hnv murr

Materiály pro aditivní výrobu ozubených kol

Portfolio možností aditivní výroby rozšířily od loňského roku i nové materiály vyvinuté britskou společností GKN, která patří už řadu let mezi průkopníky této výrobní technologie. Její divize se zaměřují na vývoj nových materiálů, zejména pro letecký, kosmický i automobilový průmysl.

 
GKN Sinter Metals ve spolupráci s divizí GKN Driveline vyrobila novou kaučukovou slitinu s nízkým obsahem uhlíku pro použití v prototypové aditivní výrobě ozubených kol. Novinka nese označení 20MnCr5 a má řadu klíčových vlastností požadovaných v průmyslu. Podle výrobce nabízí vysokou pevnost (zatímco materiál zůstává tvárný), vysokou únavovou pevnost, vynikající odolnost proti opotřebení při vytvrzování a nesmírnou houževnatost (přitom je stále obrobitelný).
Výroba prototypových dílů s novým materiálem používá velmi podobný postup jako u dosavadních typů, ale parametry a procesy byly optimalizovány pro kalenou slitinu karburováním. Povrch každé součásti se před kalením karburuje (nauhličuje). GKN nyní může vyrábět součásti vyrobené zcela z materiálu 20MnCr5 a nabízet i hybridní výrobu, což znamená, že je schopna kombinovat různé výrobní techniky kovové aditivní výroby. Nový materiál lze také kombinovat se všemi materiály pro svařování, což umožňuje vytvořit široký potenciál pro aditivní výrobu v segmentu náhradních dílů, zejména pokud jde o výrobu malých součástí např. do převodovek, vačkové hřídele, univerzální klouby, hnací pastorky, spojovací prvky apod.
Že je o nový materiál a technologii aditivní výroby zájem, svědčí fakt, že už po dodání první série několika desítek ozubených kol vyrobených s využitím nového materiálu pro jednoho dodavatele převodovek, obdržela firma četné dotazy týkající se jejích možností v oblasti aditivní výroby pro aftermarket.
 
Publikováno: 30. 10. 2018 | Počet zobrazení: 1542 článek mě zaujal 316
Zaujal Vás tento článek?
Ano