hnv murr

Technologie na čtyřech kolech

Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas se už mezi televizory, hi-fi technikou, počítači a mobily nastálo zabydlely i automobilové technologie. Přesněji řečeno technologická show prezentující vize a koncepční studie budoucnosti motorismu a automobilového průmyslu.

 

I na letošním CES předváděly renomované automobilové značky nejen futuristické koncepty, ale i novinky a projekty, které by se měly objevit ve vozidlech už během nadcházejících let. I když některé připomínají spíše sci-fi, výrobci tvrdí, že doba, kdy je hodlají nasadit do reálných produktů, už opravdu není příliš vzdálená.
Mezi nejvýznamnější letošní trendy veletrhu patřily vedle umělé inteligence (AI) také alternativní pohony, autonomní vozy či síť 5G - standard, který má nahradit LTE a jehož vysoká rychlost a přenosová kapacita s nízkou latencí bude jedním z významných faktorů v rozvoji autonomních vozidel. Tyto vlastnosti mají umožnit připojení řádově většího počtu zařízení, a využití schopností umělé inteligence.

Ve znamení čistých technologií
V Las Vegas nechyběly jak velké globální značky jako Ford, Audi, Toyota, Kia, Hyundai, ale své exponáty dovezly i pro nás exotické automobilky jako čínský startup Byton. Právě ten zde představil svůj pozoruhodný koncept elektrického crossoveru nabitého hi-tech prvky. Klíčky a kliky na dveřích nahradila biometrie, stejně jako zpětná zrcátka zastoupily digitální kamerky. Interiéru dominuje téměř 50” displej, zabírající prakticky celou palubní desku, doplněný menším displejem na volantu. Ovládání se provádí i pomocí gest. A pozor: i když vozidlo vypadá jako futuristická koncepční studie, firma jej chce uvést v roce 2019 na trh - ano, opravdu jste se nepřehlédli, už příští rok, pokud lze věřit oznámeným záměrům automobilky, která vozidlu nabídne dvě velikosti baterií: 71 kWh pro dojezd cca 400 km a 95 kWh umožňující dojezd přes 500 km.
Příští rok by se měl na trhu objevit i představený elegantní elektromobil firmy Fisker s názvem FiskerEMotion, jehož karoserie je tvořena uhlíkovými vlákny a hliníkem. Nabízí rychlost až 259 km/h a dojezd udává výrobce cca 640 km. Jeho vyspělé asistenční systémy umožňují autonomní provoz 4. úrovně a měl by být největším konkurentem Tesly Model S.
Asijští výrobci na rozdíl od evropských automobilek, jejichž elektromobily spoléhají hlavně na baterie, sázejí spíše na vozidla poháněná energií vyráběnou palivovými články. Příkladem této koncepce byl prezentovaný crossover Hyundai Nexo, vycházející z modelu IONIQ, a který by se měl objevit na trhu již příští rok s dojezdem až 800 km.
Z velké části jeho řízení ovlivňují systémy umělé inteligence. Například ve výbavě má řadu elektronických pomocníků v komplexu inteligentních systémů ADAS, který zahrnuje dálkově ovládané samočinné parkování, systém BVM, který zobrazuje okolí vozu při změně jízdních pruhů v obou směrech, asistenta pro jízdu v pruzích i v městském provozu, hlasové ovládání apod. Nexo disponuje několika novinkami v systémech autonomního řízení a konektivity. K jeho zajímavým prvkům patří i funkce umožňující využít jej jako záložní zdroj energie pro domácnost, nebo jej lze použít jako zdroj čisté vody, která je (v podobě vodní páry) jeho jediným odpadním produktem při výrobě energie. Ale může fungovat i jako čistička vzduchu, protože jeho systémy pro správný chod palivových článků jsou schopné odfiltrovat téměř 100 % prachových částic ze vzduchu.
Koncept elektrického kompaktního SUV představila i automobilka Kia Motors v podobě modelu Niro EV Concept. Jeho pohon zajišťuje jednotka nové generace s vysokokapacitními lithium-polymerovými články o celkové kapacitě 64 kWh a 150kW elektromotorem. Podle informací výrobce by na jedno nabití měl být schopen dojet přes 380 km. Základní systémy se ovládají dotykem přes volant a také gesty. Volant zde plní roli dálkového ovladače.
Do roku 2025 chce Kia představit 16 nových pokročilých pohonných systémů, které budou určeny pro hybridní, plug-in hybridní i čistě elektrické modely, a ani v jejím portfoliu nebudou chybět palivové články, s nimiž hodlá přijít už za dva roky. Kia Niro EV nezaostává ani v technologiích, z nichž lze jako příklad uvést třeba systém aktivního varování chodců, rozpoznávání objektů a akustické varování v případě, že identifikuje před sebou na vozovce cyklistu či chodce - zvukově je upozorní na přítomnost blížícího se vozu.
Také skupina Valeo představila na CES své technologické novinky, které mají pomáhat ve vývoji nejen elektromobilů, ale i autonomních a propojených vozů. Skupina předvedla i svůj vlastní městský elektromobil na nízké napětí 48 V. Dvoumístný elektromobil ujede a jedno nabití cca 100 km a může dosahovat rychlosti až 100 km. Díky 48V nízkonapěťové palubní síti je levnější než vysokonapěťové elektromobily, které ale svou palubní síť musí využívat k napájení systémů bezpečnosti.  

