hnv murr

Nový Ford Focus - navazuje na úspěchy mladších sourozenců

Byl jednou z nejočekávanějších loňských automobilových novinek. Jeho čtvrtá generace představuje zcela nový model, nejpropracovanější a technicky nejlépe vybavený kompaktní Ford všech dob.

 

Nová generace Focusu přichází přesně po dvaceti letech od uvedení prvních Focusů na světové trhy. Byla navržena na zcela novém základě, s využitím nejtěsnějšího kontaktu se zákazníky. Cílem bylo vyvinout vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a intuitivním ovládáním, dosahující na špici evropských rodinných aut nižší střední třídy. Vychází z konstrukčního konceptu „designu zaměřeného na člověka“, který dokazuje, že i emotivně navržený exteriér může dosáhnout špičkové aerodynamiky a také poskytnout prostornější interiér, vysoce kvalitní materiály a adekvátní dílenské zpracování. Uvedu alespoň jeden číselný údaj – výrazně se zvětšil objem zavazadlového prostoru až na 1354 l.
Dokladem skutečnosti, že se dílo zdařilo, jsou i dosud získaná četná prestižní ocenění, včetně postupu mezi sedm finalistů evropské ankety Auto roku 2019, jejíž výsledky se dozvíme v březnu.
Jezdili jsme s vozem ve výbavě Trend Edition, která je druhá ze šesti. I tak už v ní najdete třeba pokročilé nouzové brzdění snižující riziko nehody s vozem, cyklistou nebo chodcem, elektronickou parkovací brzdu, sportovně tvarovaná přední sedadla, kůží obšitý tříramenný volant a hlavici řadicí páky či 16" kola z lehkých slitin. Nejnákladnější položkou z výbavy na přání byla sada s prémiovým audiosystémem, barevným 8" dotykovým displejem, hlasovým ovládáním v češtině a handsfree spolupracující s chytrými telefony. Škoda, že chyběla navigace, bez ní se větší displej jevil jako lehce naddimenzovaný. Při parkování jsme ocenili přední a zadní parkovací senzory s panoramatickou kamerou vzadu, a v nevlídném počasí zimní sadu s vyhřívanými předními sedadly, volantem, čelním sklem a tryskami ostřikovačů.
Nejvíc jsem byl zvědavý, jak vůz obstojí motoricky. V nových Focusech si můžete vybrat z řady moderních jednotek včetně optimalizovaného a mnohokrát oceněného motoru 1,0 EcoBoost a nového agregátu 1,5 EcoBoost. Obě benzinové jednotky jsou vybaveny deaktivací válce při nízké zátěži. Tato technika je v kategorii tříválců použita vůbec poprvé. Nové vznětové motory 1,5 a 2,0 EcoBlue přinášejí co možná nejvyšší úsporu paliva. Novinkou je také inteligentní 8stupňová samočinná převodovka upravující řazení podle jízdního stylu řidiče. V testovaném voze byl silnější 1,0 EcoBoost o výkonu 92 kW v kombinaci s 6stupňovou manuální převodovkou. Tento výkonný tříválec se už několik let pyšní titulem mezinárodní motor roku do jednoho litru. Výsledkem současné inovativní technologie vypínání jednoho válce při částečném zatížení, např. při jízdě ustálenou rychlostí po rovině nebo při plachtění setrvačností, má být ještě nižší spotřeba paliva. Použité řešení dokáže odstavit a znovu připojit válec za pouhých 14 milisekund, tedy 20x rychleji, než trvá mrknutí lidského oka. Nezhorší se tak dynamika nebo kultivovanost chodu motoru. S Focusem jsem najel 530 km v různorodém provozu převážně v nevlídném počasí, nejvíce na dálnicích, v obsazení maximálně čtyřmi dospělými osobami. V nízkých otáčkách zní 1,0 EcoBoost bublavě skoro jako diesel, nicméně se z nich překvapivě ochotně vytáčí, je úměrně hbitý ve městě i mimo něj, jen v kopcích při větším zatížení trochu vadne. Celkově však klobouk dolů. Notoričtí střelci a vyznavači silných aut po něm nejspíš nesáhnou, avšak pro běžný provoz i na dálkové cesty je naprosto dostačující. Průměrná spotřeba se zastavila na 6,7 l/100 km, což je na aktuální podmínky provozu přijatelné, i když o dva litry více než je deklarovaná.
Nová generace Focusu vypadá při sportovním střihu velmi dobře, poskytuje dostatek prostoru a pohodlí všem cestujícím s důrazem na jejich bezpečnost. Užitná hodnota je poměrně vysoká. V současnosti si už vedle 5dveřového hatchbacku lze pořídit i prostorné kombi nebo crossover Focus Active.

Základní cena testovaného modelu Focus Trend Edition v uvedeném osazení byla 429 990 Kč, s výbavou na přání 501 590 Kč.

Oldřich Šesták, foto autor

 
Publikováno: 28. 2. 2019 | Počet zobrazení: 1498 článek mě zaujal 320
Zaujal Vás tento článek?
Ano