hnv murr

Popometr pro automatizovaná vozidla

Bosch připravuje spuštění služby, která bude zvyšovat bezpečnost automatizované jízdy. Spojil se s experty z finské firmy Foreca na předpověď počasí, aby mohl vyhodnocovat oblast prediktivních služeb o stavu komunikací.

 

Cit při řízení automobilu, např. jaký je stav silnice, či jak dobře drží pneumatiky, pomáhá řidičům dosahovat bezpečného řízení vozidla. Závodní jezdci si pro tento cit vytvořili pojem tzv. popometr. Jde o zadní část těla, kterou sedí na sedadle a díky níž během jízdy vycítí stav vozovky. A přesně takový popometr, který by dával informace o podmínkách na silnici, potřebují i automatizovaná vozidla.
Proto pro ně společnost Bosch vyvinula popometr. Pomocí prediktivních služeb o stavu komunikací hlásí nebezpečí dlouho před tím, než nastane kritická situace, jako např. déšť, sníh nebo led. K tomu využívá údaje o počasí a automatizované vozidlo tak bude přesně vědět, kde a jak může řídit autonomně.
V budoucích automatizovaných vozidlech bude rozhodnutí o převzetí řízení založeno na prediktivních službách o stavu komunikací. Díky službě Bosch získá automatizované vozidlo včas povědomí o podmínkách prostředí, jaké může očekávat, tzn., že bude mít dost času na přizpůsobení stylu jízdy, namísto toho, aby muselo při prvních příznacích zhoršených silničních podmínkách úkolovat řidiče. Například v dešti přizpůsobí včas svou rychlost tak, aby se vyloučilo riziko aquaplaningu.
Bosch plánuje tuto technologickou službu uvést na trh v roce 2020. Zpočátku na základě údajů o počasí, následně s nárůstem počtu propojených vozidel bude služba dále vylepšována.
S dostatečným počtem propojených vozidel bude Bosch moci doplnit své prediktivní služby o stavu komunikací daty přímo z vozidel. Tyto údaje budou zahrnovat informace uložené na CAN sběrnici - tedy centrální datové síti vozidla. Díky konektivitě nezůstanou tato data nevyužitá, ale najdou si přes příslušný back-endový server výrobce vozidla svou cestu do cloudu Bosch. Navíc Bosch vyhodnotí pravidelné zásahy protismykového ESP systému. Pomocí matematických metod pak mohou inženýři změřit koeficient tření povrchu vozovky u každého kola, stejně tak jako jeho stav. Po vyhodnocení všech těchto dat bude výsledkem balíček inteligentních služeb Bosch.

/rp/

 
Publikováno: 1. 10. 2018 | Počet zobrazení: 1742 článek mě zaujal 363
Zaujal Vás tento článek?
Ano