murr Schunk

Peugeot reaguje na výzvy městské mobility

V době, kdy se útočí na neustálé snižování emisí a přístup do některých městských center je omezenější, přichází Peugeot s novým modelem na elektrický pohon - Partnerem Tepee Electric. Premiérově byl letos uveden na prestižním autosalonu v Ženevě a na evropský trh se dostane na podzim letošního roku.

 

Novinka byla postavena na základě modelu Partner Tepee se spalovacím motorem, ale disponuje elektrickým pohonem převzatým z elektrické dodávky Partner. O pohon se stará výkonný synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 49 kW a točivém momentu 200 Nm. Elektromotor je spojen s trvalou jednostupňovou redukcí, která mu dodává při rozjezdu a ve všech fázích zrychlení dynamičnost a pružnost, bez nutnosti řazení převodových stupňů. Obdobně jako s automatickou převodovkou.
Dvě lithium-iontové baterie s kapacitou 22,5 kWh jsou umístěny v podvozku po obou stranách zadní nápravy. Výhodou tohoto umístění je snížené těžiště, čímž bylo docíleno zachování prostornosti kabiny a zavazadlového prostoru, ale také lepších  dynamických vlastností s dobrou ovladatelností vozu.
Nabíjení elektromobilu je umožněno dvěma režimy, takže vozidlo je vybaveno dvojicí zásuvek pro dobíjení. Z klasické domácí zásuvky (8 - 10 A) či bezpečnostní zásuvky Green Up (14 A) se vozidlo nabije na 100 % zhruba za 8,5 až 15 h (podle proudu). Zásuvka pro domácí nabíjení se nachází na pravém předním blatníku. Nebo pomocí rychlonabíjení (zásuvka je umístěna na levém zadním blatníku místo hrdla palivové nádrže) dle normy CHAdeMO (95 A) se baterie nabije za 30 minut na 80 % kapacity.
Elektrický Partner Tepee má pro větší pohodlí dálkově ovládané funkce. Prostřednictvím telefonu nebo tabletu lze např. naprogramovat vytápění nebo klimatizaci kabiny, kontrolovat stav nabití baterie a také vyvolat odhad délky dobíjení. Přitom funkce přednastavení teploty v kabině, pokud se auto zrovna dobíjí, nemá vliv na dojezd.  

Výbavy
Co se týče výbav, je elektrická novinka srovnatelná s firemními modely se spalovacím motorem. Součástí sériové výbavy je tempomat, přímý systém detekce podhuštění pneumatik, ESP - elektronický systém kontroly stability spojený s funkcí Hill Assist (pomoc při rozjezdu do svahu), manuální klimatizace, rádio/CD/MP3, boční posuvné dveře na obou stranách karoserie a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Od druhého stupně výbavy je dominantou palubní desky velký barevný 7" dotykový displej, který poskytuje přístup k různým funkcím vozidla, jako je palubní počítač, přehrávání hudby z přenosného zařízení, hands free a navigace. Vůz může být vybaven předním i zadním parkovacím asistentem. Z možností konektivity je k dispozici bluetooth, USB port, zásuvka typu Jack a funkce MirrorScreen, umožňující přenést mobilní aplikace z připojeného chytrého telefonu na dotykový displej.

Dojezd
Dojezd nového Partnera Tepee ve standardním evropském režimu (NEDC) je 170 km, tedy stejně jako elektrická dodávka Partner. Pro optimalizaci dojezdu ale lze použít řadu funkcí:
- ukazatel spotřeby a rekuperace energie - pomáhá řídit úsporně,
- ukazatel dodatečné spotřeby na vytápění a klimatizaci,
- zobrazovat dojezd a průměrnou spotřebu v kWh,
- dvojí způsob rekuperace energie (ve fázi zpomalování a v aktivní fázi brzdění) přeměňuje kinetickou energii na elektrickou, tak je umožněn větší dojezd vozidla,
- 100% elektrické vytápění zajišťuje rychlé zvýšení teploty v kabině. Režim Eco udržuje větrání kabiny bez nadměrné spotřeby energie, čímž se prodlužuje dojezd.

Modulární praktičnost
Jde o praktický automobil s velkorysým prostorem pro pět cestujících. Díky modulární koncepci pěti samostatných sedadel dokáže uvézt i velmi objemné předměty. Sedadla druhé řady se totiž dají zcela vyjmout z vozidla, takže vznikne rovná podlaha a objem zavazadlového prostoru je až 3000 l. Při obsazení všech pěti sedadel pasažéry dosahuje objem zavazadelníku 1350 l, což je jeden z nejlepších objemů v dané kategorii.  
Tato modulární koncepce se dokáže přizpůsobit různým druhům činností, vozidlo lze využít jako firemní automobil či jako rodinný kombík, ale i k sportovním aktivitám, protože prostor kabiny umožňuje umístění několika jízdních kol.

Provozní náklady
Náklady na údržbu elektromobilů uvádí výrobce o zhruba 30 % nižší než u vozidel se spalovacím motorem. Čím je to dosaženo? Díky dvojité rekuperaci energie při brzdění a zpomalování se méně používají brzdy, takže se méně opotřebovávají. Údržba nevyžaduje výměnu oleje, řemene nebo chladicí kapaliny, a jelikož elektromobil nemá převodovku a spojku, je méně součástí ke kontrole. Na trakční baterie je poskytována záruka na 8 let nebo 100 000 km, na elektrické hnací ústrojí je záruka 5 let nebo 50 000 km, podle toho, co nastane dříve. V neposlední řadě jde také o energetické náklady na kilometr.
Přibývá stále více obcí a měst, které podporují rozvoj elektromobility, jejím uživatelům poskytují různé  výhody, jako je bezplatné nebo zlevněné parkování či např. vyhrazené jízdní pruhy. V případě firemních aut jsou elektromobily osvobozeny od určitých daní.    /ks/

Udržitelná mobilita
Peugeot je jediná značka na světě, která disponuje ucelenou nabídkou udržitelné mobility. Vedle osobních a užitkových elektromobilů (malý iOn a dodávka Partner Electric) mají na trhu i elektrickou koloběžku (e-Kick), řadu elektrických jízdních kol (model eF01, skládací elektrokolo a model Eu015) a elektrický skútr (GenZe).
V souladu se závazky snižovat dopad svých vozů s ukončenou životností na životní prostředí se skupina PSA spojila s firmou SNAM, zabývající se recyklací vysokonapěťových akumulátorů. Dohoda zaručuje zpětný odběr a recyklaci baterií elektrických a hybridních vozidel skupiny na konci jejich životnosti. SNAM dosahuje 70% účinnosti recyklovaných materiálů v případě lithium-iontových baterií elektromobilů a 84% účinnosti Ni-MH baterií hybridních vozů.

 
Publikováno: 3. 5. 2017 | Počet zobrazení: 1127 článek mě zaujal 211
Zaujal Vás tento článek?
Ano