ITS Schunk

Zpomalí lodě kvůli emisím a palivu?

Obchodníci a výrobci využívající námořní přepravu se možná budou muset už brzy připravit na nepříjemnou skutečnost: delší dodací lhůty a dražší přepravní náklady. Důvodem jsou připravované změny emisních podmínek pro lodní dopravu.

 
Mezinárodní námořní organizace, která od roku 2020 zavede zásadní omezení emisí oxidu siřičitého, přinutí globální obchod vyrovnat se s další překážkou. Nová regulace sníží maximální povolenou hodnotu síry v palivech z 3,5 na pouhé 0,5 %. Rejdaři tak budou muset do svých plavidel nainstalovat drahá odsiřovací zařízení, což analytici považují za nepravděpodobné, vzhledem k vysokým cenám těchto systémů (instalace na jednu loď může stát až 6 mil. dolarů), nebo se uchýlit k jiné variantě řešení, a tou je používání paliva s nízkým obsahem síry. Těch je ale nedostatek a cena stoupá. Takovéto pohonné hmoty s nízkým podílem síry jsou totiž schopné vyrábět pouze některé rafinerie a logicky proto hrozí jejich nenaplněná poptávka – a tedy i následné zdražení. Jen během uplynulého roku jejich cena vzrostla o čtvrtinu.
Na řadu tak zřejmě přijde jiné řešení: Jak předpokládá agentura Bloomberg, dopravci se kvůli tomu pravděpodobně uchýlí ke zpomalení svých lodí. Už při snížení rychlosti o jeden uzel (tzn. necelé dva kilometry za hodinu) lze u ropného tankeru ušetřit až 17 % paliva, tedy téměř pětinu z celkové spotřeby, a velké kontejnerové lodě pak mohou zpomalením o 1,5 uzlu ušetřit dokonce až 37 % paliva, jak uvádí společnost Citigroup.
Vzhledem k tomu, že asi 90 % světového obchodu se pohybuje po moři, bude dopad těchto nových předpisů velmi významným faktorem pro světovou ekonomiku. Zpomalení však není jedinou špatnou zprávou. Šetření na palivech může znamenat snížení celkové kapacity nákladní lodní dopravy. Analytici společnosti Goldman Sachs Group predikují, že změna pravidel vytvoří další náklady ve výši 40 až 60 mld. dolarů, které bude odvětví přenášet na zákazníky. To by mohlo ovlivnit obchod ve všech oblastech.
„Bude to mít vliv na veškerou přepravu: kontejnery, cisterny a obzvláště suchého zboží. Majitelé lodí budou instruovat kapitány, aby zpomalili, a pokud to učiní všichni, globální zásoby se výrazně sníží, znamená to zpomalení dopravy a s tím i nárůst její ceny," řekl John Kartsonas, ředitel newyorské společnosti Breakwave Advisors,
Zpomalení plavby by ale mohlo být jen dočasným opatřením, než si trh zvykne na nové podmínky. „Na začátku se můžete plavit pomalu, nakonec se ale najde někdo, kdo trochu zrychlí,“ předpokládá analytik dánské loďařské asociace BIMCO Peter Sand.
 
Publikováno: 1. 10. 2018 | Počet zobrazení: 551 článek mě zaujal 81
Zaujal Vás tento článek?
Ano