hnv murr

Vývoj motorů a převodovek pro celý svět

Obrovskou výsadou automobilky ŠKODA AUTO je to, že nejen pro svoje vozy, ale i pro ostatní koncernové značky zajišťuje vývoj celé řady klíčových komponentů. Spolupráce při vývoji brzd, motorů či převodovek je jen krátkým výčtem toho, na čem při vývoji největší česká automobilka spolupracuje.

 

Důležitou součástí Technického vývoje jsou i mladí technici, kteří do automobilky nastupují. Jedním z nich je Tomáš Jaroš, absolvent Konstrukčního inženýrství na VUT v Brně, který nám odpověděl na několik otázek.

Jaká oddělení už jste v Technickém vývoji automobilky prošel?
Nejdřív jsem působil v oddělení vývoje převodovek a aktuálně spolupracuji na vývoji motorů. Co se týká převodovek, tak po seznámení se s ostatními kolegy a jejich prací, jsem se přesunul na pododdělení, na kterém se můj pracovní tým staral o převodovky DQ200. Ta se pro celý koncern vyrábí v závodě Vrchlabí. Konkrétně se zabývá aplikací a testováním řadicích programů pro zmíněnou převodovku.
Na oddělení vývoje motorů aktuálně působím v týmu, který se zabývá konstrukcí motoru MPI řady EA 211. Jde o benzínové motory s atmosférickým plněním. Můj tým se specializuje na vývoj hlavy válců, ventilových rozvodů a sacího traktu.

Co konkrétně bylo náplní Vaší práce v oddělení převodovek?
U vývoje převodovek jsem měl možnost nahlédnout do procesu, který je třeba splnit před spuštěním dané převodovky do série. Jedním z nich je vytvoření řadicích programů pro jednotlivé vozy a motorizace a jejich následné testování. Zažil jsem tedy například testování správnosti řazení automatické převodovky DQ200 v Superbu. Zajímavým testem bylo třeba vypnutí ASR, sešlápnutí brzdy a plynového pedálu, poté uvolnění brzdy a na plný plyn se dostat přes všechny převodové stupně. V průběhu je nezbytné sledovat, zda převodovka řadí správně a nedochází k rušivým zvukům či vibracím.

V čem spočívá Vaše spolupráce při vývoji motorů?
Mám na starosti dva hlavní úkoly. Prvním je spolupráce při konstrukci a výrobě vzorového jednoválcového motoru ve spolupráci s ČVUT. Nyní se nacházíme v konstrukčních úpravách klikové a vyvažovací skříně a dále provádíme přípravy na testování obrábění sedel a vodítek ventilů. Druhým úkolem je analýza opotřebení dílů na MPI motorech, kde na určitých komponentech začalo docházet k pittingu. Mým úkolem je určení důsledku vzniku tohoto únavového opotřebení s tím, že nyní třídím naměřená data z již proběhlých testů a navrhuji testy nové. Z těchto zkoušek by poté mělo jasně vyjít najevo, kde je původce těchto problémů.

V Technickém vývoji ve ŠKODA AUTO se nové generace automobilů rodí i několik let dopředu. Jaký je to pocit, být součástí něčeho takového?
Beru to jako velkou příležitost vidět proces vzniku různých částí automobilu s tím, že ve finále mi to dá obrázek o vzniku celého vozu. Občas mám pocit nervozity, že jsem součástí něčeho většího, o čem nemám ještě úplně velké ponětí a zároveň se to mísí se zvědavostí a pocitem hrdosti, že mám tu možnost pracovat v takové firmě jako je ŠKODA AUTO.

Škodovka do Technického vývoje hledá i další odborníky. Co je podle Vás největší výhodou práce ve vývojovém centru automobilky?
Jako největší výhodu vnímám právě to, že se vyvíjí hodně dopředu. To znamená, že jakmile pracujete na něčem, co bude uvedeno na trh v řádu desítek měsíců, tak máte možnost se do daného problému zcela ponořit a soustředit se pouze na danou věc, kterou můžete vyřešit do nejmenších detailů.

Jako Trainee se taky vydáte na několikaměsíční zahraniční rotaci. Už víte, kam to bude?
Vnímám to jako jednu z největších výhod Trainee programu. Jelikož jsem v oblasti Technického vývoje, tak je celkem jasné, že jinam než do Německa to nebude. Z hlediska mého zaměření je to ta nejlepší varianta.

Staňte se součástí Technického vývoje ve ŠKODA AUTO a buďte u vzniku automobilů dřív, než kdokoliv jiný!

Více informací na www.skoda-kariera.cz/vyvoj
 

 
Publikováno: 30. 5. 2018 | Počet zobrazení: 3017 článek mě zaujal 431
Zaujal Vás tento článek?
Ano