ITS Schunk

Desetirychlostní převodovka - jako skládaní hudby

Konstruktér Jošijo Hasegawa vyvinul před 10 lety pro Lexus IS F 8rychlostní skříň - byl to vrchol technologie automatických hydraulických převodovek. Nyní se mu povedlo vyvinout 10rychlostní převodovku.

 
Hlavní konstruktér modelu Lexus LC pověřil Jošija Hasegawu a odborníka na elektroniku převodovek Terufumiho Mijazakiho úkolem zdokonalit převodovku nového modelu natolik, aby mohla konkurovat nejlepším dvouspojkovým automatickým převodovkám.
Nový úkol Hasegawovi připomínal skládání dobré hudby: „Člověk se cítí dobře, když má hudba dobrý rytmus. Když řidič ví, kdy přijde další změna rychlostního stupně, má z toho příjemný pocit. V určitém smyslu se dá říct, že při řízení vytváříme jakousi hudbu, takže mojí prioritou bylo nalézt vhodný rytmus.”
Důležité bylo dosáhnout výrazného snížení hmotnosti převodových součástek a množství ztrát energie způsobených zahříváním a třením v provozu. Systém ale musel být zároveň dostatečně silný, aby dokázal spolupracovat s 350kW motorem V8 modelu LC 500. „Desetirychlostní převodovku jsme původně vůbec neměli v plánu. Prostě to vyplynulo při práci na ideálním rytmu,“ vzpomíná Hasegawa.
Hardware i software prošly intenzivním testováním na silnicích a zkušebních dráhách na celém světě. Účelem bylo zvýšit rychlost řazení a reakce.
Nová 10rychlostní automatická převodovka Direct Shift využívá jeden z nejlehčích měničů krouticího momentu ze všech osobních aut. Oproti předchozí 8rychlostní skříni disponuje rovněž vyšší rychlostí, jelikož má větší uzavírací rozsah od nižších rychlostí až po plný plyn. Její efektivita přenosu energie neposkytuje pouze lepší výkon, ale pomáhá i šetřit palivo.
 
Publikováno: 2. 4. 2018 | Počet zobrazení: 1086 článek mě zaujal 103
Zaujal Vás tento článek?
Ano