murr Schunk

Rychlé volty na čtyřech kolech

S elektromobily má většina lidí spojenou představu spíše malých ekologických a úsporných vozítek, v lepším případě limuzíny Tesla, ale najdou se zde i skutečná „žihadla”. Jako např. supersporty typu Mercedes SLS AMG Electric Drive (čtyři synchronní elektromotory s 13 000 ot.min-1, 740 HP a z 0 na 100 za 3,9 s, ovšem rychlost je elektronicky omezena na max. 155 km.h-1), nebo poslední novinka čínské provenience Nio E9 firmy NextEV (1 MW na kolech, z 0 na 100 km.h-1 za 2,7 s, na 200 km.h-1 za 7,1 s a třístovku za 15,9 s. Oba by však měl trumfnout elektromobil chorvatské automobilka Rimac s názvem Concept One představený loni v Ženevě. Zrychlení z 0 na 100 km.h-1 zvládne za 2,6 s. Díky čtveřici elektromotorů o celkovém výkonu 800 kW a 1600 Nm točivého momentu disponuje max. rychlostí 355 km.h-1.

 
Elektrifikovány byly i prestižních závody Formule. Poprvé odstartovala dvacítka elektrovozů na inaugurační ePrix v září 2014 v Pekingu. Všechny týmy používaly stejné pohonné jednotky ve stejných vozech Renault. Pro druhou sezónu sice auta zůstala stejná, ale organizátoři otevřeli možnost různé technologie hnacího ústrojí. Sedm výrobců přineslo nová řešení motorů, invertoru a převodovky, takže Formula E inspiruje i vývoj elektrických automobilových technologií. Objevila se dokonce i v autonomní verzi (resp. řiditelná jak jezdcem, tak autopilotem) - v Buenos Aires se v únoru konal testovací závod dvou autonomních elektrických formulí Roborace, ale skončil nehodou jednoho z vozů, který spěšně projel jednu ze zatáček a narazil do svodidel. Zatímco dosud se tyto formule testovaly zvlášť, tentokráte změřily své síly na závodní dráze, kde dosahovaly rychlosti až 185 km.h-1.
 
Publikováno: 3. 5. 2017 | Počet zobrazení: 1065 článek mě zaujal 197
Zaujal Vás tento článek?
Ano