murr Schunk

Ford Ranger nezklame i v extrémním prostředí

Především si tento pick-up pořizují zájemci o jeho služby v náročných terénních podmínkách. Když je ale náležitě nablýskaný, může být i reprezentativním průvodcem na společenskou akci. Vyzkoušeli jsme ho v roztodivném zimním prostředí, na dálnici, místních silničkách, v terénu i městském provozu. A to ve výbavě Black Edition.

 
Ranger vyniká vedle nesporné praktičnosti, slušnou dynamikou a hospodárností, paletou užitečných technologií, moderním designem. Vybírat můžete ze tří variant kabiny a čtyř stupňů výbavy. Dvoudveřový Single Cab se sedadly pro dvě osoby nabízí praktický prostor v kombinaci s největší přepravní kapacitou. Super Cab má sedadla pro čtyři osoby, dvoje standardní přední dveře a dvoje menší zavěšené zadní dveře pro pohodlný přístup do prostoru za předními sedadly. Double Cab má čtveřici plnohodnotných dveří a najde v něm pohodlí srovnatelné s osobními vozy až pět lidí. Mohu potvrdit, že toto konstatování není přehnané, i vzadu je dostatečný prostor pro nohy, jen v terénu si vyšší postavy musí dát větší pozor na hlavu. Nákladový prostor je u tohoto uspořádání 1549 x 1560 mm, maximální nosnost 1096 kg.
Všechny varianty kabin mají řadu promyšlených prostor k uložení věcí, které tak nemusíte převážet na korbě. Třeba v Double Cab jsou dvě velké schránky pod zadními sedadly. Na středové konzole byla schránka vhodná na jídlo, držáky nápojů, přihrádky na drobné předměty a prostor po mobilní telefon. Do rozměrné schránky v palubní desce se vejde 15" notebook, menší deštník apod. Ocenil jsem madla, která jsou nezastupitelná při jízdě v těžším terénu. Vedle zpevněné bezpečnostní buňky okolo prostoru pro posádku přispívají k ochraně cestujících rovněž standardně dodávané čelní airbagy řidiče a spolujezdce spolu s bočními a stropními airbagy i kolenním airbagem řidiče. I proto byl Ranger jako první pick-up v historii oceněn pěti hvězdičkami v hodnocení bezpečnosti Euro NCAP.
Vybírat lze z palety tří výkonových stupňů dieselových motorů se systémem Stop-Start, které by měly optimálně skloubit dynamiku s hospodárností a výkon s kultivovaností. V testovaném voze byl nejsilnější z nich 3,2 TDCi Duratorq přeplňovaný s mezichladičem, v kombinaci s 6stupňovou automatickou převodovkou se sportovním režimem a s možností manuálního řazení. Výrobce u tohoto uspořádání uvádí maximální výkon 147 kW, nejvyšší rychlost 175 km/h, spotřebu 11,4/7,3/8,8 l/100 km. Všechny motory jsou zkonstruované tak, aby co nejlépe spolupracovaly s přepínatelným pohonem všech kol. Zvolit lze pohon zadní nápravy pro běžnou jízdu, 4x4 bez redukce na nezpevněné cesty nebo se sypkým povrchem a 4x4 s redukcí do náročného terénu, a to za jízdy pouhým otočením ovladače elektrického přepínání. A když už jsme byli u číselných údajů, tak ještě připomeňme, že Ranger utáhne přívěs o hmotnosti až 3,5 t a byl sestrojen pro brodění až do hloubky 800 mm.
Nejnovější model přináší mnoho promyšlených a vyspělých technologií. Z těch, které dále vytvářejí komfort jízdních vlastností, připomínám alespoň vyspělý systém regulace prokluzu kol, automatického řízení rychlosti při sjíždění prudkých svahů, nouzového brzdového asistenta pro maximální účinnost brzd v krizových situacích, nepřetržitou ochranu proti převrácení, adaptivní tempomat, systémy pro automatické navrácení do jízdního pruhu či funkci stabilizace přívěsu.
Jezdili jsme často v těžkých zimních podmínkách, takže jsme velmi ocenili dvouzónovou automatickou klimatizaci, automatické stěrače, funkci rychlého odmrazení čelního skla a vzhledem k rozměru auta a zhoršené viditelnosti také parkovací systém se zadní kamerou. Spolehlivě nás vedla integrovaná navigace s intuitivním ovládáním na 8" barevném dotykovém displeji. Pokud jde o výbavu Black Edition, tak je víceméně designová. Vedle logické barvy vozu jsou jejím nejmarkantnějším vyjádřením 17" kola z lehkých slitin Panther black se stříbrnými středy a černé doplňky interiéru.
Celkem 666 km jsme absolvovali především jizdou na a po Šumavě. Střídavě sněžilo, lilo, byl silný vítr, snažili jsme se jet rychleji v levém pruhu, takže jsme dostávali zásahy směsicí nevábné hmoty ze dvou stran. V silném sněžení a větru se na auto nabalila vrstva ledu z prosolené břečky. I při zadním náhonu a bez zatížení nákladem, vůz držel poměrně stabilní stopu, opatrnost byla na místě v zatáčkách, výjezd a sjezd nedělaly větší potíže. Řidičský zážitek jsem si nesmírně užíval. Za těchto podmínek je dosažená průměrná spotřeba 9,2 l/100 km chvályhodná. Měl jsem ještě v minulosti možnost vyzkoušet si u přátel identicky osazený vůz, ale ne Black Edition, kteří ho využívají v extrémních podmínkách lesní honitky na severu Čech. Měl navíc obuty „drapáky“. Řadili jsme hojně převod 4L pro extrémnější terén, projížděli hlubší brody, vyjížděli a sjížděli prudké kopce, točili se ve „vracečkách", to vše na rozbředlé směsici hlíny, sněhu a ledu. Jediná svízel nás potkala při tažení těžkého balíku krmiva v podobě opakovaného prokluzu v hlubokém bahně.
Cena testovaného Fordu Ranger Black Edition byla 1 058 600 Kč, přibylo k ní tažné zařízení za 8500 Kč.

 
Publikováno: 2. 7. 2018 | Počet zobrazení: 814 článek mě zaujal 166
Zaujal Vás tento článek?
Ano