hnv murr

Volvo V90 D5 Cross Country nabízí vysoký jízdní komfort, luxus, všestrannost

Je třetím a také posledním modelem nejvyšší řady označené číslem 90. Přivtělilo se tak k mezinárodně oceňovaným SUV XC90 a luxusní limuzíně S90. Model V90 vychází z dlouhodobé tradice automobilky ve výrobě vozů kombi, která odstartovala už před 60 lety. K testu jsme ji navíc měli v nejvyšší výbavě, s nejsilnějším dieselovým motorem, jako CC a k tomu s úpravami Polestar.

 

Stejně jako oba předchůdci prémiové řady je i kombi postaveno na základě nové, speciálně navržené a plně modulární platformě SPA, která otevírá nové možnosti v designu, konstrukci a výbavě vozů Volvo. Byla vyvíjena s velkým důrazem na ochranu posádky, slouží jako bezpečnostní klec chránící interiér před nejhoršími nárazy. V květnovém čísle jsme představili limuzínu S90, takže logicky mnohé prvky mají společné. Nejprve tedy připomenu alespoň nejzákladnější vymoženosti pro celou řadu 90 a následně se zaměřím na specifické přednosti kombi a zejména Cross Country.
Bez nadsázky mohu konstatovat, že nejen subjektivním hodnocením, leč i objektivním srovnáváním, je velkým krokem do budoucna. V řadě 90 najdete množství nejnovějších technologií, od průkopnických bezpečnostních systémů až po aplikace a služby fungující na bázi cloudu. Lahůdkou je třeba vyspělá funkce semiautonomního řízení pro jízdu v kolonách. Jemnými zásahy do řízení udržuje vůz v rozmezí daného jízdního pruhu, přičemž funguje až do dálniční rychlosti 130 km.h-1, a to i když před vozem nejede žádné jiné vozidlo. Najel jsem za daných podmínek stovky kilometrů, funguje spolehlivě a je pro řidiče velmi vítaným partnerem. Systém představuje další krok k plně autonomnímu řízení, které je pro automobilku klíčovou oblastí budoucích inovací. Nejnovější systém City Safety umí detekovat velká zvířata bez ohledu na to, zda je den, či noc. Součástí této technologie jsou intuitivní varování řidiče a tzv. připravené brzdy, které pomohou předejít kolizi. Celkově při detekci automobilů, chodců, cyklistů i zvířat pracuje přednárazový systém s několika fázemi, v té konečné pak vůz umí přejít do nouzového brzdění a zcela zabránit nehodě nebo alespoň zmírnit její následky. Z dalších bezpečnostních prvků jmenuji alespoň sledování únavy řidiče (párkrát mi promluvil do duše), čtení dopravních značek, adaptivní tempomat, aktivní parkování, monitorování přijíždějící dopravy při couvání do ulice, atd.
Cross Country je robustní model, který si má poradit za každého počasí s každou silnicí i terénem. Nezapře eleganci modelu V90 a zároveň se posouvá do aktivnější outdoorové roviny. Silný, dynamický charakter dokresluje design zejména exteriéru, ale i interiéru. Systém pohonu všech kol průběžně propočítává potřebu zapojit zadní kola, na které může přenést až 50 % výkonu motoru. Pokud auto stojí, pohon všech kol je vždy zapnutý, aby byla při rozjezdu k dispozici maximální trakce. CC má vyšší světlou výšku o 60 mm a mírně měkčí podvozek.  
Jezdili jsme s vozem s nejsilnějším čtyřválcovým vznětovým motorem D5 Drive-E a 8stupňovou automatickou převodovku Gaertronic. Výrobce u tohoto osazení uvádí maximální výkon 173 kW, nejvyšší rychlost 230 km.h-1, spotřebu paliva 6,1/4,9/5,3 l/100 km. Využívat jsme mohli různé jízdní režimy od základního Comfort, přes Eco, Dynamic až po Off-road. Do terénu jsme s autem nezavítali, aby případně neutrpělo nějaký šrám, a tak jen připomínám, že poslední režim se dá aktivovat při rychlostech nižších než 20 km.h-1 a sám se deaktivuje při překročení 40 km.h-1.
K testu jsme měli V90 Cross Country Pro, což je označení pro nejvyšší úroveň výbavy. K tomu přibylo plno paketů a prvků z volitelné výbavy. Interiér poskytuje plno prostoru pro cestující i náklad. Má bez nadsázky originální luxusní úroveň. Skvělá jsou všechna sedadla. Přední mají výbornou boční oporu, řidič třeba může elektricky ovládat také prodlužování sedáku. Přehledné a intuitivní je ovládání různých zábavních funkcí s možností konektivity. Naprosto špičkový je zvuk z high-endového audiosystému s reproduktory Bowers & Wilkins. Na poměrně dlouhé cestě jsem velmi aktivně pracoval s navigací Sensus, byla naprosto přesná, splnila každý zadaný pokyn. Komfortní je ovládání nesčetných funkcí prostřednictvím středového, neobvykle na výšku postaveného dotykového displeje. Všude se nabízí množství zásuvek a úložných prostor. Podle uspořádání dostanete do vozu náklad v rozpětí 560 - 1526 l. Přístup do nákladového prostoru usnadňuje rovná plocha s krycí lištou, elektrické ovládání zadních dveří, včetně možnosti je otevřít posunem nohy pod nárazníkem.
K celkové jízdní pohodě přispěl i paket Polestar Performance, který zvyšuje výkon celého hnacího ústrojí. Díky zlepšení odezvy škrticí klapky a zvýšení citlivosti jejího zavírání, rychlejšímu a přesnějšímu řazení převodových stupňů a lepšímu výkonu motoru získává auto dynamičtější charakter.
S Volvem V90 CC jsem tentokrát především po evropských dálnicích absolvoval 2174 km, při průměrné spotřebě 6,8 l/100 km. Je sice vyšší než deklarovaná, ale vzhledem k charakteru cestování při vysoké průměrné rychlosti ji považuji za velmi slušnou. Během mnoha hodin strávených za volantem jsem nezaznamenal jediný za zmínku stojící rušivější podnět. Vůz v daném provedení nabízí vynikající jízdní vlastnosti, pohodlí, luxus, uživatelsky přívětivé množství nejnovějších technologií.
Základní cena Volva V90 Cross Country Pro D5 AWD je 1 656 800 Kč, s doplňkovými pakety a další volitelnou výbavou přesáhla přes 2 300 000 Kč.



Oldřich Šesták

 
Publikováno: 27. 11. 2017 | Počet zobrazení: 1961 článek mě zaujal 269
Zaujal Vás tento článek?
Ano