   
Auta, která nás budou bavit
Volkswagen ve spolupráci s firmou Aurora Innovation, zaměřenou na vývoj techniky pro autonomní vozidla, vystavoval v Las Vegas hlavně aplikace z oblasti tzv. infotainmentu, tedy informační a zábavní systémy ve vozidle. A to včetně využití prvků umělé inteligence (AI) firmy Nvidia, která např. se službou Uber vyvíjí automatizované taxi bez řidiče. Také další německá automobilka - Mercedes - ukázala své nové infoaplikace v přizpůsobivém multimediálním systému MBUX ovládaném dotykovou obrazovku, touchpadem nebo plochami na volantu. Díky umělé inteligenci se systém dokáže učit a tím vycházet vstříc řidiči podle jeho preferencí, např. sám navolí obvyklou trasu řidiče do fitness, domů či do práce.
Společnost Osram přinesla vylepšení zážitků z jízdy pro řidiče, spolujezdce i ostatní účastníky dopravy. Přeměňuje neviditelné světlo na viditelné výhody. Počínaje laserem v zařízeních LiDAR, umožňujících autonomní řízení, přes infračervené LED, podporující systémy podpory řízení. Rovněž vyvíjí technologii chytrých světlometů, které upozorní řidiče na překážky na vozovce, a technologii detekce biometrických údajů v případě zdravotních potíží řidiče.

