ITS Schunk

ČR a Čína zahajují přímé železniční cargo spojení

Z Prahy vyjel 19. července pod označením YXE CR Express první přímý nákladní vlak do Číny, který by měl v budoucnu pravidelně spojovat českou metropoli s městem I-wu ve východočínské provincii Če-ťiang. Praha se tak zařadila mezi evropská města s přímým vlakovým nákladním spojením do Číny.

 
Tyto dálkové cargo spoje jezdí už např. z Madridu nebo z německého Hamburku, letos zahájil přímé nákladní železniční spojení i Londýn jako 15. evropské město, které se připojilo k projektu tzv. nové Hedvábné stezky. Ta by měla posílit obchodních propojení Číny s Evropou. Podobné přímé železniční spoje do Číny jezdí z Evropy od roku 2013 (z Číny do Evropy se vydává nákladní vlak každý týden a opačným směrem každých 14 dní) a celkem jich bylo vypraveno už více než dvě stovky. Železniční doprava zkracuje dobu přepravy zboží mezi Evropou a Čínou proti lodní zhruba o polovinu - trasu přes Polsko, Bělorusko, Rusko a Kazachstán urazí (včetně dvou překládek kvůli jinému rozchodu kolejí v Rusku), za 16 dnů. Oproti letecké dopravě zase nabízí (počítáno na ekvivalenty 40 kontejnerů) poloviční až čtyřikrát nižší přepravní náklady. Náklad v hodnotě zhruba 5 milionů dolarů, který veze český YXE CR Express, obsahuje např. kontejnery s automobilovými součástkami, českým křišťálem, ale také pivo a další tradiční výrobky z ČR i dalších evropských zemí.
Nákladní vlakový spoj do Číny je obchodním produktem operátora kombinované dopravy Metrans, pro kterého zajišťuje dopravu z terminálu společnosti Metrans v Uhříněvsi po tratích v ČR dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo, jež poskytuje rovněž železniční vozy na přepravu kontejnerů. Jak uvedl generální ředitel přepravní firmy Metrans Peter Kiss, vlak tvořený 40 vagony pojme celkem 80 standardizovaných 40stopých kontejnerů.
YXE CR Express není však úplně prvním přímým nákladním železničním spojem mezi ČR a Čínou. Za průkopnický pilotní projekt lze považovat cargo vlak vypravený z města Wuhan ve střední Číně do Pardubic, který v roce 2012 přepravoval v 50 kontejnerech elektronické součástky do pardubické továrny firmy Foxcon. Trasu 11 tis. km urazil během 16 dnů, přičemž denně ujel kolem 700 km, z čínských hranic byl operátorem vlaku švýcarský přepravce Interrail.
 
Publikováno: 2. 10. 2017 | Počet zobrazení: 803 článek mě zaujal 113
Zaujal Vás tento článek?
Ano