hnv murr

Opel Crossland X - malý, přesto prostorný

Před nedávnem představila automobilka Opel novinku v podobě modelu Crossland X, která už byla vyvíjena ve spolupráci s francouzskou skupinou PSA. V podstatě jde o jakéhosi křížence kombinujícího prvky prostorných MPV se sportovním SUV a hatchbackem. Svými rozměry se řadí do kategorie crossover, ale s nabídkou dostatku vnitřního prostoru. Redakce TechMagazínu měla možnost vyzkoušet variantu s benzínovým motorem 1,2 l o výkonu 96 kW.

 

První společný výtvor s francouzskou skupinou byl představený na autosalonu v Ženevě a už několik měsíců po této premiéře se objevil v dealerské síti. Na první pohled se Crossland X podobá modelu Mocca X, je jen o něco menší (o 64 mm) s celkovou délkou 4214 mm a šířkou o 16 mm užší (1765 mm). Byť jsou oba modely podobné, jsou prý (podle vyjádření automobilky) určeny pro zcela rozdílné zákazníky. Mocca, patřící do segmentu B-SUV, disponuje dobrodružnou povahou a brzy si našla své ctitele, o čemž svědčí prodejní čísla. Menší crossover vyvedený v SUV designu je určen pro tepající městský styl. Kompaktní rozměry mu umožňují dobré manévrování v městské zástavbě, oplastováním nárazníků, lemů blatníků, prahů a dveří vzbuzuje pocit robustnosti.
Boční pohled se mi velmi zamlouval. Střecha je oddělena svažující se chromovou lištou tak, aby byl celkový vzhled více dynamický. Celkový dojem pěkně doplňují zadní svítilny, které zasahují až do boku karoserie a rozděluje zadní sloupek.
Interiér působí vkusně, hlavně překvapí dostatkem prostoru. Dominuje mohutný středový panel, takže řidič i spolujezdec mají pocit volnosti. Před spolujezdcem je vykousnutý prostor, aby měl více místa pro nohy. Ovládací prvky jsou v intuitivním rozložení, kde část se ovládá prostřednictvím větší dotykové obrazovky uprostřed palubní desky, pod kterou je ovládání klimatizace, 12V konektor a USB vstupy na středovém panelu. Ocenil jsem také přihrádku pro indukční dobíjení telefonu. Ovládání systémů vozu jsou umístěny před řadicí pákou. Ruční brzda v podobě fajfky je sice zajímavá, ale mě osobně nevyhovovalo její držení ani manipulace s ní. Zato musím ocenit dobré nastavení sedadla řidiče s vyšším posezem, z kterého je velmi dobrý výhled na všechny strany.
Výhodou zadních dělených sedaček v poměru 60 : 40 je, že se dají posouvat v rozsahu asi 15 cm. Tím si cestující vyššího vzrůstu můžou dopřát více místa v oblasti kolen. Opěradla zadních sedadel tvoří po sklopení téměř rovnou podlahu zavazadlového prostoru, jehož objem se tak zvýší ze 410 l na 520 l. Pod podlážkou zavazadelníku je umístěno dojezdové kolo, z čehož mám vždy radost, že jej výrobce upřednostnil před lepicí soupravou.

Motory a převodovky
Opel v Crosslandu využívá agregáty z francouzské nabídky PSA. Od základní benzínové tříválcové motorizace 1,2 l o výkonu 60 kW propojenou s 5stupňovou manuální převodovkou až po nejvýkonnější čtyřválcový 1,6 l diesel s 88 kW a automatickou 6stupňovou převodovkou. Celkem je v nabídce 7 jednotek pohánějící vždy jen přední kola.
Na redakční test jsem měl k dispozici model ve výbavě Innovation s benzínovou přeplňovanou jednotku 1,2 l o výkonu 96 kW a udávanou kombinovanou spotřebou 5 l na 100 km. Motor byl propojen se 6stupňovou manuální převodovkou. Motoricky byl Crossland příjemný, přesně dle určení do města, i když ani na dálnici se nenechá zahanbit, jen se musí dostat do vyšších otáček. Převodovka pěkně spolupracuje, jen si myslím, že by mohly být kratší převodové stupně. Interiér je velmi dobře odhlučněný.
Podvozek je vyšší, díky tomu dobře pohlcuje příčné nerovnosti a nebojí se ani vyššího obrubníku. I když má vozidlo SUV design, do terénu bych jej ale nedoporučoval, protože bez pomocných asistentů a jen s náhonem předních kol by se mohl dostat do nesnází. Jízda je ale pohodlná, auto se při projíždění zatáček sice naklání, ale jen mírně.

Bezpečnostní technologie
Crossover Crossland X dostal do výbavy, ať standardní nebo příplatkové, spoustu technologického vybavení, které každý řidič určitě ocení. Jde např. o: Head Up displej promítající informace v zorném poli řidičových očí (např. rychlost, navigační pokyny či rychlostní dopravní značky), inovativní LED světlomety s přisvětlováním do zatáček, čtení dopravních značek, systém detekce únavy řidiče, systém OnStar, který kromě asistenční služby automaticky nahlásí nehodu, wi-fi hotspot s projekcí chytrého telefonu, panoramatickou 180° zadní kameru s promítáním ptačí perspektivy, automatické nouzové brzdění, varování před vyjetím z jízdního pruhu, systém hlídání „mrtvého" úhlu nebo automatický parkovací asistent.
Automobilka vsadila na dobrou kartu, protože Crossland X má ambice získat kus prodejního koláče ve svém segmentu. I když jde na první pohled o menší auto, zdání klame, protože i kolega se svou výškou 195 cm se cítil pohodlně za volantem. Neměřil jsem cíleně spotřebu, ale po týdenním testu v kombinovaném provozu se ustálila spotřeba na hodnotě 6,7 l. Crossland X je příjemný společník a jízda s ním je opravdu pohodová s vyváženým komfortem. 

 
Publikováno: 27. 11. 2017 | Počet zobrazení: 2171 článek mě zaujal 296
Zaujal Vás tento článek?
Ano