Autonomní auta na obzoru?
Dnes už prakticky téměř všechny automobilky pracují na vozidlech schopných samostatné jízdy bez řidiče. Například ve spolupráci s firmou Aurora Innovation je připravován na autonomní jízdu vůz Hyundai Nexo, silně se na tento segment zaměřuje i automobilka Kia, která plánuje zavedení jedné z nejvyšších úrovní samořiditelných aut: stupně 4, předposledního na pětiúrovňové stupnici, který zahrnuje i automatické zvládnutí všech běžných situací (s výjimkou extrémních jízdních podmínek), které u nižších úrovní jinak vyžadují zapojení řidiče.
Samsung Electronic přišla s otevřenou platformou DRVLINE. Jde o modulární a škálovatelnou hardwarovou a softwarovou platformu, která by měla zajistit integraci pokročilých technologií do nových vozidel. Díky ní bude umožněno automobilkám vyrábět autonomní vozy s nejpokročilejší dostupnou autonomní technologií. Je koncipovaná tak, aby umožňovala vzájemnou spolupráci dodavatelů a aby bylo umožněno upravovat výsledné řešení.
Výzkumné centrum Toyoty představilo pod označením Platform 3.0 prototyp vozidla s technologií autonomního řízení nové generace na modelu Lexus LS 600hL. Disponuje paketem senzorických prvků s vysokou efektivitou detekčních schopností. Systém Luminar LiDAR na bázi laserových radarů obsáhne prostor v okolí celého vozidla (a to včetně tmavých objektů, které jsou jinak problematické k rozpoznávání). Výroba prototypu má začít už letos na jaře.
Kromě toho představila Toyota i elektricky poháněné autonomní vozidlo e-Palette Concept, na němž spolupracuje s Mazdou a firmami jako Amazon, Pizza Hut či Uber. Koncept je zajímavý tzv. otevřeným systémem, do kterého si partnerské firmy mohou instalovat vlastní software automatizované jízdy a podle možností upravovat kabinu dostupnou ve třech velikostech.
Další pozoruhodnou vizi variabilního vozidla předvedla švýcarská firma Rinspeed v podobě konceptu Snap. Skládá se ze dvou vzájemně oddělitelných částí: šasi obsahujícího mechanické a IT komponenty, kde je v podvozku umístěn kompletní pohonný systém i systémy autonomního řízení, a kabiny, která může být použita zcela nezávisle třeba jako přístřešek nebo dočasná kancelář. Konstantní výkon elektromotorů vestavěných v natáčecích nápravách činí 28 kW, což je dostatečné pro pohyb po městě, kde se uplatní i LiDAR pro detekci překážek. Vozidlo dokáže zrychlit na stovku za 5 sekund, má mít maximální rychlost 80 km/h.
Tak trochu jiná autonomní vozidla představila japonská Honda. Ta se zabývá kromě automobilů také roboty, a právě robotické mobilní systémy 3E Robotics prezentovala na CESu. Šlo o čtyři systémy: autonomní elektrické vozidlo s označením 3E-D18 určené pro jízdu mimo silnice (má fungovat jako pracovní stroj), robotické pojízdné křeslo 3E-B18 usnadňující život seniorům nebo handicapovaným lidem, mobilní informační systém 3E-A18 pro veřejná prostranství jako nemocnice, letiště či nákupní centra, a systém 3E-C18 se speciálním posláním: sledovat pomocí AI, jak lidé reagují na různé podněty.
Za pozornost stála také platforma Apollo 2.0 čínské firmy Baidu. Na vzniku této otevřené platformy se podílelo přes 90 globálních firem, mezi kterými nechyběli giganti jako Microsoft, Udacity či TomTom. Apollo ukazuje rychlost inovací v oblasti globálního průmyslu autonomního řízení a přináší otevření čtyř hlavních modulů: cloudových služeb, softwarových platforem, referenčních hardwarových platforem a referenčních platforem vozidel.
„Otevřené platformy a ekosystémy jsou tou nejlepší cestou vedoucí k urychlení přenosu technologií umělé inteligence k jejich komerčnímu využití. Na základě toho jsme vyvinuli Apollo jako největší, nejkompletnější a nejvýkonnější ekosystém autonomního řízení na světě,“ řekl president a výkonný ředitel společnosti Qui Lu.

Budeme auta řídit pomocí myšlenek?
Unikátní projekt představil Nissan. Nejde o nic menšího než o vizi ovládání vozu myšlenkami. Automobilka prezentovala využití technologie dekódování činnosti mozku k předvídání kroků řidiče a detekci jeho nepohodlí. Technologie umožní vozidlům interpretovat signály z mozku řidiče, a tím změnit způsob, jak by lidé se svými vozidly komunikovali. Jde o vůbec první systém svého druhu a automobilka si od B2V (Brain-to-Vehicle) slibuje, že by mohl pomocí předvídání zamýšlené aktivity řidiče zrychlit jeho reakční dobu a vést k vytvoření vozidla, která budou schopna se mu přizpůsobovat.
„Většina konceptů autonomního řízení počítá s tím, že lidé přenechávají kontrolu strojům. Technologie B2V však dělá přesný opak, využívá signály v mozku řidiče, aby byla jízda více bezpečná a příjemná,“ uvedl Daniele Schillaci, výkonný viceprezident společnosti Nissan.

 
Publikováno: 1. 3. 2018 | Počet zobrazení: 1538 článek mě zaujal 330
Zaujal Vás tento článek?
Ano