ITS OnRobot Schunk

Škoda Kodiaq - univerzální auto pro práci, rodinu i volný čas

Je prvním zástupcem rozsáhlé ofenzívy automobilky s modely SUV. Na trh vstoupil na začátku letošního roku, pyšní se oceněním Auto roku 2017 v České republice, další uznání získal i v zahraničí. Zásluhu na tom mají charakteristický design, mimořádná nabídka prostoru, praktická řešení a inovativní technologie.

 
Když jsem Kodiaq viděl poprvé letmo v podzemních garážích, tak mě na první pohled nijak zvlášť nezaujal, připadal mi jaksi všedně. Poté, co jsem ho vyfasoval na test v té nejvyšší náloži, jsem rychle prvotní dojem opravil. Jednak mu to sluší, pochopil jsem, že funkčně i kreativně souzní vyladění exteriéru s interiérem, a navíc, kdekoliv jsem se pohyboval, budil obdivnou pozornost okolí.
Trochu klame tělem. Působí daleko mohutnějším dojmem oproti skutečné velikosti. Při délce 4697 má jen o čtyři centimetry více než Octavia. Linie karosérie jsou čisté, ostře vykreslené, což platí zejména pro linii boků. Široká, trojrozměrně tvarovaná maska chladiče působí velmi robustně. Upoutají ploché, klínovité světlomety s prvky křišťálového skla, které jsou i na zadních skupinových svítilnách. Ty jsou standardně osazené LED a koncové světlo má pro značku typický tvar písmene C.
Při pohledu z boku dávají krátké převisy a dlouhý rozvor tušit nadprůměrně prostorný interiér. Předesílám, že jsme jezdili s autem v nejvyšší výbavě ze tří, Style, i s mnoha prvky z výbavy na přání. Takže jeho popis je v souladu s touto skutečností.

Interiér
Výrazný vnější design se prolíná i do interiéru. Dvojité linie jsou patrné i na trojrozměrně tvarované přístrojové desce. Velký displej ji rozděluje na dvě rovnocenné zóny pro řidiče a spolujezdce. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu a poradíte si s nimi snadno, intuitivně. Volanty jsou k mání v různých provedeních, náš byl i s vyhřívaným věncem. Přední sedadla byla vyhřívaná, s ventilací, elektricky nastavitelná, včetně paměti. Zadní sedadla se dají sklápět v poměru 60 : 40, standardně jsou posuvná v podélném směru až o 18 cm a individuálně nastavitelný je rovněž sklon dělených opěradel. V autě byla i další dvě sedadla ve třetí řadě z výbavy na přání. Kodiaq se tak stal prvním 7místným modelem v novodobé historii značky. První dvě řady dávají velkorysý prostor i vyšším a objemnějším osobám, třetí řada je spíš pro mrňousky, a raději ne na dlouhou cestu. Obdivuhodný je zavazadlový prostor s objemem 720 l až 2065 l při sklopení zadních sedadel. Příjemným užitečným zpestřením jsou elektricky ovládané páté dveře, které můžete otevírat a zavírat i pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

Pod kapotou
V současné nabídce jsou na našem trhu čtyři motory, dva naftové TDI a dva benzinové, s výkony od 110 do 140 kW. Všechny agregáty mají turbodmychadlo, přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop, rekuperaci brzdné energie s efektivně řešenou chladicí soustavou, takže spotřeba by měla být velmi nízká. V testovaném voze byl výkonnější 140 kW diesel s novou 7stupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tato kombinace je u značky Škoda novinkou. Výrobce u ní uvádí hodnoty: nejvyšší rychlost 209 km.h-1, zrychlení 0 - 100 km.h-1 za 8,8 s, spotřeba paliva 6,3/5,5/5,7 l/100 km. Převodovku je možné využívat v automatických režimech D a S, i řadit ručně pákou voliče nebo ovladači na volantu. Řídicí jednotka pohonu 4 × 4 s elektronicky řízenou lamelovou spojkou permanentně propočítává ideální hnací moment pro zadní nápravu. Díky tomu je v závislosti na aktuální situaci ztráta trakce téměř vyloučena. Při brzdění motorem nebo při nízkém zatížení je z důvodu hospodárnosti poháněna pouze přední náprava. Velmi jsem ocenil volbu jízdního profilu Driving Mode Select, která umožňuje zvolit, zda budou motor, převodovka, posilovač řízení, klimatizace a další systémy pracovat v režimu Normal, Eco, Sport nebo Individual, a při pohonu 4 × 4 i Snow, který je určen pro jízdu po silnici a nemá žádné rychlostní omezení. Na sněhu jsme se v aprílovém počasí sice už nesvezli, ale ostatní režimy jsem vyzkoušel, je v nich skutečně znatelný rozdíl a dávají možnosti zvolit k daným situacím optimální jízdní vlastnosti.
Kodiaq samozřejmě oplývá i rozsáhlou paletou asistenčních systémů. Zmíním alespoň novinky. Patří mezi ně asistent pro couvání s přívěsem Trailer Assist, který při pomalém couvání převezme řízení vozu. Další je vylepšená funkce zadních parkovacích senzorů Manoeuvre Assist, která zabrzdí vůz při couvání bez přívěsu, jakmile hrozí kolize s překážkou za vozem. Vyzkoušel jsem mimoděk, funguje. Novinkou je rovněž systém Area View. Díky širokoúhlým objektivům kamer na přídi, zádi vozu a v krytech vnějších zpětných zrcátek se na palubním monitoru zobrazuje několik různých pohledů na okolí. Mezi nimi je i virtuální pohled z ptačí perspektivy a 180° záběry z okolí přídě a zádě vozu, což ulehčuje řízení v nepřehledných situacích nebo terénu.
Samostatnou kapitolou je řešení infotainmentu a konektivity. Je třeba si vše důkladně vyzkoušet, takže si dovoluji pouhé konstatování, že díky inovativním mobilním online službám představuje novou dimenzi navigace, služeb a informací o voze v reálném čase, a současně umožňuje využívání asistenčních služeb a vzdálený přístup k vozu.
Kodiaq nám poskytl skvělé zážitky při absolvování 846 km. V pohodě a spokojenosti, ve svižném leč rozumném tempu, jsme se pohybovali zejména po dálnicích a běžných silnicích na jih a kolem Prahy, městský provoz ukrojil asi 250 km, do terénu jsem zajel jen letmo na mírně náročné polní a lesní cesty. Podstatnější výtku mám snad jen k systému Start-Stop, který měl při rozjezdech znatelnou prodlevu, ale to je neduh i u jiných značek. Dosažená průměrná spotřeba 7,2 l/100 km je vyšší než proklamovaná, nicméně i tak velmi dobrá. Při objemu palivové nádrže 60 l slibuje slušný dojezd.
Ceny Škody Kodiaq začínají na 677 900 Kč, základní cena testované verze je 950 900 Kč.

Oldřich Šesták
 
Publikováno: 2. 8. 2017 | Počet zobrazení: 731 článek mě zaujal 127
Zaujal Vás tento článek?
Ano