Techmagazín.cz - Nejrychlejší spojení se světem průmyslové techniky

Nesmiřitelný Subaru Forester

Forester, novinka modelového roku 2018, dokáže překvapit každým coulem. Má to prostě v genech. Už první generace prezentovaná v roce 1997 dokázala skloubit výhody terénních vozidel s komfortem osobních vozů. Je stvořena pro jízdu na všech typech silnic.

 

U Subaru je jistota, že dokáže vždy překvapit zajímavou novinkou, která se vymyká běžným osobním modelům. Stačí se posadit do interiéru, který je v daném segmentu nadprůměrně prostorný. Ocenil jsem velmi dobrý výhled na všechny strany, a to i díky posunutému B sloupku více dozadu, takže nebrání řidiči ve výhledu.
Na testy jsme měli možnost vyzkoušet model ve výbavě Executive s pohonem všech kol. Poháněn byl plochým dvoulitrovým čtyřválcem typu boxer, který dosahuje maximálního výkonu 100 kW při 6200 ot./min a maxima točivého momentu 198 Nm při 4200 ot./min. Výkon motoru přenáší samočinná převodovka CVT Lineartronic s plynulým převodem na kola. Točivý moment rozděluje variabilně podle jejich adheze systémem Active Torque Split AWD na obě nápravy. Převodovka disponuje kapalinovým měničem a možností řazení virtuálních stupňů při sportovní jízdě.
Výhodou Forestru je, že se s ním nemusíte bát, díky světlé výšce podvozku 220 mm, což je v tomto segmentu maximem, ani do středně náročného terénu. Zde se uplatní režim X-Mode (elektronicky řízený trvalý pohon všech kol). Aktivuje se tlačítkem na středovém panelu a elektronika pak upravuje funkci motoru, převodovky, pohonu AWD a dalších systémů pro maximální bezpečnost jízdy. Po ujetí necelých 700 km na různých površích, nehledě na styl jízdy, vyhodnotil počítač naměřenou spotřebu 9,4 l.   
Že Subaru není lhostejná bezpečnost, svědčí nejvyšší hodnocení modelu Forester v nárazových testech nejen v Evropě, ale i v USA. Největší zajímavostí testovaného modelu byl balíček asistenčních systémů EyeSight třetí generace. Jak uvádí automobilka, jsou to řidičovy druhé oči, protože jde o zařízení dvou kamer umístěných za předním sklem po stranách zpětného zrcátka. Výhodou oproti jiným kamerovým systémům umístěným v náraznících je, že nejsou tak náchylné na znečištění. Jsou ale samozřejmě jiná úskalí, která jim vadí, např. prudké protislunce nebo silně znečistěná vrchní část předního skla. Systém hodnotím velmi pozitivně, je to neobvyklý benefit, který zvyšuje celkovou bezpečnost, např. rozpoznává řadu rizik na silnici a dokáže jim zabránit.      
Kamery systému zachycují třírozměrný obraz před vozidlem a podle nastalých situací varují řidiče a aktivují např. předkolizní nouzové brzdění. Rozeznávají vzdálenost jednotlivých objektů, jejich tvar, jiná vozidla a jejich rychlost, motocykly, jízdní kola i chodce. Systém obsahuje funkce adaptivního tempomatu, asistenta pro jízdu v pruzích, předkolizni regulací škrticí klapky a také upozorní řidiče na zvýšenou únavu.
Pokud EyeSight zjistí potenciální nebezpečí, varuje řidiče a podle potřeby začne i brzdit, aby napomohl předejít nehodě, případně se dramaticky snaží snížit její následky. Velmi jsem ocenil systém ve stojící koloně na dálnici. Při čekání jsem si krátil chvíli čtením a jak se vůz stojící přede mnou rozjel, EyeSight mi dal zvukové znamení a na displeji se objevila hláška: Vůz před vámi se pohnul. Tím jsem se nemusel tolik soustředit při stání na dění přede mnou.
Jízdní vlastnosti jsou ohromující, a to nejen na silnici, ale i na nezpevněných površích. Podvozek je velmi stabilní, nižší těžiště vozu umožňuje projet zatáčku rychleji bez nadměrného naklánění karoserie. Interiér je od motoru pěkně odhlučněný a cestující na zadních sedadlech mají velkorysý prostor v oblasti hlavy i kolen. Forester se dá na našem trhu pořídit od 700 tisíc, záleží na výbavě. Cena testovaného vozu ve výbavě Executive Lineartronic ES vyjde na 990 tisíc Kč.

Petr Kostolník

© 2010 - 2019 Techmagazin.cz