hnv murr

Evropa zpřísňuje emisní normy

Od počátku září letošního roku vstoupila v platnost Evropská environmentální norma Euro 6c, jejímž cílem je omezit emise některých znečišťujících plynů vypouštěných do ovzduší silničními vozidly.

 
Zpočátku se povinnost splňovat přísnější emisní předpisy týkala pouze těžkotonážních vozidel, od roku 1991 však platí i pro lehká vozidla, na něž se vztahují emisní Euro normy označené čísly od 1 do 6 (čím vyšší číslo, tím je příslušná norma novější - a přísnější). V současné době je nejnovější norma Euro 6c, která vstoupila v platnost 1. září 2018 a platí pro všechna vozidla zaregistrovaná po tomto datu. S emisní normou souvisí také povinnost automobilek měřit normovanou spotřebu novým způsobem - lépe než dosavadní jízdní cyklus EU (NEDC) platný od roku 1992 tak, aby byly oficiální údaje spotřeby bližší reálnému provozu. A to včetně zohlednění různých prvků příplatkové výbavy, které mohou ovlivnit tvorbu emisí, které se dříve do měření nezahrnovaly. Tento standard, k jehož zavedení výrazně přispěla tzv. aféra Dieselgate, nese označení WLTC. Což samozřejmě přineslo řadu problémů výrobcům automobilů a znamenalo v krajním případě i konec možnosti nabízet v Evropě některé (zejména naftové) motory, které příslušné emisní požadavky nesplňují. A i když jsou jinde ve světě dostupné, na evropském trhu už je nelze po 1. září letošního roku k provozu jako nové zaregistrovat.
To ale není konečná, od příštího roku (konkrétně od září 2019) vstoupí v platnost norma Euro 6d-TEMP, kterou budou muset auta plnit už od roku 2020. Navíc začne být pro všechny automobilky povinné také měření emisí v reálném provozu (RDE - Real Driving Emissions), i když testovat podle NEDC se bude až do roku 2020 kvůli emisním cílům stanoveným dříve podle této metodiky.
A na obzoru je už také nová norma Euro 7, která má po roce 2020 přinést další snižování průměrných emisí na úroveň 95 g CO2/km. Tyto limity (odpovídající spotřebě 3,54 l nafty či 4,06 l benzínu na 100 km) jsou podle řady expertů prakticky už mimo technické možnosti klasických spalovacích motorů pro většinu běžných automobilů, a lze je splnit pouze u kategorie mini a malých vozů, což má automobilky přimět k výraznější nabídce vozidel s alternativními pohony.
 
Publikováno: 1. 1. 2019 | Počet zobrazení: 3035 článek mě zaujal 339
Zaujal Vás tento článek?
Ano