hnv murr

Vývojový tým tvoří techničtí „srdcaři

ŠKODA AUTO je jediná automobilka, která v ČR vozy a jejich důležité součásti nejen vyrábí, ale i vyvíjí. Součástí mladoboleslavského Technického vývoje je i Motorové centrum, které nám představili jeho techničtí specialisté. Motory se zde zkouší i tisíce hodin.

 

Čtyři roky po vzniku firmy, v roce 1899, vybavili zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement poprvé jízdní kolo pomocným motorkem. Vznikla motocykleta a začala tak tradice nejen výroby, ale i testování motorů v Mladé Boleslavi.
Myšlenka výstavby nového Motorového centra vznikla zhruba před deseti lety. Stávající zkušebny agregátů, zejména motorové brzdy, byly na tak velký úkol již zastaralé, některé pocházely dokonce z roku 1964. Proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového moderního centra, které se otevíralo v září 2014, necelé dva roky od položení základního kamene.
Dnes ŠKODA AUTO vyvíjí agregáty MPI používané v mnoha modelech koncernu Volkswagen pro trhy prakticky po celém světě. Jde konkrétně o tříválec 1.0 MPI a čtyřválce 1.4 MPI, 1.5 MPI a 1.6 MPI. A to je dost velký úkol. V Motorovém centru aktuálně hledají nového kolegu, který bude součástí týmu vývoje platformových motorů a komponentů.
„Je třeba si uvědomit, že nejen předpisy, ale i například klimatické podmínky se v různých koutech světa dost výrazně liší,“ říká vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve ŠKODA AUTO Martin Hrdlička, a dodává: „Proto musí být motory připraveny na rozdílné emisní normy, dramaticky odlišné teploty, vysokou nadmořskou výšku, rozdílnou kvalitu paliv nebo používání součástek od několika různých dodavatelů.“
Druhou oblastí, které se technici v Motorovém centru věnují, je zajištění tzv. zástavby koncernových motorů do vozů ŠKODA. Stejné agregáty se používají v mnoha různých modelech, ale pro každý z nich je potřeba před sériovou výrobou motor specificky naladit. Třetí sférou činnosti Motorového centra je péče o aktuální motorovou paletu ve vozech ŠKODA. Motoráři musí zajistit, že pohonné jednotky používané v modelech ŠKODA budou po celou dobu výroby dané modelové řady vždy odpovídat aktuálním předpisům a vývoji na světových trzích.

Jak testování probíhá?
Na zkušebních stavech, jichž je v Motorovém centru 15, se dají testovat agregáty s maximálním výkonem až 400 kW a točivým momentem 750 Nm. Každý stav je umístěn v samostatné místnosti, která je dokonale odhlučněná a zabezpečená proti požáru. Celé zařízení s motorem je uloženo na vzduchem odpružených litinových deskách vážících 40 tun, které zabrání přenosu vibrací do celé budovy Motorového centra. Vzduchotechnika odvádí spaliny od výfuku okamžitě pryč. Mezi jednotlivými stanicemi jsou umístěny analyzátory pro měření složení emisí testovaných motorů. Každý zkušební prostor je z akustických a bezpečnostních důvodů oddělen od obsluhy lepeným „neprůstřelným“ sklem a pro lepší monitoring je sledován kamerami.
Motor se pro testování připravuje předem na speciální paletu, kde je pevně uchycen. Příprava agregátu ke zkoušce - sestavení, uchycení do palety atd. - trvá několik desítek hodin, jeho umístění na zkušební stav je pak ale otázkou jen několika minut. Technici ho propojí s elektrickou brzdou motoru, připojí na požadovanou měřicí techniku a zajistí přívody paliva a chladicí kapaliny.   
Další oblastí, kterou se mj. technici v Motorovém centru zabývají, jsou vývoj a zkoušky převodovek. K plnění tohoto náročného úkolu byla nedávno v Motorovém centru otevřena nová zkušebna převodovek, ve které je nainstalováno 5 zkušebních stanovišť na špičkové úrovni. Tyto stavy převodovek plní komplexní a náročné úkoly - od zkoušek zcela nových převodovek či jejich komponent až po ověření kvality těch stávajících sériových. Aby mohly být všechny testovací stanice bez problému provozovány, je potřeba rozsáhlé technické zázemí, které Motorové centrum dokáže nabídnout. Lze zde testovat i mnoho různých druhů paliv, od benzinu přes naftu, CNG, LPG, ethanol až po palivo pro závodní motory.



Hledáme nové kolegy do oddělení Technického vývoje ve ŠKODA AUTO. Pojďte s námi hledat nová řešení, testovat motory nebo zkoušet prototypové vozy. Vyberte si pozici podle svých představ na skoda-kariera.cz/vyvoj.  

Kde se diagnostikují srdce aut

Více o unikátní laboratoři nám prozradil technik z Motorového centra David Ševr.  

Co je Vaším úkolem v Motorovém centru?
Mým úkolem je testování motorů. Zkušební motory, které projdou naším oddělením, testujeme za předem stanovených podmínek a vlastností, díky kterým se pak mohou upravit a nastavit technické parametry tak, aby byly v souladu s předepsanými normami, a zároveň vyhovovaly zátěži motoru za běžného provozu.

 

 

Jak dlouho trvá průměrný test motoru a co všechno sledujete?
Každý test motoru má své individuální požadavky, podle kterých pak následně určujeme délku jeho průběhu. Například dlouhodobá zkouška může trvat i 1000 hodin, neboť vyhodnocujeme několik vlastností motoru najednou, což vyžaduje kromě vlastního procesu testování také důkladnou přípravu před samotným testem - změnu parametrů na měřicím zařízení, vlastností testu, paliva atd. Naopak krátkodobou zkoušku jsme schopni změřit do jedné hodiny. Hlavním přínosem testů jsou pro nás výsledky výkonu motoru, podle kterých můžeme vyhodnocovat jeho odolnost a přizpůsobivost při zvolených podmínkách.

Co všechno můžete při takovém testu simulovat?
Aby motor mohl být zařazen do výrobního procesu, musíme si být stoprocentně jisti, že motor svého uživatele za žádných podmínek nezklame. Proto simulujeme takové situace, se kterými se nelze za běžného provozu téměř setkat. Jde například o měření hraničních limitů motoru, kdy testujeme jeho maximální zatížení. Dále teplotní simulace nebo simulace jízdy, při které přenášíme data z vozovky na zkušební zařízení a testujeme tak jeho odolnost. Vše se samozřejmě odvíjí od testovaných prototypů.

 
Publikováno: 31. 3. 2019 | Počet zobrazení: 1362 článek mě zaujal 281
Zaujal Vás tento článek?
Ano