murr Schunk

Volkswagen Crafter v úpravě pro sedm cestujících

Poslední generace Crafteru nabízí nadprůměrně vysoký počet verzí, a to i v segmentech s vysokou celkovou hmotností. Pokrok proti předešlým generacím je v mnoha směrech opravdu velmi výrazný. Navíc je vstřícný k možnostem rozličných přestaveb. V našem případě pro dopravu sedmi pasažérů s variabilním uspořádáním sedadel.

 

Všeobecně se nový Crafter chlubí zcela nově vyvinutým podvozkem s elektromechanickým posilovačem řízení, spolehlivými motory pro užitková vozidla s nižší spotřebou paliva pro dálkovou přepravu i městský provoz, promyšlenými řešeními pro manipulaci s nákladem, konstrukčními detaily pro výrobce nástaveb, ergonomickým pracovištěm řidiče a velkým počtem asistenčních systémů. Jako skříňový vůz a Kombi je k dispozici v různých délkách: 5986 a 6836 mm nebo v případě skříňové verze také 7391 mm, ve výškách 2355 a 2590 mm nebo ve  skříňové verzi 2798 mm. Nabídka zahrnuje podvozky s jednoduchou nebo dvojitou kabinou o různé délce, bez nástavby i s nástavbou, jako je např. valníková, skříňová nebo sklápěcí.
Z vlastních zkušeností při jízdách s Craftery různých provedení mohu potvrdit, že nakládání a nastupování je velmi snadné díky posuvným dveřím s velkou šířkou vstupního otvoru a zadním dveřím, nabízeným na přání s úhlem otevření až 270°. Chytrá řešení poskytuje pro zajištění nákladu. Na přání můžete mít třeba upevňovací kolejnice integrované do bočních stěn, dělicí stěny, stropu a podlahy.


Všeobecně je ceněná optimalizovaná ergonomie pracoviště řidiče. Řízení je snadné, vše je na dosah rukou, sezení je dobře přizpůsobivé pro osoby nejrůznějšího vzrůstu. Na přání si můžete třeba objednat i ergonomické odpružené sedadlo s pečetí AGR (Akce zdravá záda), nastavitelnou bederní opěrkou a masážní funkcí ve třech různých variantách. Nový Crafter je sériově vybaven mimo jiné elektrickým ovládáním oken, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, praktickými, ergonomicky řešenými odkládacími prostory pro mobilní telefon, laptop, tablet, metr, pracovní rukavice a mnoho dalších předmětů.
Motory byly speciálně vyvíjeny s ohledem na náročné provozní podmínky užitkových vozidel, a to na krátké i dlouhé vzdálenosti. Celkově by u nich měla být spotřeba paliva snížena v průměru o 15 %. Všechny mají systém start/stop, ve městě jsem ho raději vypínal, abych při rozjezdu nezdržoval. Nový agregát 2,0 TDI je nabízen ve čtyřech různých výkonových stupních: 75, 90 a 103 kW nebo i ve verzi TDI BiTurbo s výkonem 130 kW. V závislosti na variantě jsou motory kombinovány s pohonem předních, zadních nebo všech kol 4MOTION. U všech druhů pohonu můžete vybírat mezi mechanickou a automatickou převodovkou. V testovaném autě s předním pohonem byl 103 kW motor s 6stupňovou manuální převodovkou.
Zcela nově vyvinutý a pečlivě nastavený podvozek disponuje komfortní přední nápravou se vzpěrami McPherson a pěti různými variantami tuhé zadní nápravy s parabolickými pružinami, které mají v závislosti na variantě progresivní charakteristiku. Elektromechanický posilovač řízení zaručuje optimální ovladatelnost, obratnost a bezpečné chování vozu při jakémkoli zatížení.
Testovaný vůz ve skříňové variantě jsme si nejvíce užili cestou na a po Šumavě. Skutečně se velmi snadno řídí i v kopcovitém a zatáčkovitém prostředí. Jeho zvláštností byla zástavba pro 7místnou osobní dopravu. Obsahovala podlahový systém Smartfloor s krytinou Altro a s šesti zapuštěnými lištami pro ukotvení šesti vyjímatelných posuvných sedadel v podélné ose. Mají integrovaný tříbodový bezpečnostní pás, vertikálně polohovatelnou hlavovou opěru, dají se libovolně vyjímat a posouvat, v případě potřeby i řadit tak, aby mohla mezi nimi vzniknout ulička nebo být ukotvena těsně vedle sebe, v případě potřeby rovněž zády po směru jízdy. Manipulace s nimi skutečně není složitá, na každém z nich mají cestující dostatek prostoru a pohodlí. Systém Smartfloor je vhodný i pro ukotvení invalidních vozíčků včetně přípravy na montáž nájezdové plošiny, je samozřejmě certifikovaný a má za sebou řadu úspěšných crash testů.
Celkem jsme s Crafterem najeli 676 km při průměrné spotřebě 8,5 l/100 km, což se ani moc neliší od deklarované 8,3/7,1/7,5 l/100 km. Jeho poslední generace udělala oproti předcházejícím velký skok kupředu. Při vědomí různorodých možností výběru karosérií, motorů, převodovek, pohonů, výbav a také přestaveb si můžete nakombinovat užitkové auto přesně podle svých potřeb. Koneckonců 7místné provedení je toho dokladem.
Základní cena předmětné verze Volkswagenu Crafter byla 827 048 Kč, k tomu přibyla nějaká příplatková výbava a vestavba stála 227 300 Kč.

Oldřich Šesták

 
Publikováno: 2. 2. 2018 | Počet zobrazení: 1042 článek mě zaujal 186
Zaujal Vás tento článek?
Ano