ITS OnRobot Schunk

Škoda Karoq - kompaktní univerzál pro každodenní provoz i volný čas

Nejnovější SUV mladoboleslavské značky získalo od našich motoristických žurnalistů prestižní titul Auto roku 2018, vyhrálo u nás i hlasování veřejnosti v kategorii malých SUV, vysloužilo si rovněž řadu vyznamenání od zahraničních expertů. Ocenili tak mj. jeho komfort, prostornost, škálu pohonných jednotek, ladění podvozku i třeba konektivitu.

 
Automobilka pochopitelně jméno naplánovala tak, aby příbuzensky souznělo se jménem většího sourozence. Kmotry byli opět původní obyvatelé ostrova Kodiak u pobřeží Aljašky. V jazyce kmene Aleuťanů se pro automobil používá výraz KAA’RAQ. Slovo RUQ zase znamená šíp, který je základem loga značky.
Karoq nabízí pět motorů, dva zážehové a tři vznětové ve výkonovém spektru od 85 do 140 kW. Jde o benzínové tříválcové agregáty 1,0 TSI a 1,5 TSI s aktivním vypínáním válců, dále o dieselové motory 1,6 a 2,0 TDI. V testovaném autě ve výbavě Style, vyšší ze dvou, byl 2,0 TDI o výkonu 110 kW s 6stupňovou manuální převodovkou a pohonem všech kol. Výrobce u této kombinace uvádí nejvyšší rychlost 196 km/h, spotřebu paliva 5,9/4,5/5,0 l/100 km. Vrcholnou motorizaci představuje 2,0 TDI o výkonu 140 kW, s pohonem 4x4 a 7stupňovou převodovkou DSG.
Na první pohled se Karoq zdá větší a robustnější oproti skutečným rozměrům. Při délce 4382 mm však poskytuje velký vnitřní prostor, dobře se s ním manipuluje. Exteriér charakterizuje výrazně prostorově tvarovaná příď se zdvojenými světlomety, mohutná maska chladiče i nárazník. Pro boční siluetu je typický dlouhý rozvor náprav, rychle ustupující linie střechy. Záď zvýrazňuje šířku vozidla horizontálním rozdělením mezi nárazník a karoserii. Vysoce funkční jsou adaptivní přední LED světlomety, které vždy vyzařují optimálně konfigurované světlo podle aktuální dopravní situace a počasí. Zadní svítilny využívají LED diody pro koncová i brzdová světla a osvětlení registrační značky.
Interiér vyniká kvalitními materiály a vysokou úrovní zpracování. Výborná jsou nově navržená sportovně laděná sedadla, v našem případě vpředu i vzadu vyhřívaná, vyhřívání měl i tříramenný multifunkční volant. Působivou atmosféru dodává ambientní LED osvětlení s možností individuální konfigurace při výběru z deseti barev. Zajímavou novinkou z LED paketu je projekce loga Škoda při otevření dveří na zem vedle vozu na straně řidiče i spolujezdce. Přístrojová deska a ovládací prvky kombinují komfort s funkčností, vše je v dosahu při intuitivním ovládání. Na všech sedadlech je pro cestující dostatek místa, prostor se dá upravovat variabilním uspořádáním sedadel, zejména při osazení zadními sedadly VarioFlex. Objem zavazadlového prostoru se tak může pohybovat v rozmezí 479 až 1810 l.
K jízdnímu komfortu přispívají nejmodernější technologie. O pohon všech kol se stará elektronicky řízená lamelová spojka. Nejrůznější senzory neustále vyhodnocují jízdní situaci a předávají naměřené hodnoty elektronice, která spočítá a zajistí optimální rozdělení hnací síly.
Letos v první polovině roku by měly být dostupné adaptivní tlumiče se třemi režimy nastavení podvozku. V testovaném autě už byl systém výběru jízdního profilu, kterým může řidič prostřednictvím tlačítka mezi sedadly ovlivňovat charakteristiky řízení, řazení převodovky a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport, Individual a Snow. Individuální nastavení je možné uložit až pro tři uživatele vozidla na personalizovaný klíč, dodávaný na přání. V zimním období jsem několikrát možnosti systému vyzkoušel, rozdíly mezi režimy jsou skutečně znatelné. Na přání je u variant s pohonem všech kol k dispozici rovněž režim Offroad, zajišťuje snazší ovládání mimo zpevněné vozovky a aktivuje se stisknutím tlačítka. V případě potřeby se při něm aktivuje třeba i asistent při jízdě do kopce a z kopce pak udržuje konstantní rychlost.
Pokud jde o výbavu, tak už v základní Ambition získáte třeba zadní parkovací senzory, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, infotainment Bolero s 8“ obrazovkou, Bluetooth, multifunkční kožený volant, síťový program i deštník pod sedadlem spolujezdce. Výbava Style přidává mj. LED světlomety, adaptivní tempomat, přední parkovací senzory, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívání zadních sedadel i volantu, barevný displej v přístrojovém štítu, Infotainment Amundsen 8" s navigací. Testované auto mělo navíc i mnoho prvků z výbavy na přání, mj. nejrůznější asistenční systémy, nezávislé topení apod.
Absolvovali jsme celkem 716 km, z toho asi 200 km po městě. Ve zrychleném tempu avšak bez zbytečného zatěžování jsme se pohybovali ponejvíce po dálnicích a běžných silnicích. Karoq sice nemá výraznější terénní ambice, ale při letmé zkoušce po běžných loukách a lesních cestách si vedl se ctí. Celková průměrná spotřeba 6,0 l/100 km je na dané zimní podmínky velmi přijatelná.
Ceny Škody Karoq začínají na 529 900 Kč, základní cena testované verze je 724 900 Kč.

Oldřich Šesták
 
Publikováno: 2. 4. 2018 | Počet zobrazení: 1073 článek mě zaujal 103
Zaujal Vás tento článek?
Ano