ITS OnRobot Schunk

Škoda Octavia Combi RS - sportovec pro celou rodinu

Koncem června sjela z montážní linky už šestimilióntá Octavia. Od svého uvedení na trh v roce 1996 je bestsellerem automobilky a od počátku letošního roku se její třetí generace chlubí výraznou modernizací. Mezi jejími modely nechybí už tradičně ani špičkové sportovní verze s označením RS, a to i ve variantě Combi.

 

Nepostrádají samozřejmě všechny vymoženosti, které v současnosti Škoda nabízí u aut v nejvyšších výbavách. K tomu však přistupují výlučné prvky charakteristické pro kompaktní sportovní auto.
Začněme motory. K dispozici jsou dva čtyřválcové vybavené turbodmychadlem, zážehový a vznětový. Výkon motoru 2,0 TSI vzrostl na 169 kW, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km.h-1. Agregát 2,0 TDI má nezměněný výkon 135 kW. V karosářské verzi kombi, kterou jsme měli k testu, dosahuje zrychlení z 0 na 100 km.h-1 za 8,0 s, a maximální rychlosti 228 km.h-1. Obě pohonné jednotky jsou k dispozici se 6stupňovou manuální nebo 6stupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. V testovaném voze byl automat s možností řazení i pádly pod volantem, navíc i pohon všech kol 4x4. V této kombinaci je uváděná spotřeba 5,1 l/100 km. Pro úplnost připomínám, že před létem doplnil nabídku v obou karosářských verzích vrcholný, sportovně laděný model s názvem RS 245. Odvíjí se od výkonu motoru 2,0 TSI v koních, což je 180 kW.

Sportovní design
Díky sportovnímu podvozku je karoserie verzí RS o 15 mm snížená. Červeně lakované brzdové třmeny umístěné za koly z lehké slitiny v designu Dorado také zvýrazňují zaměření modelu. Lahůdkou je adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control). Elektricky ovládané ventily řídí činnost tlumičů podle přání řidiče, může se rozhodovat mezi třemi režimy - Comfort, Normal a Sport. DCC navíc přispívá i k aktivní bezpečnosti tím, že se v nebezpečných situacích automaticky přepne do režimu Sport. Zajistí tak vyšší stabilitu, lepší adhezi pneumatik a kratší brzdnou dráhu. S volbou jízdního profilu Performance Mode Select a Performance Sound Generator je zase možné přepínat charakteristiku řízení, řazení dvouspojkové převodovky a nastavení dalších systémů v režimech Normal, Eco, Sport a Individual. Nastavení se dá uložit i na personalizovaný klíč. Kdo nevyzkouší, může vše považovat za nadbytečnou hračku, ale rozdíly v jízdních i momentálních subjektivních pocitech jsou podle nastavení skutečně podstatně rozdílné.
Pokud jde o vnější vzhled, tak u přepracovaných modelů RS zaujme nová příď se širokou maskou chladiče, rozšiřují ji i zdvojené full LED adaptivní světlomety s krystalickým vzhledem. Asistent dálkových světel rozpozná ostatní vozy nebo osvětlené silnice ve městě a v případě potřeby samočinně přepíná dálkové světlo na potkávací. Vnější otvory pro přívod vzduchu jsou obklopeny mohutnými konturami, jejich spodní část je vyplněna mřížkami s voštinovou strukturou. Ostře vedené linie pokračují po bocích až na záď a vytváří intenzivní hru světla a stínu. Charakteristickým znakem na zádi je u kombíku střešní spoiler. Difuzor v nově tvarovaném zadním nárazníku je nahoře ohraničen odrazkou, výfuk je zakončen velkými nerezovými koncovkami. Upoutá pochopitelně zářící identifikační logo RS.
Vnitřku vozu dominuje černá barva. Díky rozvoru 2680 mm má auto velkorysý interiér s celkovou délkou 1782 mm. Na nedostatek místa si nemohou ztěžovat cestující na žádném sedadle. Nadprůměrný je také objem zavazadlového prostoru, u verze kombi se podle uspořádání pohybuje v rozpětí 610 až 1740 l. Snadno čitelné jsou velké kruhové přístroje, působivá je jejich nová grafika. Dekorační lišty ve dveřích mají nové ambientní LED osvětlení s možností nastavení v deseti odstínech. V zatáčkách vás skvěle podrží sportovní sedadla RS se zvýšenými boky a integrovanými hlavovými opěrkami.



Výběr systémů
Asistenční systémy vozů RS jsou velmi rozsáhlé a jejich popis by byl nekonečný. Uvádím tedy alespoň obecně, že auto automaticky zabrzdí při hrozící srážce s chodcem, varují řidiče před vozy jedoucími v mrtvém úhlu, v případě únavy nebo neúmyslného opuštění jízdního pruhu udržují konstantní odstup od následovaných vozidel, rozpoznávají dopravní značky a samy navedou vůz na parkovací místo, dokonce i s připojeným přívěsem. Infotainment systémy vás na dotykovém displeji se skleněným designem přivítají při zapnutém zapalování speciální startovací obrazovkou RS. Nejnovější možnosti konektivity přinášejí zcela nové funkce pro informace a zábavu, asistenční služby a podporu.
Octavii Combi RS jsme si užili při absolvování slušné porce 905 km ve střídavém provozu, ten městský ukrojil asi 200 km. Chovali jsme se k ní ohleduplně, i když chvílemi jsme si zejména v zatáčkovité kopcovité oblasti neodpustili vyzkoušet, co umí. Zapojoval jsem sportovní nastavení podvozku a jízdního režimu. I s dieselem má chuť jít dopředu, snadno se ovládá, lahodí libozvučností. Naplní touhy sportovněji vybuzeného řidiče, zároveň prostorností, komfortem, variabilností jízdních vlastností nezklame při rodinných výletech i dálkových cestách. Průměrná spotřeba se zastavila na 6,4 l/100 km.
Základní cena Škody Octavia Combi RS v uvedeném uspořádání je 847 900 Kč.

Oldřich Šesták

 
Publikováno: 2. 10. 2017 | Počet zobrazení: 775 článek mě zaujal 132
Zaujal Vás tento článek?
Ano