hnv murr

Nové Volvo XC60 probouzí smysly, bouří emoce

Nahradilo původní populární XC60, která byla od uvedení na trh v Evropě nejlépe prodávaným středně velkým prémiovým SUV a na českém trhu dokonce nejprodávanějším modelem značky vůbec. Nynější model vyšel z testů Euro NCAP jako nejbezpečnější vůz roku 2017, zároveň se při nich stal nejlepším velkým offroadem a vozem s nejlepším celkovým hodnocením.  

 
Když jsem auto viděl na pražském představení, těšil jsem se, až si ho vyzkouším. Oko potěší na první pohled, má atletický vzhled, interiér představuje ladnou souhru důvtipně řešené architektury, nejmodernějších technologií a kvalitních přírodních materiálů. Zástupci automobilky prohlašují, že je mj. jedním z nejbezpečnějších vozů, které dosud z jejích továren vyjely. Dokládají to i crash testy, od tradičních nárazových až po realistické přehození přes střechu v 50kilometrové rychlosti. Nová XC60 nedoznala větší újmy. To je další krok k naplnění Vize 2020, tedy o úsilí značky, aby s rokem 2020 už v žádném novém modelu Volvo nedošlo k fatální nehodě. O bezpečnost se vedle pasivních prvků starají vylepšené aktivní technologie s nedocenitelnou pomocí v podobě podpory řízení, jež se automaticky aktivuje v řadě potenciálně kritických dopravních situací. Na přání je k dispozici i asistent pro jízdu v kolonách a semiautonomní řízení Pilot Assist II. generace, které se při jízdě rychlostí do 130 km/h postará o řízení, akceleraci a brzdění. K tomu přičtěme aktualizovaný systém City Safety, který se aktivuje v případě, že by samotné automatické brzdění nedokázalo zabránit nárazu. Vůz pak zásahem do řízení překážku objede. Pomůže tak řidiči předcházet kolizím s jinými vozidly, chodci a velkými zvířaty. Podpora řízení je aktivní v rychlostním rozmezí 50-100 km/h. Nechybí ani systém ochrany před srážkou s protijedoucím vozidlem, vylepšení se dočkal i systém monitorující mrtvý úhel s funkcí, která pomůže vyhnout se potenciální kolizi tím, že vůz nasměruje zpět do původního jízdního pruhu a mimo nebezpečí, atd.
XC60 nabízí v nejlevnějších variantách dvoukolky, povětšinou však čtyřkolky. Na výběr jsou čtyřválcové zážehové i vznětové motory v širším výkonovém spektru v kombinaci s 8stupňovým automatem Gaertronic, 6stupňový manuál je spojen jen se základními diesely. Nejvyšší motorizací je cenami ověnčená plug-in hybridní technologie T8 Twin Engine, která se může pochlubit výkonem 300 kW a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,3 vteřiny. V testovaném voze ve výbavě R-Design byl dvoulitrový benzínový agregát T6 přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem o síle 235 kW, nejvyšší rychlost 230 km/h, uváděná spotřeba 9,7/6,6/7,7 l/100 km. Pohon všech kol rozděluje výkon mezi přední a zadní kola prostřednictvím kompaktní spojky BorgWarner 5. generace. Za normálních podmínek jde jen na přední kola, v případě potřeby může až 50 % výkonu přenechat zadní nápravě. Při rozjíždění ze stání je aktivován vždy plný výkon všech kol, což jsem ocenil v zimních podmínkách při rozjezdech na nejrůznějších površích. Výborná je 8stupňová planetová automatická převodovka, dva z převodů jsou tzv. rychloběhy spořící palivo při konstantních otáčkách. K jízdnímu komfortu přispívá i sada jízdních režimů Drive Mode - Eco, Comfort, Dynamic, Offroad, Individual, s jednoduchým ovládáním tlačítkem na středovém panelu. Umí regulovat mj. posilovač řízení, zpětnou vazbu brzdového pedálu, chování motoru, elektronicky regulované tlumiče či jízdní výšku vzduchového odpružení.
Exteriér nebudu detailně popisovat, XC60 totiž musíte vidět, pak se do ní „zjančíte". Pohled vás ujistí o podobě se starším sourozencem XC90, není však zdaleka tak obří, je kompaktnější a o dost nižší. I tak její míry oproti předchozí generaci narostly, do délky o 45 mm na 4688 mm. Opomenout nemohu působivé kompletní LED světlomety, vpředu ve tvaru Thorova kladiva, se zdokonaleným systémem automatického přepínání dálkových světel s adaptivní funkcí. Je to radost, když vám auto ve tmě vše optimálně nasvítí a nemusíte se starat o přepínání.
Vzrušující je sladěnost interiéru estetikou, funkčností, prostorností. Výtečná jsou sedadla na všech místech, pohodlí a prostor najde kompletní posádka. Zdržím se detailního popisu, protože i vnitřek vozu je třeba zažít osobně, aby tak zasáhl všechny vaše vjemy. Dovolím si alespoň konstatování, že kromě jiného je přehledné a intuitivní ovládání různých zábavních funkcí a možností konektivity v systému Sensus. Rozhraní vychází z pěti styčných bodů - zábava, konektivita, navigace, služby, ovladatelnost. Příjemnou informací je, že v současnosti se už i u nás dá využívat služba Volvo On Call. Prostřednictvím chytrého telefonu můžete na dálku svůj vůz kontrolovat a ovládat a zároveň se propojovat s okolním světem.
Ještě dlužím stručné pojednání o výbavě R-Design. Její součástí je třeba 12,3“ grafický displej, solitérní 19“ kola z lehké slitiny, sportovně laděný podvozek s tužším nastavením pružin a tlumičů, skvělá sedadla Contour čalouněná kombinací kůže/textil v provedení R-Design, a v tomto provedení a označení je plno dalších prvků, jako dvojitá integrovaná koncovka výfuku, mřížka chladiče, nárazníky vpředu i vzadu, kovové prahové lišty, sportovní volant potažený kůží, sportovní pedály apod.
Popis testovaného vozu je podmíněn mírou vyšší základní, tak i bohaté volitelné výbavy. Volvo XC60 je auto, které nemůže nechat chladnými ani zatvrzelé stoiky. Poskytuje skutečně mimořádný jízdní zážitek s pocitem výjimečnosti. Absolvovali jsme s ním v zimních podmínkách, při rozumném zatížení, 469 km při průměrné spotřebě 11,1 l/100 km. V tomto případě mi nezbývá než konstatovat, že ji těžko dostanete k deklarované hodnotě.
Ceny nového Volva XC60 začínají na 1 047 900 Kč, základní cena testované verze je 1 564 300 Kč, s volitelnou výbavou dosáhla na 2 024 000 Kč.


 
Publikováno: 30. 4. 2018 | Počet zobrazení: 1413 článek mě zaujal 344
Zaujal Vás tento článek?
Ano