hnv murr

Aby vlaky jezdily bezpečně

Nedestruktivní testování, umožňující zjišťovat detailně stav nejrůznějších objektů, aniž by došlo k jejich poškození či narušení jejich struktury a tím i nežádoucímu vlivu na jejich provozní parametry, má klíčový význam v celé řadě průmyslových a dalších odvětví. To platí (a možná ještě ve větší míře) i o oblasti železniční dopravy, kde má NDT nezastupitelnou roli.

 
Pro účely certifikovaných testů v oblasti železničního průmyslu funguje specializované středisko nedaleko Kolína, kde na jedné z významných evropských testovacích tratí probíhají mj. i zkoušky a měření parametrů lokomotiv a vagonů, včetně proslulých rychlovlaků jako je např. AGV nebo italské Pendolino. Zkouší se zde ložiska, soukolí, rámy, prakticky vše, bez čeho by nebyl možný bezpečný provoz železnic.
V areálu zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního (VÚŽ) v Cerhenicích se nachází i Dynamický zkušební stav (DZS). Historie této zkušebny sahá až do roku 1990, kdy byl DZS spuštěn v testovací fázi. Od té doby doznalo zkoušení na DZS značných změn a vylepšení hlavně v oblasti technologie.
K hlavní pracovní náplni DZS patří především pevnostní a únavové zkoušky konstrukčních elementů a analýza namáhání konstrukcí při simulovaném zatížení, funkční zkoušky strojů a zařízení (ověření jejich funkčnosti při zatížení nebo přetížení), měření frekvenčních a dynamických charakteristik strojních dílů a soustav, vibrační zkoušky apod. Vzhledem k železničnímu zaměření cerhenického výzkumného centra také měření vlastností prvků tlumení a vypružení, a zkoušky spojovacího, táhlového a narážecího zařízení dopravních prostředků.
Dynamický zkušební stav je nyní vybaven 26 kanálovým řídicím systémem EU 3000, pomocí kterého lze ovládat až 26 jednotlivých hydraulických zkušebních válců nebo až 8 jednotlivých zkušebních úloh a separátním 6kanálovým systémem, který je schopen nezávisle na hlavním systému, řídit ostatní probíhající projekty. DZS je součástí akreditované Zkušební laboratoře VÚŽ č. 1462. V současné době má VÚŽ 19 akreditovaných testů v oblasti zkoušení kolejových vozidel a infrastruktury. Kromě těchto akreditovaných zkoušek probíhají na DZS i zkoušky neakreditované, které se provádějí na základě metodik vytvořených přímo ve zkušebně nebo objednavatelem zkoušky.
K těmto účelům používají dva celoodpružené zkušební bloky (velký blok 2500 t a malý 600 t), na kterých jsou zkoušky sestavovány a realizovány. Flotila zkušebního zařízení čítá až 26 elektrohydraulických přímočarých motorů (válců) se silovým rozsahem 30-2500 kN. Mimo tohoto zařízení, které lze použít značně variabilně, DZS disponuje speciálními zkušebními jednoúčelovými stroji, jako zkušební stav pro termomechanické zkoušky kol (dle EN 13 979+A1), zkušební stav pro únavové zkoušky kol a náprav za rotace (dle EN 13 261 a EN 13 260) a zkušebním ložiskovým stavem (LZS) pro výkonové zkoušky nápravových ložisek (dle EN 12082).
V současné době se projektuje LZS2, který by měl být plně funkční do konce roku 2017 a měl by splňovat podmínky zkoušení dle nové EN 12 082. Mimo jiné by měl přinést i zjednodušení a jistou autonomitu v systému a řízení zkoušky, která probíhá několik měsíců.
Nedílnou součástí únavových zkoušek je nedestruktivní zkoušení (NDT), což je v zásadě hlavní výstup z dlouhodobých únavových zkoušek rámů a jiných konstrukcí. Dynamický zkušební stav v rámci jednotlivých zkoušek, ale i samostatně, provádí akreditovanou zkoušku NDT metodou PT (kapilární metoda) a MT (metoda magnetická prášková polévací). Na tyto zkoušky jsou vypracovány metody a schválené postupy. V rámci rozšiřování portfolia zkoušek se připravuje rozšíření na NDT zkoušek pro nápravy a kola železničních vozidel pomocí ultrazvuku.
 
Publikováno: 1. 10. 2017 | Počet zobrazení: 1692 článek mě zaujal 383
Zaujal Vás tento článek?
Ano