průměrem díry 1,25 metru, které bylo vyrobeno ve výrobním závodě SKF ve švédském Göteborgu.
Ložisko je vybaveno jedinečným systémem SKF SensorMount, který měří skutečné rozměry při montáži ložiska na hřídeli. Pomáhá tak zabránit riziku nesprávné montáže, která může u velkorozměrových ložisek způsobit značné problémy. Ložisko samotné váží 7780 kg a každé z jeho valivých těles váží 42 kg.
Ložisko bylo vyrobeno podle specifikací výkonnostní třídy SKF Explorer a vyznačuje se zvýšenou odolností proti opotřebení díky patentovanému procesu tepelného zpracování materiálu, který téměř zdvojnásobuje provozní trvanlivost při nedostatečném mazání a ve znečištěném prostředí.
Daniel Ortega, projektový manažer z výrobního závodu v Göteborgu, dodává: „Při návrhu optimálního ložiska 241/1250, které je zvláště vhodné pro použití v těžebním průmyslu, jsme úzce spolupracovali se zákazníkem. Tyto aplikace se vyznačují extrémními provozními podmínkami a jsou velmi náročné z hlediska provozní trvanlivosti ložiska.”

Co se stane v příštích 100 letech? 

Nahlédněte s námi do budoucnosti českého průmyslu 21. května na konferenci SKF Rolling Future.

Pokusíme se odpovědět na otázku, jak zajistit profitabilitu v době průmyslové digitalizace. Dosavadní obchodní modely, jak jistě všichni tušíme, už nebudou fungovat. Přístup k zajištění výrobního procesu se mění...
Celou konferencí vás provede aplikace Happenee, díky které budete mít rychlejší check-in, budete moct klást dotazy, hlasovat, či se spojit s dalšími účastníky konference. Výtěžek z akce bude předán neziskové organizaci Gaudia proti rakovině.

 

 
Publikováno: 29. 5. 2019 | Počet zobrazení: 1255 článek mě zaujal 267
Zaujal Vás tento článek?
Ano