hnv murr

Tiché a udržitelné

Jak souvisí plasty a elektromobilita? Většinou se vybaví nahrazování kovových částí v elektromobilech plasty, ale významnou roli hrají i v jednostopém segmentu elektromobility.

 

Elektrická vozidla potřebují inovativní materiály, které podporují jejich příjemné tiché cestování eliminací nežádoucího okolního hluku. U elektrických dvoukolek zase zajišťují např. voděodolný kryt na baterie.

Tišší mobilita s plastovými vzduchovody
V interiéru elektromobilů jsou hluky výraznější, protože nejsou maskovány zvukem spalovacího motoru. Vzduchová potrubí z plastické pěny proto zvyšují komfort jízdy elektromobilů tím, že snižují mechanický hluk systému přenášeného potrubím (až o 5 dB) a tlumí vibrace podél stěn potrubí.
Evropský výrobce polyolefinových pěn Sekisui Alveo uvedl na trh svůj nejnovější pěnový materiál Alveolen NL LV, který britský dodavatel automobilových komponentů Linecross využil k výrobě vzduchových potrubí pro novou řadu elektrických taxi.
Alveolen NL LV byl vyvinut speciálně pro použití ve dvojitém vakuovém tepelně tvarovacím procesu, kdy jsou současně vytvářeny a svařeny dvě vrstvy pěny do flexibilního vzduchového kanálu. Materiál je v souladu s přísnými normami automobilového průmyslu pro emise a hořlavost (k dispozici je i ohnivzdorná verze). Je odolný vůči povětrnostním podmínkám, inertní vůči četným chemikáliím, ekologicky a chemicky neutrální a nenasává pachy. Má široký rozsah provozních teplot. Velmi nízká tepelná vodivost byla dosažena kombinací speciálních pryskyřic s vysokým stupněm rozšiřování materiálu. Změnou tloušťky a hustoty pryskyřice může výrobce optimalizovat pěnu z hlediska konverze (časy cyklu, hluboké tažení, svařování, montáž apod.) a vlastností týkajících se aplikace (hmotnost, izolační parametry, tuhost, akustika, emise atd.).
Ve srovnání s pevnými plasty tradičně používanými pro vzduchové potrubí nabízí pěnový materiál mnoho výhod. Například tepelná izolace pěny zlepšuje dobu odezvy klimatizačního systému, šetří energii při vytápění a eliminuje problémy s kondenzací. Snižuje hmotnost vozu, zlepšuje účinnost a umožňuje větší užitečné zatížení.

Pro jednostopou elektromobilitu
Termoplast K firmy Kraiburg pomáhá italskému výrobci elektrických dvoukolových vozidel Askoll vylepšovat kryty baterií. Jeho materiál je schopný zajistit správnou kombinaci těsnění, mechanického a tvarového provedení.
Na elektrokolech je akumulátorová skříň namontována na přední části vidlice, na skútru se nachází v prostoru pod sedadlem. Termoplast K byl použit pro přesná těsnění nových bateriových krytů, u krytí konektoru akumulátoru a k utěsnění baterie a také pro vodotěsnou úpravu akumulátoru.
Aplikace jsou vstřikovány ve dvoukomponentním procesu. Materiál vyžadoval jako klíčové požadavky spolehlivou přímou přilnavost na malých kontaktních plochách ve sklem plněné polybutylentereftalátové hmotě použité pro akumulátorovou skříňku a dobrou tekutost zajišťující přesné utěsnění na úzkém stykovém povrchu spodního boxu. Navíc tento plast splňuje požadavky na kritické mechanické vlastnosti, které jsou potřebné k tomu, aby schránky odolávaly nárazům a vibracím při jízdě, stejně jako opotřebení při časté demontáži pro nabíjení baterie.

 
Publikováno: 28. 2. 2019 | Počet zobrazení: 1287 článek mě zaujal 292
Zaujal Vás tento článek?
Ano