Schunk

Souboj o elektromobilitu pokračuje: Rychlost nabíjení

Na trase dálnice A8 mezi Mnichovem a Stuttgartem je nová neobyčejná nabíjecí stanice pro elektromobily. Zařízení vybudováno automobilkami BMW a Porsche disponuje unikátním rychlonabíjecím systémem o výkonu 450 kW.

 

Doplnění energie, které elektromobilu zajistí jízdu na dalších 100 km, totiž zvládne za pouhé tři minuty a svým výkonem tak skokově převyšuje všechny dosud existující systémy. Německé automobilky tak překonaly i dosud nejvýkonnější řešení jako je Supercharger firmy Tesla.

Výkonné nabíječky pro budoucnost
Věc má ale háček: V současnosti dostupné sériové elektromobily nejsou schopné výkon této ultimátní rychlonabíječky využít, takže nabíjení jim potrvá déle než umožňuje její rekordní výkonnost. Elektromobil, který zvládal nabíjení v plném tempu, muselo Porsche vybavit dodatečným chlazením baterií i kabelu, které se při takto rychlém nabíjení silně zahřívají. I tak ale nová nabíječka dokáže baterie běžných testovacích elektromobilů nabít na 80 % kapacity za 15 minut, zatímco současná generace nabíječek Tesly k tomu potřebuje zhruba dvojnásobnou dobu.
Budování široké sítě nabíječek nutí automobilky stále se zpřísňující legislativa omezující emise osobních vozů. Výrobci elektromobilů však musí nejdříve přesvědčit zákazníky, že jejich vozy jsou schopny konkurovat klasickým automobilům v reálném provozu, včetně rychlosti doplňování energie. Zatímco Tesla, která se plně zaměřila na elektromobilní segment, buduje síť dobíječek pro své vozy sama, další výrobci automobilů v rámci budoucího vývoje spojují své síly a zakládají společné podniky.
Prototyp výkonné nabíječky je dílem nedávno vzniklého „bateriového“ konsorcia, jehož členy jsou kromě BMW a Porsche i Daimler a Siemens. Jejich cílem je vybudovat po Evropě síť rychlých nabíjecích stanic, které by řešily jeden z hlavních problémů elektřinou poháněných vozidel: dlouhé časy dobíjení.

Různá řešení, různé technologie
Konsorcium německých firem není samo, kdo pracuje na technologiích rychlého doplňování energie do baterií elektromobilů. Izraelský startup StoreDot, zaměřený na výrobu rychlonabíjecích baterií, avizoval už v roce 2015 svůj model pro EV, který umožní dosáhnout plného nabití na 480 km jízdy během pouhých pěti minut. Funkční prototyp představili na veletrhu CUBE Tech v Berlíně, kde systém naznačil slibné perspektivy. Jejich technologie FlashBattery StoreDot využívá vrstvy nanomateriálů a chráněných organických sloučenin, které předtím nebyly v bateriích nikdy používány. Firma tvrdí, že FlashBattery je bezpečnější než lithium-ion technologie, protože není hořlavý a má vyšší teplotu spalování. První elektromotory s touto technologií avizovala firma v horizontu tří až pěti let, takže nyní už by měl nastat jejich čas.
Také Henrik Fisker, tvůrce designérských a technologických automobilových skvostů, slibuje u nového elektrického sedanu Fisker EMotion nabití plné baterie pro dojezd téměř 650 km za pouhých 9 minut. Původně ohlášené uvedení ale bylo prozatím odloženo. Fisker využívá slibnou technologii grafenových infúzních superkapacitorů, vyvinutou na kalifornské univerzitě UCLA, určenou pro rychlé dobíjení.
Společnost ABB vyvinula svou 350kW rychlonabíječku Terra High Power DC, která dokáže dosáhnout téměř trojnásobek rychlosti nabíječek Tesly. To by mělo umožnit super rychlé nabíjení vozu a doplnění baterie elektromobilu za pouhých 8 minut  pro dojezd 200 km - ale také až poté, co budou k dispozici vozy připraveny zvládnout tento druh toku energie.

 
Publikováno: 28. 2. 2019 | Počet zobrazení: 622 článek mě zaujal 146
Zaujal Vás tento článek?
Ano