ITS Schunk

Testovací laboratoř - supersportovní Ford GT

Ford vyvinul zcela nový supersportovní automobil GT pro zkoušení nových technologií a pokročilých materiálů. Vozidlo bude sloužit nově vytvořenému oddělení Ford Performance jako testovací laboratoř, aby z poznatků v ní získaných obohatili budoucí vozy napříč celou modelovou řadou Ford.

 

Model GT byl vždy synonymem výkonu a netradičních technických řešení. Z toho se odvíjel i vývoj nového GT. Cílem vývoje bylo snížit aerodynamický odpor a optimalizovat přítlak, který dodává supersportu trakci při zrychlování, zatáčení i brzdění ve vysokých rychlostech. Aerodynamické prvky GT se přizpůsobují různým provozním podmínkám. Se zadním výsuvným křídlem jsou sladěny kanály v přídi. Ty jsou osazeny klapkami, jež upravují proudění vzduchu a zajišťují tak vyváženou aerodynamiku. Když se křídlo zvedne, kanály v přídi se uzavřou, aby zvýšily přítlak - při zatažení křídla funguje systém opačně, otevřené kanály přítlak zase zvýší.
Zcela nová technologie v konstrukci umožňuje měnit profil křídla podobně jako u letadla a maximalizovat tak jeho účinnost ve vysunuté poloze. Tato specialita, na kterou má Ford podaný patent, zlepšuje celkovou účinnost aerodynamiky o 14 %. Nyní GT vypadá rychle i když stojí.
Aerodynamiku pomohl vylepšit i kompaktní 6válcový motor EcoBoost tím, že umožnil díky svým malým rozměrům navrhnout užší karoserii. K zeštíhlení karoserie pomohlo také umístění turbodmychadel pod motor a instalace mezichladičů před zadní kola. Aerodynamika GT dokáže vytvářet pozitivní hodnoty přítlaku za jakýchkoliv okolností. Při standardním nastavení světlé výšky připadá na přední kola 30 a na zadní 70 % přítlaku, po snížení podvozku zůstává na přední nápravě 29 % přítlačné síly. K významným úsporám hmotnosti přispěla i uhlíková vlákna, díky kterým bylo umožněno vhodně tvarovat karoserii, což by u oceli nebo hliníku nebylo možné.

Motor z Raptoru
Nejvýkonnější motor EcoBoost o objemu 3,5 l dosahuje výkonu cca 480 kW. Vyvíjen byl společně s motory pro závodní verzi GT a pro sportovní pick-up F-150 Raptor (motor GT má s ním shodných až 60 % dílů). Když u testovacího motoru použitého při závodech v Daytoně praskaly během závodu klikové hřídele, bylo rozhodnuto použít klikovou hřídel z předprodukčního F-150 Raptor. Prototyp pak s tímto dílem vyhrál toho roku závody v Sebringu.
Tým také vytvořil pokrokovou technologii „anti-lag“, která maximalizuje schopnost GT využít plný výkon při akceleraci ze zatáček. Základem je udržování škrticí klapky otevřené i tehdy, když řidič nemá sešlápnutý plynový pedál. Vstřikování je odpojené, ale turbodmychadlo se točí a udržuje plnicí tlak, což napomáhá rychlejší odezvě a okamžité akceleraci hned, jakmile jezdec sešlápne plyn. Výkon motoru zvyšuje také nové vstřikování kombinující přímý a nepřímý vstřik.

Adaptivní podvozek
K novým technologiím patří i hydraulický podvozek, který mění světlou výšku podle nastaveného jízdního režimu. Podvozek se sníží při přepnutí z režimu Normal na Track až o 50 mm. Navíc se v tomto režimu vysune zadní křídlo a uzavře kanály v přídi, což zajistí optimální přítlak pro jízdu po okruhu. Se změnou světlé výšky se mění také tuhost odpružení, charakteristika tlumičů pérování a fungování aktivní aerodynamiky. Další funkcí hydraulického podvozku je režim front-lift, který civilnímu modelu GT pomáhá přejíždět obrubníky a příčné prahy. Řidič může přizvednout příď v rychlosti do 40 km.h-1. Po jejím opětovném překročení se podvozek automaticky sníží.

 
Publikováno: 2. 10. 2017 | Počet zobrazení: 851 článek mě zaujal 133
Zaujal Vás tento článek?
Ano