ITS OnRobot Schunk

Rodinný Ford S-Max s důmyslnou flexibilitou

První generace modelu S-Max vzbudila při svém uvedení v roce 2006 velkou pozornost. Ford tehdy vsadil na víceúčelový model, který se vymykal dosavadním zvyklostem. Oplýval moderním designem se sportovními prvky, novými technologiemi a praktičností. Po modernizaci v roce 2010 nastoupila v loňském roce nová, druhá generace. Otázka zní, jestli není pozdě nabízet model v segmentu MPV, když je nyní v kurzu segment SUV?

 

Na tuto otázku se dá jednoduše odpovědět - pozdě není. Vozidlo se designově nedá přehlédnout, nabízí velký vnitřní prostor pro 5 až 7 cestujících (za příplatek), disponuje inteligentními technologiemi, flexibilitou a praktičností. Je stvořeno pro aktivní mladé rodiny, které počítají s větší investici do automobilu.
Na redakční test jsem měl k dispozici model ve verzi Titanium, která oplývala dlouhým seznamem prvků příplatkové výbavy. Po usednutí za volant si řidič může upravit polohu díky elektrickému nastavení v 10 směrech s pamětí polohy. Posez je dost vysoko, takže je bezvadný výhled na všechny strany, kromě zadního pohledu. Výše umístěné zadní okno je kvůli svažující se střeše na výšku užší, takže výhled není optimální, ale tento nedostatek překonají dostatečně velká zpětná zrcátka. Sedadla jsou pohodlná s dobrým bočním vedením, které pěkně drží tělo i při prudším projíždění zatáček. Sedadlo spolujezdce disponuje rovněž elektrickým nastavením. Oceňuji nejen velké množství úložných schránek a přihrádek, čímž je Ford pověstný, ale také druhou řadu samostatných sedadel, z nichž každé je rovnocenné se samostatným nastavením v podélném směru (ca 15 cm), velkým rozsahem sklonu opěradel a jejich elektromechanickým sklopením. Do druhé řady se pohodlně vejdou tři dospělé osoby, které mají k dispozici i zásuvku na 230 V.
Výborně si Ford poradil i s přístupem do třetí řady, kdy se jediným pohybem krajní sedadlo odsune a sklopí. Třetí řada sedadel, která jsou zapuštěna do podlahy, se také jednoduše vysunou. S tímto úkonem si poradí i starší dítě. Třetí řada má sice dostatečně široká sedadla, ale prostorem nad hlavou a v oblasti nohou je spíš určena pro dětské pasažéry. Flexibilita úprav sedadel umožňuje vytvořit až 32 různých konfigurací.
Velmi užitečná pomůcka je sklopení opěradel třetí a druhé řady ze zavazadlového prostoru. Zkoušel jsem tuto situaci s kolem. Kopnutím pod zadním nárazníkem se otevřou zadní výklopné dveře, stiskem příslušných tlačítek se sklopí opěradla druhé a třetí řady a vznikne zcela rovný prostor pro naložení kola. To se Fordu opravdu povedlo. Třetí řada sedadel je samozřejmě na úkor zavazadlového prostoru, který je při 7místném uspořádání průměrný. Líbila se mi ale schránka pod podlahou zavazadelníku, kam se dají uložit menší předměty před nechtěnými diváky.

Pod kapotou
S-Max může být vybaven jedním ze dvou zážehových motorů EcoBoost (1,5 l / 118 kW a 2,0 l / 176 kW) a vznětovými motory 2,0 TDCI ve čtyřech úrovních výkonu (88, 110, 132 a 154 kW). Testovaná verze disponovala dvoulitrovým vznětovým agregátem o výkonu 132 kW, který byl propojen s 6stupňovým automatem PowerShift přenášející výkon na všechna čtyři kola. Tento na přání dodávaný inteligentní pohon všech kol rozděluje hnací sílu podle momentální potřeby buď jen na přední kola, nebo na obě nápravy či v případě nutnosti pohání jen zadní kola. Maximum točivého momentu je 400 Nm v rozmezí od 2000 do 2500 ot.min-1. Po týdenním testu relativně klidné jízdy jsem dosáhl průměrnou spotřebu 7,6 l na 100 km.
Vyspělá 6stupňová převodovka PowerShift umožňuje rychlé a hladké řazení. Díky automatickému předvolení dalšího stupně nedochází při řazení k hluchým místům a je tak docíleno velmi plynulé jízdy. Pokud má někdo potřebu si „zařádit", lze využít sekvenčního řazení pádly umístěnými pod volantem.
Podvozek je pěkně vyladěný, dobře pohlcuje silniční nerovnosti, jízda je komfortní a plynulá. Musím ocenit výborné odhlučnění. Motor není v kokpitu téměř slyšet ani při vyšších dálničních rychlostech, jen aerodynamický šum od povrchu vozovky prostřednictvím velkých 19" kol. Dobrou zprávou je, že za příplatek je možné pořídit dojezdové kolo. To je pak umístěno pod vozidlem a sada se zvedákem má své místo vtipně ve schránce pod nohami pravého cestujícího ve druhé řadě. Výhoda takového uspořádaní je, že v případě „píchlého" kola není nutno vyklízet celý obsah „kufru" na chodník a pracně vytahovat rezervu z útrob zavazadelníku.
Také mě zaujalo adaptivní řízení s proměnnou dynamikou. To upravuje převod řízení mezi koly a volantem v závislosti na rychlosti. Například při nižší rychlosti stačí malé pootočení volantu, aby se kola natočila více.

Bezpečnost nade vše
Ford si zakládá na bezpečnosti a tomu odpovídají i bezpečnostní systémy, kterými své vozy vybavuje. Pro příklad uvádím ty nejdůležitější, kterými byl S-Max ve verzi Titanium vybaven:
Systém s detekcí chodců, adaptivní LED světlomety se sledováním vozovky, bezpečnostní brzdový asistent, systém hlídání mrtvých úhlů s varováním před projíždějícími vozy při couvání z parkoviště, systém SYNC 3 s funkcí automatického nouzového volání v případě kolize, systém ESP a ESC s technologiemi, které přesně upraví rychlost otáčení jednotlivých kol, stabilizují vůz a zabrání smyku, asistent pro rozjezd do svahu, ochrana proti převrácení, tempomat s inteligentním asistentem rychlosti, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém automatického navrácení do jízdního pruhu.

Základní ceny S-Maxe včetně DPH činí 697 790 Kč, cena testovaného modelu ve verzi Titanium s rozšířenou výbavou vyjde na 1 407 273 Kč.  /pk/

 
Publikováno: 31. 10. 2017 | Počet zobrazení: 1019 článek mě zaujal 125
Zaujal Vás tento článek?
Ano