hnv murr

AŽD si pořídila trať pro testování nových technologií

Od jara letošního roku začal v ČR oficiálně fungovat další železniční dopravce. AŽD Praha podepsala počátkem roku se Svazkem obcí údolí Desné smlouvu o odkupu tří motorových vozů řady 810 a dvou přívěsných vozů řady 010. Na loni zakoupené trati Čížkovice - Obrnice od SŽDC bude provozovat vlastní železniční dopravu.

 

Na tuto trasu nasadí AŽD motorový vůz řady 831, pronajatý od společnosti Railsystem a jako zálohu bude využívat zmíněné vozy řady 810. Vlaky však budou jezdit jen o víkendech na objednávku Ústeckého kraje jako turistické. Přes týden bude trať spolu s dalším zakoupeným úsekem (Dolní Bousov - Kopidlno) sloužit jako terénní laboratoř: zkušební polygon pro testování nově vyvíjených zabezpečovacích technologií právě pomocí pořízených a upravených motorových vozů. Část mobilních technologií, mnohé ještě nebyly nikde oficiálně prezentované, v nich bude i nainstalována. To umožní AŽD testovat jejich schopnosti a funkce v podmínkách reálného nasazení, což je v běžném provozu na normálních tratích problematické a často i nemožné. Právě pro tyto provozní podmínky jsou testované systémy a zařízení určeny. Například nový systém, který bude doplněn řídicím řešením MSV elektronika, čidly a speciálními kamerami s vysokou rozlišovací schopností, jež by měly reagovat i na překážky na trati nebo na řidiče, kteří vjedou na přejezd v době, kdy již tam nikdo nemá co dělat. Jak uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle, regionální tratě byly pro tento účel zvoleny kvůli slabšímu provozu a jednoduššímu řízení.

 

Kromě traťových a vlakových zabezpečovacích zařízení (např. systémy čidel na přejezdech a systémy reakce na vozidlo), jež nyní AŽD zkouší ve spolupráci se SŽDC, či nové technologie s využitím velmi přesného satelitního systému Galileo, by to měl být třeba i systém určený pro regionální vlaky, které budou jezdit bez strojvedoucích. Pokud se AŽD podaří naplnit svůj záměr vyvinout takovýto systém do tří let, mohla by se firma stát vůbec prvním evropským výrobcem takovéto technologie určené pro použití na otevřených tratích.
„Chceme do roku 2020 vyvinout systém, díky němuž budou vlaky na regionálních tratích jezdit bez strojvedoucích, který bude mít plnou integritu bezpečnosti a bude schopen reagovat na možná nebezpečí na přejezdech, ale i na širých tratích,“ uvedl Zdeněk Chrdle v rozhovoru pro firemní časopis AŽDinfo s tím, že vývoj navazuje na již ověřené či ověřované systémy v metru a na železničních tratích.
Automatické bezobslužné vlaky bez strojvůdce jsou tématem médií už řadu let a ve světě už i několik takovýchto projektů funguje, vesměs jde však buď o soupravy metra, tzv. shuttle spoje na letištních terminálech, či menší vlakové soupravy jezdící na uzavřených tratích. V běžném provozu na otevřené trati zatím takovéto vlaky dosud nikde nasazeny nebyly. Inženýři z AŽD samozřejmě nejsou sami, kdo na technologiích pro samořiditelné vlaky pracují - mj. např. německý státní železniční dopravce DB loni oznámil, že se zaměří na vývoj samořiditelných vlaků, ovšem z trochu jiných důvodů - kromě bezpečnosti železniční přepravy si tak chce otevřít možnost eliminovat dopady častých stávek německých strojvedoucích.

 
Publikováno: 2. 8. 2017 | Počet zobrazení: 1854 článek mě zaujal 380
Zaujal Vás tento článek?
Ano