its murr Schunk

Na semaforu v Ostravě naskakuje zelená pro další ročník Czech Raildays

V červnu se tak jako každý rok areál nákladového nádraží v Ostravě změní na tři dny na výstaviště, které ožije nejmodernější železniční technikou a dalšími novinkami z oblasti kolejové dopravy. Stane se dějištěm veletrhu Czech Raildays, který - letos o pár dnů dříve než v obvyklém termínu - přiláká od 13. do 15. 6. do severomoravské metropole profesionály i zájemce o dění kolem světa kolejí.

 

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays vstoupil letoškem do svého 18. ročníku a z pohledu běžného života tím dosáhl plnoletosti. Během své dosavadní historie se z původně lokální akce zaměřené na železnici vyvinula jedna z nejvýznamnějších oborových přehlídek ve svém segmentu. Na této respektované a uznávané výstavě s mezinárodním přesahem se každoročně scházejí hlavní hráči v oblasti kolejové dopravy, aby představili své novinky a záměry.

Osmnáct let růstu
Když český drážní veletrh v roce 2000 startoval, prezentovalo se na něm 56 firem. Druhého ročníku se účastnilo už téměř osm desítek a na třetím už počet vystavovatelů překročil stovku. Ten loňský, v roce 2016, už s číslem 197 vystavovatelů těsně atakoval další historický milník, dvoustovkovou hranici zúčastněných firem. Ing. Stanislav Zapletal, který Czech Raildays připravuje, tak může být bezpochyby spokojen. Návštěvnost, která loni činila na 7200 návštěvníků, především z řad profesionálů a odborné veřejnosti, standardně vykazuje kolem tří čtvrtin podílu odborníků.
Stejně tak rostla v průběhu let prestiž veletrhu, kterého se už tradičně účastní prakticky všechny hlavní firmy působící (nejen) na českém trhu kolejové dopravy. Díky strategickému umístění dějiště akce do průsečíku hned tří zemí - ČR, Slovenska a Polska - se akce zúčastňují významní hráči na tamních i nadnárodních trzích. Mezi účastníky tak ani letos nechybí vystavovatelé z řad předních výrobců a dodavatelů drážní techniky a služeb, provozovatelé železniční dopravy např. České dráhy, ŽSR, ČD Cargo i Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, CZ LOKO, Škoda Transportation, Škoda Vagonka, Pars Nova, ŽOS Vrútky, Bonatrans Group, UniControls, Borcad, AŽD Praha, ČD - Telematika, Chvalis a další. Tradičními účastníky jsou i zástupci či české pobočky renomovaných zahraničních firem jako Alstom, Siemens, Bombardier, 3M, Thales, Knorr-Bremse, Stadler, Schaeffler a řada dalších zvučných značek.

Lokomotivy, vagony, drezíny ale i konference
Součástí Czech Raildays je tradičně i doprovodný program, především ústřední konference, jejímž letošním ústředním tématem je „Vysokorychlostní železnice jako nutná základní součást nové podoby a role železnic v ČR“, která proběhne ve dnech 12. - 14. 6. v hotelu Clarion. Odborníci zabývající se touto problematikou budou prezentovat aktuálně zpracované základní koncepční materiály týkající se budování a rozvoje vysokorychlostních i konvenčních železnic v ČR a další postup při budování vysokorychlostních železnic v ČR (na základě projednání koncepčního materiálu ve vládě ČR). Také se bude probírat příprava vysokorychlostních železnic v ČR v mezinárodním kontextu a mezinárodní koordinace vysokorychlostních železnic v ČR a návaznost na obdobné projekty v zahraničí i koncepci vysokorychlostních železnic z pohledu cestujících. Odpolední přednáškový blok je věnován problematice nákladní dopravy: budou představeny principy koncepce železniční nákladní dopravy do roku 2030, vytváření podmínek pro konkurenceschopnou nákladní železniční dopravu, požadavky nákladních dopravců na železniční infrastrukturu a legislativu a jejich naplnění v zásadních koncepčních materiálech MD ČR a také logistický systém nákladní dopravy.
Také druhý konferenční den začne blokem zaměřeným na VRT, a to z pohledu Technicko-provozní studie, včetně příslušných standardů a norem. Odpolední sekce je pak zaměřena zejména na koncepci přechodu na jednotnou trakční soustavu a technickému řešení přechodu ze stejnosměrné na jednotnou střídavou napájecí soustavu.
Tématem bloku C, jemuž je zasvěcen závěrečný den konferenčního maratonu, je pak zásadní změna v přístupu k provoznímu a uživatelskému pojetí železnice. Zahrnuje přednášky, jejichž obsahem jsou elektrizace dalších tratí SŽDC, vnější konektivita železničního systému ČR ve vztahu k EU a vize ERTMS, možnosti zavádění nových technologií řízení a zabezpečení na české železnici a výstavba osobních terminálů SŽDC.
Veletrh láká hlavně na novinky, které budou v nádražním areálu slušně zastoupeny - např. Skupina Škoda Transportation představí nejnovější přírůstek do rodiny škodováckých lokomotiv, konkrétně stroj řady 102 Emil Zátopek určený pro Deutsche Bahn Regio a elektrobus Škoda Perun HE, který Škoda Electric nedávno dodala firmě Arriva Morava.
Mezi exponáty nebudou chybět ani novinky z oblasti železniční pohonové techniky z nichž k nejatraktivnějším patří velké motorgenerátorové soustrojí LOCAT C32/560 pro napájení trakčních motorů a palubní sítě trakčních vozidel. Na novém motorgenerátoru v expozici společnosti CAT/Zeppelin se podílely i české firmy. Jeho jádrem je třítunový vidlicový 12válec s výkonem 895 kW, který je doplněn 1000kvVA synchronním generátorem Siemens vyráběným v Česku, a domácí původ má i řada doplňujících trakčních alternátorů vyvinutých ve spolupráci s firmou CZ LOKO.
Kromě tradičních ostřílených veteránů, jako např. Pars Nova, se na letošním ročníku představí i noví hráči, např. WALBO Railway, která patří k nejmladším nováčkům v segmentu českých železničních výrobců. Na českém trhu zastupuje ukrajinského výrobce monoblokových kol KLW-Wheelco. 

 
Publikováno: 1. 8. 2017 | Počet zobrazení: 950 článek mě zaujal 175
Zaujal Vás tento článek?
Ano