hnv murr

Nový Volkswagen Amarok ve speciální edici Aventura

Srovnávání předcházejícího modelu s nastupujícím necháme stranou. Ten, který vtrhnul na trhy koncem loňského roku, je v podstatě úplně jiný. Má technicky i vizuálně výrazně přepracovanou podobu, nesrovnatelně bohatší a pokrokovější výbavu. Nejvýraznějším oživením mohutného pick-upu je však po předchozích dvoulitrech třílitrový výkonný a zároveň vcelku úsporný 6válcový vznětový motor TDI.

 
Připomeňme si, že nový Amarok má na výběr tři výkonové stupně turbodieselového motoru V6, které splňují svým mohutným točivým momentem požadavky na vysokou hnací sílu v nízkých otáčkách. Hodnoty nejvyššího výkonu jsou 120, 150 nebo 165 kW, a tak dokážou zajistit patřičnou akceleraci ve všech provozních situacích. Dlouhý převod nejvyššího stupně manuální nebo automatické převodovky snižuje ve vyšších rychlostech otáčky, a tím i spotřebu paliva. Kombinovanou spotřebu u modelu s nejsilnějším agregátem 165 kW a 8stupňovou automatickou převodovkou uvádí výrobce v hodnotě 7,8/100 km. Aktuálně jsou k dispozici pouze dražší varianty ve verzích 4Motion s automatickou převodovkou. Výroba motoru 120 a 150 kW s manuální převodovkou začne ve 20. týdnu letošního roku.
Při délce 5,25 m a šířce 2,23 m včetně vnějších zpětných zrcátek působí Amarok impozantně. Nově členěná nápadná přední část má výrazné horizontální a svislé linie. Snadnému nastupování do vozu pomáhají dveře s širokým úhlem otevření a madla na střešních sloupcích. Ve dvojité kabině najdete vpředu výškově a podélně nastavitelná sedadla se sportovně tvarovanými bočními polštáři. Na zadních sedadlech najdou pohodlí jen osoby menšího vzrůstu, pro objemnější to na delší cestování moc není. Při horizontálním uspořádání designu je vysoko na středové konzole nový informační a zábavní systém.
Všechny výbavové verze mají jednotnou, vysokou úroveň bezpečnostní výbavy. Cestující chrání nejen čelní airbagy řidiče a spolujezdce, ale také boční a hlavové airbagy. Novinkou je sériově dodávaná multikolizní brzda. Zahájí automaticky brzdění dřív, než dokáže řidič zareagovat. Na otevřenou ložnou plochu naložíte i nadále jednu europaletu, v závislosti na variantě výbavy je možné využívat užitečnou hmotnost více než 1 t. Některé varianty nového modelu Amarok jsou navíc schopné jízdy s přívěsem o hmotnosti až 3,5 tuny.
Měli jsme možnost vyzkoušet vrcholnou verzi Amaroku ve speciální edici Aventura, která je nabízena po krátkou dobu od uvedení nového vozu na trh. Nejnápadnější jsou na ní 20“ kola s rozšířenými podběhy a sportovní rám v barvě karoserie. Velký nápis 4MOTION na bočnicích nákladového prostoru zdůrazňuje pohon všech kol. Celkový vzhled umocňují bi-xenonové světlomety s integrovanými LED světly pro denní svícení a ochranné prahové trubky s chromovanou povrchovou úpravou a integrovaným osvětlením vstupního prostoru diodami LED.
V exkluzivním stylu se prezentuje rovněž interiér, kterému vévodí elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla ErgoComfort, čalouněná ušlechtilou kůží „Nappa“ s kontrastním prošíváním. Multifunkční volant obšitý kůží je vybaven pádly pro sekvenční řazení 8stupňové automatické převodovky motoru V6 o výkonu 165 kW. Cestu ukazuje navigační systém Discover Media a multifunkční ukazatel Premium se stupnicemi v designu 3D a barevnými animacemi. K dispozici jsou samozřejmě mobilní internetové služby. Vůz má systém Parkpilot se senzory na přídi a zádi, v kombinaci se zadní kamerou. Interiér vrcholné verze doplňují pedály z ušlechtilé oceli, chromované ozdobné prvky na tlačítkách elektrického ovládání oken a textilní koberce s označením Aventura.
Nejvíce jsem ocenil jízdní vlastnosti nového Amaroku v mrazivém, zasněženém prostředí Krkonoš, kde budil velkou pozornost. Díky elektronické uzávěrce diferenciálu EDS a trvalému pohonu všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen je hnací síla motoru přenášena na kolo s nejlepší trakcí. I na přechodech mezi sněhem, hrbolatým ledem a dalšími povrchy auto důsledně drží stopu, neprokluzuje a nesune se do nepředpokládaných směrů. Alespoň stručná řeč čísel - díky nájezdovým úhlům 29 stupňů vpředu, resp. 18 stupňů vzadu si Amarok poradí i se strmými úseky a hlubokými příkopy, jimiž projede i za přispění přechodového úhlu 16 stupňů. Lehce jsem to vyzkoušel při přejezdech zasněžených příkopů u silnice, snadná práce. Nepřekonatelnou překážkou by neměly být ani brody hluboké půl metru. Pohodová je však také jízda na dálnicích a běžných silnicích. Jednotlivé převody jsou velice krátké, třeba sedmý převodový stupeň při klidné jízdě na rovince se zařadí už v 50 km.h-1, a osmička není příliš krátká ani na dálnici. Převodovka příznivě reaguje rovněž na povely pádly pod volantem, řadí hladce a rychle.
S novým Amarokem jsme v zimních podmínkách v naprosté pohodě a bezpečně najeli 705 km při průměrné spotřebě 9,3 l/100 km. K dokonalosti mi chyběl stěrač na zadním okně nástavby nad ložnou plochou, a netuším proč, vždy při parkování neúměrně ztvrdnul posilovač řízení.
Základní cena vozu Volkswagen Amarok ve speciální edici Aventura je 1 393 990 Kč.

Oldřich Šesták
 
Publikováno: 3. 5. 2017 | Počet zobrazení: 1680 článek mě zaujal 358
Zaujal Vás tento článek?
Ano