hnv murr

Kalašnikov plovoucí i létající

Pod pojmem kalašnikov si asi většina lidí vybaví legendární automatickou útočnou pušku AK-47, která přinesla ruské zbrojovce celosvětovou proslulost. Dnes ale nejsou už střelné zbraně zdaleka jediným produktem iževské továrny. S jejím názvem se lze setkat i u řady jiných, neméně pozoruhodných projektů.

 

V poslední době se konstruktéři koncernu Kalašnikov prezentovali i jako tvůrci dopravních prostředků - a to jak pro ozbrojené složky, tak pro civilní sektor. Firma se např. pustila do výroby motocyklů pro armádu a policisty. A nejde o ledajaký, byť speciální stroj, ale rovnou o elektrický motocykl, který představila na letošním mezinárodním vojensko-technickém fóru Armáda 2017 v Moskvě. Stroj vyráběný dceřinou firmou koncernu Kalašnikov, ruským výrobcem motocyklů IŽ, bude k dispozici ve dvou variantách: terénní verzi pro armádu a ve stylu supermoto pro městské policejní síly. Padesátka těchto elektromotocyklů v policejních barvách bude použita příští rok v rámci Světového poháru ve fotbale. Policejní model by měl mít dojezd 150 km, vojenská verze 100 km. Další podrobnosti stroje zatím výrobce neuvádí.


Na vývoji elektrického motocyklu pro armádní jednotky pracují i USA. Elektrické motocykly mají pro vojáky řadu výhod - jsou malé, všestranné, a především tiché, což umožňuje malým skupinám vojáků rychlý postup ke vzdálenějším oblastem, aniž by se prozradili hlukem.
A aby toho nebylo málo, představil koncern Kalašnikov letos na podzim i vlastní koncept létajícího přepravního prostředku - rovněž elektřinou poháněný vznášecí stroj.
Dalším počinem je pak stavba nové generace rychlých lodí typu Kometa. V loděnici Vympel, která patří také do strojírenské skupiny Kalašnikov, dokončují stavbu osobní křídlové kluzákové lodi (tzv. hydrofoil) s označením Kometa 120M, která je po téměř čtvrtstoleté pauze ve výrobě plavidel tohoto typu v Rusku navržena pro vysokorychlostní osobní dopravu s kabinou vybavenou sedadly jako v letadlech.
Rychlá 35,2 m dlouhá a 10,3 m široká loď je vybavena dvěma německými 820kW dieselovými motory MTU, které jí dodávají rychlost až 35 uzlů (65 km.h-1). Plavidlo kromě 5členné posádky pojme až 120 pasažérů - z toho 22 si bude moci užívat pohodlí salonku business class. Vytrvalost na moři udává výrobce až 8 hodin a akční rádius 200 mil (370,5 km). Po vybalancování a finální instalaci motorů bude plavidlo spuštěno na vodu a po provedení dokončovacích prací podrobeno námořním provozním zkouškám v Černém moři. Čtveřici těchto lodí pak dodá firma na základě řecko-ruského memoranda řeckému rejdařství, které je bude využívat pro osobní přepravu mezi tamními ostrovy.
S obchodní společností Karelryba ze severského Murmansku podepsala loděnice Vympel v rámci projektu na obnovu rybářských flotil smlouvu o výstavbě sladkovodního trawleru. Jde o 35,5 m dlouhé a 8,4 m široké plavidlo pro 12člennou osádku s označením MPTP-35, dosahující rychlosti 11 uzlů (20 km.h-1), které by mělo umožnit 10 dnů autonomního provozu. V roce 2016 firma Vympel a Asociace pobřežních rybářů a farmářů Murman uzavřely dohodu o spolupráci v oblasti výstavby rybářského loďstva pro potřeby členských podniků průmyslových sdružení. Podle požadavků rybářů vypracovalo konstrukční oddělení loďařské firmy řadu projektů plavidel pro lov hlubinných ryb.

 
Publikováno: 2. 2. 2018 | Počet zobrazení: 1778 článek mě zaujal 383
Zaujal Vás tento článek?
Ano