ITS OnRobot Schunk

„Soumračný expres”: luxusní retro noblesa

Zážitkové jízdy historickými vlaky si u nás získaly velkou oblibu, ačkoli údržba muzeálních exponátů je velmi náročná. Japonci na to šli z jiného konce. Stvořili nový supervlak, který evokuje staré časy v nablýskané podobě dokonale imitující dobu, kdy železnice byla králem.

 
Nový zázrak na kolejích nese název Twilight Express - Mizukaze a vzbudil mimořádný ohlas už během svých zkušebních jízd před svou oficiální premiérou. Jeho předchůdce, populární spací vlak Twilight Express, jezdil po Japonsku mezi Osakou a Sapporem v letech 1989 až 2015. Nyní na něj navazuje nový Mizukaze, ale v luxusnějším provedení ve stylu Belle Epoque a předválečné éry počátku 20. století. Ovšem s nejmodernějšími vymoženostmi. Jen místo původních ca 130 cestujících jich souprava tvořená dvěma lokomotivami s vyhlídkovými oddíly a osmi vagóny bude přepravovat zhruba o stovku méně - počítá se s 34 pasažéry, kteří ale budou mít na palubě neskutečný komfort. Šest obytných vagonů nabízí tři typy ubytování: jedno a dvoulůžková kupé a neméně luxusní apartmá ve speciálním vagónu, které má dokonce i vlastní balkon!
V soupravě je jídelní vůz a barový (lounge) vagon, dva vyhlídkové vozy (na koncích vlaku) s vyhlídkovými místnostmi a otevřenými plošinami, kde si cestující mohou užít „zážitek z větru ve vlasech.”
Vlak objednaný společností West Japan Railway Company (JR West) nastupuje do služby 17. června letošního roku, tedy jen o něco později, než jeho “starší bratříček”, neméně luxusní futuristická souprava Shiki Shima, kterou provozuje dopravce JR East (podrobněji se o ní můžete dočíst na str. 67). Mizukaze bude zase používán pro vyhlídkové jízdy po prefekturách Keihanshin, Sanin a Sanyo v západním Japonsku. Na jeho projektování se stejně jako v případě vlaku Shiki Shima podílely významné osobnosti japonského designu: renomovaný architekt a interiérový specialista Kazuya Ura a špičkový průmyslový designér Tetsuo Fukuda. Do zhruba 3 m šířky a 4 m výšky 20m vagonů se vešlo tolik luxusu, kolik bylo jen možné v decentním retro provedení.
Vlak je poháněn v duchu 21. století hybridním systémem sestávajícím z dieselelektrické části a bateriově podporovaného elektropohonu. To má kromě ekologického aspektu i své praktické opodstatnění - nezávislé multipohonové jednotky umožňují vlaku provoz i na neelektrifikovaných úsecích trati Sanin.
Nejde o žádný Šinkansen - maximální rychlost je uváděna 110 km - vlak je zaměřený především na požitek cestujících z jízdy v luxusní retro atmosféře, jakou už žádný srovnatelný vlak (snad s výjimkou znovuvzkříšeného Orient Expressu) nemůže nabídnout. /re/
 
Publikováno: 2. 8. 2017 | Počet zobrazení: 756 článek mě zaujal 100
Zaujal Vás tento článek?
Ano