ITS Schunk

Pasažérské maxidrony už brázdí oblohu

Sen o vytvoření malého leteckého dopravního prostředku pro rychlou přepravu lidí ve městech se stává realitou. Airbus Vahana, prototyp samořiditelného pasažérského dronu vyvíjeného jedním z hlavních leteckých výrobců, absolvoval nedávno svůj první zkušební let na letišti v americkém Oregonu.

 
Koncept „nebeského Uberu“ představuje autonomní aerotaxi, schopné rychle dopravit zákazníka z jednoho místa do druhého s jednoduchou aplikací na mobilním telefonu. Jde o konstrukci typu VTOL (s vertikálním vzletem a přistáním) s kabinou pro cestující a s křídly a ocasními úseky, které se otáčejí z vertikální startovní a přistávací až do vodorovné letové pozice. VTOL design umožní 6 m dlouhému a téměř 5,8 m širokému letounu s plánovaným doletem 100 km na jedno nabití baterií vzlety a přistání i na malém prostoru, jako je parkoviště nebo střecha mrakodrapu. Společnost oznámila, že elektrická letadla dokončila dva úspěšné zkušební lety zahrnující vystoupání do výšky 5 m po dobu necelé minuty (53 s). Další testy budou zahrnovat přechod z vertikálního letu na dopředný. Testovací lety sledovali také úředníci FAA. Své autonomní létající taxi by Airbus chtěl uvést na trh do roku 2020.
Airbus ovšem není ve svém úsilí dostat na oblohu létající autonomní taxíky v podobě osobních pasažérských dronů osamocen - ještě před ním představila na předloňském veletrhu CES svůj stroj čínská firma EHang, jejíž dron s jednoduchým označením „184" se předvedl nejen na výstavách, ale i na videu zachycujícím jeho letové schopnosti. A pilotem, resp. spíše pasažérem není nikdo menší než samotný šéf firmy Huazhi Hu, který se tak snaží podat světu nezpochybnitelně přesvědčivý důkaz, že výrobce svému stroji opravdu důvěřuje.
Video navíc zachycuje dva různé modely, přičemž prvním z nich je původní jednosedadlová verze s osmi sety rotorů na čtyřech ramenech a druhý je o něco větší s novější konstrukcí se dvěma sedadly a 16 sadami rotorů na osmi ramenech. Společnost uvedla, že už provedla více než 1000 zkušebních letů, z nichž některé se skládaly z vertikálního stoupání o délce 300 m, při zatížení až 230 kg, a zahrnovaly i až 15km trasy. Letoun dosahuje rychlostí až 130 km/h.
Svůj vlastní stroj vyvíjí také Uber, který v létajících taxících vidí velký tržní potenciál. Plánuje létající taxislužbu v Dubaji, Dallasu a dokonce i v Los Angeles již v roce 2020. Firmu Aurora Flight Science, která spolupracovala s Uberem na projektu Elevate, získal nedávno pod svá křídla Boeing, ústřední konkurent Airbusu.
Jednomístný stroj s 18 rotory, ale cestovní rychlostí jen 30 km/h předvedla ve zkušebních letech i společnost Volocopter. Na vývoji elektroletounu pro osobní přepravu pracuje i kalifornská Joby Aviation, do niž investovali i průmysloví giganti jako Toyota A.I. Ventures, Intel Capital a JetBlue Technology Ventures. Její cíl je však ještě ambicióznější: konečným výsledkem má být až pětimístný VTOL, stroj schopný doletět na jedno nabití až 240 km. Při startu a přistání by měl být až 100krát tišší než konvenční letadla.
 
Publikováno: 2. 4. 2018 | Počet zobrazení: 1078 článek mě zaujal 98
Zaujal Vás tento článek?
Ano