EuroBlech Murrelektronik

Návrat ikony - Subaru Impreza 1,6i

Nové Subaru Impreza konkurenci deklasuje v zatáčkách, ve vnitřním prostoru i v bezpečnosti. Po zásluze se probojovala do finále ankety Auto roku 2018 v ČR. Nevýhodou je omezená nabídka motorů a převodovek.

 

Novinka je postavena na zcela nové globální platformě Subaru přinášející mimořádný prostor i bezpečnost. Díky nové logice pohlcování kinetické energie a vyššímu podílu vysokopevnostní oceli zaručujícímu výjimečnou torzní tuhost tak nasbírala v daném segmentu nejvíce bodů v evropských i amerických nárazových testech (Euro NCAP, IIHS). V Japonsku se dokonce stala nejbezpečnějším autem napříč segmenty, když nasbírala historicky největší počet bodů (JNCAP).

Nadprůměrně vybavená
Nová Impreza nabízí praktickou karoserii typu hatchback a mimořádnou základní výbavu, ve které kromě již celkem běžných prvků jako klimatizace nebo tempomat nechybí trvalý pohon všech kol, samočinná převodovka nebo systém na podporu řízení EyeSight. Tyto řidičovy druhé oči jsou k dispozici již nyní ve třetí generaci. Systém je vybaven dvojicí kamer, které sledují vozovku před automobilem. Snímají barevný prostorový obraz a zajišťují špičkové rozpoznávání na úrovni lidských očí. Zjistí-li systém potenciální nebezpečí, varuje řidiče a podle potřeby začne i brzdit, aby napomohl vyhnout se nehodě. Na EyeSight je napojena řada dalších systémů. Jde např. o adaptivní tempomat, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu, „předkolizní“ brzdění nebo o funkci upozornění na zvýšenou únavu řidiče.

Excelentní jízdní vlastnosti
Radost z jízdy je u Imprezy mimořádná. Jak už jsme v úvodu zmínili, při vývoji karoserie byla velká pozornost věnována torzní tuhosti, která má zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Čím tužší je karoserie, tím rychlejší jsou reakce na náhlé změny směru jízdy. Zvlášť patrné je to např. při rychlém vyhýbacím manévru. Pokud budeme konkrétní a budeme vycházet z provedených testů jízdní stability, tak předchozí generace Imprezy, která se ale v Evropě neprodávala, zvládla „losí test“ rychlostí 84 km/h, nová Impreza ho bezpečně zvládá ještě při rychlosti 93 km/h. To je skutečně znatelný rozdíl! Podle schopnosti zvládnout vyhýbací manévr před překážkou a poté se co nejrychleji vrátit do svého jízdního pruhu lze jednoznačně hodnotit pozitivně jak torzní tuhost karoserie, tak kvalitu naladění podvozku. Na tomto nebývalém zlepšení se významně podílí také níž umístěné těžiště.

Prostornější než Octavia
Novinka nabízí cestujícím prostor, který je typický pro urostlé automobily střední třídy. Vnější rozměry: délka 4460, šířka 1775, výška 1480 mm, rozvor 2670 mm a světlá výška 130 mm. Šířka interiéru je v nižší střední třídě vůbec největší. Asi nejlepší představu o vnitřním prostoru lze získat při srovnání s Octavií. V úrovní loktů jsme u Imprezy naměřili o 50 mm více, v úrovni ramen je prostornější dokonce o 60 mm. Znatelně více místa je i na zadních sedadlech. Kromě širšího interiéru nabízí o 35 mm více v oblasti kolen, o 30 mm je štědřejší i v prostoru nad hlavami cestujících. Impreza dokonce dokáže vnitřním prostorem pro cestující držet krok i se Škodou Superb, má dokonce o 20 mm širší interiér. Superb zase nabízí více místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech (+40 mm) a nesrovnatelně větší zavazadlový prostor. Impreza nabízí 385 l, což je o 240 l méně.

Boxery tentokrát bez dieselu i manuální převodovky
Atmosférické čtyřválcové boxery se změnily k nepoznání. Nových je přes 80 % dílů. Jak šestnáctistovka, tak dvoulitr nyní pracují s přímým vstřikováním benzínu, což pomohlo znatelně snížit spotřebu.
Ručně řazenou převodovku byste hledali v ceníku marně. Všechny motorizace pracují výhradně s bezestupňovou samočinnou převodovkou Lineartronic, která pracuje s rozšířeným rozpětím převodových poměrů, což přináší účinnější a plynulejší zrychlení, lepší jízdní výkony a nižší spotřebu paliva, protože dokáže motor lépe udržovat v nejefektivnějším pásmu otáček.
S unikátním vznětovým boxerem se kvůli přísnějším emisním limitům už nepočítá. Postupem času jej nahradí hybridní pohon.



Od nejslabšího motoru zázraky nečekejte
Základní atmosférický čtyřválec 1,6/84 kW nabízí jen průměrný temperament především díky standardně dodávané samočinné převodovce a pohonu všech kol. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 s začne vadit především s naloženým automobilem. Přestože bezestupňová převodovka řadí skvostně, oproti klasické manuální převodovce pohltí daleko více výkonu stejně tak, jako stálý pohon všech kol. Naopak spotřeba je s ohledem na tyto mimořádné prvky výbavy nízká. V dlouhodobém průměru lze jezdit za 7,4 l/100 km, při ustálené dálniční rychlosti 130 km/h boxer spolyká jen 7,9 l benzinu na 100 km.
Dvoulitrový boxer Impreze sedí daleko víc. Navrch má 31 kW a tak vyšší výkon svědčí i mimořádně povedenému podvozku a přináší skutečnou radost z jízdy. Boxer je silný v nízkých i středních otáčkách a lépe si rozumí také s bezestupňovou převodovkou. Stokilometrovou rychlost pokoří za méně než 10 s a v praxi se spokojí s necelými 8 l/100 km. Za atmosférický dvoulitrový motor je potřeba ve shodné výbavě připlatit 50 000 Kč. Cena Imprezy začíná na 560 000 Kč.

Michal Busta, foto archiv

 
Publikováno: 1. 3. 2018 | Počet zobrazení: 451 článek mě zaujal 22
Zaujal Vás tento článek?
Ano