EuroBlech Murrelektronik

Subaru Impreza - v zatáčkách kouzlí, je prostorná a bezpečná

Impreza, legenda značky, se po šesti letech opět vrací na evropské trhy v mimořádné formě. Největší její devizou je potěšení z jízdy. Podvozek zaslouží velikou pochvalu. Jeho nastavení je výtečné a v pohodě by snesl i daleko výkonnější motory.

 

Nová Impreza dominuje vnitřním prostorem. Šířka interiéru je v segmentu vůbec největší. Například oproti Škodě Octavii je v úrovni loktů i ramen širší o více jak 50 mm. A podobně štědrý je interiér i na zadních sedadlech, a to jak v šířce, tak v prostoru pro kolena. I zde patří v dané třídě k největším. Na zadní sedadla se bez problémů usadí i dvoumetrový spolujezdec. Problém není ani s prostorem nad hlavou. Zato zavazadlový prostor je jen průměrný (385 l).
Impreza je postavena na zcela nové modulární platformě. Rozličně velká auta tak lze velmi efektivně stavět na společném základu. Není bez zajímavosti, že v univerzálnosti a efektivnosti ještě nepatrně předčí výtečnou platformu MQB konkurenčního Volkswagenu.

V zatáčkách kouzlí
Při vývoji karoserie byla velká pozornost věnována torzní tuhosti, která má zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Čím tužší je karoserie, tím rychlejší jsou reakce na náhlé změny směru jízdy. Zvlášť patrné je to např. při rychlém vyhýbacím manévru. Pokud budeme konkrétní a budeme vycházet z provedených testů jízdní stability, tak předchozí generace Imprezy, která se ale v Evropě neprodávala, zvládla „losí test“ rychlostí 84 km.h-1, nová Impreza ho bezpečně zvládá ještě při rychlosti 93 km.h-1. To je skutečně znatelný rozdíl! Podle schopnosti zvládnout vyhýbací manévr před překážkou a poté se co nejrychleji vrátit do svého jízdního pruhu lze jednoznačně hodnotit jak torzní tuhost karoserie, tak kvalitu naladění podvozku. Na tomto nebývalém zlepšení se významně podílí také níže umístěné těžiště. Jednou z hlavních výhod boxeru je, že je extrémně plochý a tak může být v karoserii uložen daleko níž nad vozovkou, než je tomu u řadových nebo vidlicových motorů. Všechny modely subaru tak v tomto ohledu zdárně konkurují vysloveně sportovním automobilům, které nižší těžiště dohánějí malou světlostí podvozku. A nová Impreza mezigeneračně těžiště ještě více snížila. Dostává se tak na opravdu extrémní hodnoty. Řidič sedí o 10 mm níž, nohy má blíž k vozovce dokonce o 20 mm. O 13 mm níž je uložen také motor s převodovkou. Celkově je celé těžiště vozu sníženo o 6 mm. Tato hodnota se může na první pohled zdát nízká, z fyzikálního hlediska má na jízdní vlastnosti ale zásadní vliv.

Řidičovy druhé oči ve standardní výbavě
Málokdo asi ví, že Subaru přišlo s aktivním systémem předcházení nehodám mezi prvními. V této souvislosti se přitom nejčastěji zmiňují značky Volvo a Mercedes. Systém na podporu řízení od Subaru se jmenuje výstižně EyeSight. Tyto řidičovy druhé oči jsou k dispozici již ve třetí generaci. Systém je vybaven dvojicí kamer, které sledují vozovku před automobilem. Snímají barevný prostorový obraz a zajišťují špičkové rozpoznávání na úrovni lidských očí. Pomocí obrazu z obou kamer pak systém přesně určuje tvar, rychlost a vzdálenost jednotlivých objektů - rozezná nejen jiná vozidla, ale i motocykly, jízdní kola a chodce. Zjistí-li potenciální nebezpečí, varuje řidiče a podle potřeby začne i brzdit, aby napomohl vyhnout se nehodě. EyeSight zvyšuje celkovou bezpečnost, částečně ulehčuje práci řidiči a obecně přispívá k vyššímu pocitu bezpečí.
Na tento systém je napojena řada dalších systémů, jako např. adaptivní tempomat, systém pro udržování vozidla v jízdním pruhu, předkolizní brzdění nebo funkce na upozornění zvýšené únavy řidiče.
Tzv. přednárazové systémy hrají v aktivní bezpečnosti stále důležitější roli. Jejich smyslem je, aby dospěly do takové dokonalosti, která umožní nehodu téměř zcela eliminovat. Subaru tento pokrokový bezpečnostní systém nabízí standardně bez příplatku i v nejlevnější Impreze za 560 000 Kč.

Boxery tentokrát bez dieselu i manuální převodovky
Čtyřválcové boxery se změnily k nepoznání. Nových je přes 80 % dílů. Jak šestnáctistovka, tak i dvoulitr pracují s přímým vstřikováním paliva. Další významnou změnou je snížení hmotnosti téměř všech komponentů. Šetřilo se především na rotujících dílech. Šestnáctistovka má o 14 kg nižší hmotnost, o 6 % menší setrvačnost rotujících součástí, a přitom o 10 % vyšší torzní tuhost bloku motoru a o 5 % nižší vibrace. Vylepšené je též proudění plynů, na zpětné vedení spalin (EGR) přibyl chladič a kompresní poměr se zvýšil z 10,5 na 11,0. Podobnými změnami prošel i benzinový dvoulitr, který také pracuje s vyšším kompresním poměrem (12,5 : 1). U obou motorů zároveň výrazně klesla spotřeba paliva.
Ručně řazenou převodovku byste hledali v ceníku marně. Všechny motorizace pracují výhradně s bezestupňovu samočinnou převodovkou Lineartronic, která nyní pracuje s rozšířeným rozpětím převodových poměrů, což přináší účinnější a plynulejší zrychlení, lepší jízdní výkony a nižší spotřebu paliva, protože dokáže motor lépe udržovat v nejefektivnějším pásmu otáček.
S unikátním vznětovým boxerem se díky zhoršujícím se emisním podmínkám už nepočítá. Postupem času je v Impreze, ale i jiných modelech Subaru, nahradí hybridní pohon.

Michal Busta

Základní technická data dostupných motorizací

Verze                                  1.6i                      2.0i-S
Zdvihový objem [cm3]           1600                      1995
Největší výkon [kW/min]       84/6200                115/6000
Točivý moment [Nm/min]     150/3600                196/4000
Převodovka                          CVT                       CVT
Max. rychlost [km.h-1]           180                        205
Zrychlení 0-100 km.h-1 [s]     12,2                        9,8
Komb. spotřeba [l/100 km]       6,2                        6,6
Cena od [Kč s DPH]             560 000                  680 000

 
Publikováno: 2. 2. 2018 | Počet zobrazení: 252 článek mě zaujal 36
Zaujal Vás tento článek?
Ano