murr Schunk

Vozy šetrné k peněžence i k přírodě

Kia zahájila ofenzivu na poli alternativních pohonů, která bude pokračovat i v následujících letech. Během několika měsíců uvedla na evropský trh hned několik novinek v tomto segmentu od čistého elektromobilu přes hybrid až po  plug-in hybrid. Všechny tyto modely předvede české zastoupení automobilky na veletrhu Amper.

 

Soul EV
Na podzim roku 2014 se objevil v prodejnách českých dealerů značky Kia nový elektromobil Kia Soul EV. Praktický vůz ze segmentu B-SUV vychází z kultovního designérského stylu druhé generace modelu Soul se spalovacím motorem. Elektromobil je určený převážně do městského provozu a nabízí řadu inovativních technologií, jako novou techniku topení, ventilace, klimatizace snižující spotřebu energie nebo akumulátor s nejvyšší hustotou energie ve své třídě. Elektromotor o výkonu 81,4 kW pohání přední nápravu, dojezdová vzdálenost udáváná výrobcem je ca 200 km. Zrychlení z 0 na 100 km.h-1 dovede za ca 11,2 s a maximální rychlost je 145 km.h-1.
Unikátností je prostor uvnitř vozu, který byl zachován jako u modelu Soul se spalovacím motorem, jedinou změnou je o 8 cm zvednutá podlaha v prostoru pro nohy na zadních sedadlech. Nabízí prostorný interiér a velkorysý zavazadlový prostor o objemu 281 l. Vůz je možné nabít buď z běžné zásuvky (několika hodinové nabíjení) nebo u rychlonabíjecí stanice za 33 min. na 80 % kapacity baterie. Kia nabízí na elektromobil až 7letou záruku nebo do ujetí 150 000 km.

Optima Plug-in Hybrid
Portfolio alternativních pohonů rozšířila automobilka v srpnu loňského roku o novou verzi své vlajkové lodě - model Optima Plug-in Hybrid. Jde o nové pokrokové řešení hybridního pohonu typu plug-in posazeného do karoserie sedanu. Varianta kombi by se měla ukázat v letošním roce. Elegantní Optima nabízí atraktivní design, nízké provozní náklady a minimální dopady na životní prostředí. O pohon se stará 50kW elektromotor, který v součinnosti s LiIon polymerovým akumulátorem o kapacitě 9,8 kWh umožňuje dojezd 54 km jen na elektřinu. Díky výborné rekuperaci třetí generace (rekuperuje o 11 % víc energie než předchozí verze) vydrží baterie nabitá překvapivě dlouho. Když dojde elektřina, pohon převezme čtyřválcový zážehový agregát 2,0 GDI o výkonu 115 kW, s maximem točivého momentu 189 Nm. Při kombinované jízdě má dosahovat vůz spotřebu jen 1,6 l na 100 km a emisí CO2 pouhých 37 g/km.  
Optima Plug-in Hybrid se může pochlubit i vyspělým systémem topení a klimatizace s funkcí ventilace pouze pro řidiče ve prospěch úspory energie. Nový ukazatel pro jízdu setrvačností CGC dokáže předvídat dopravní podmínky na trase, řidič má na přístrojovém štítu zobrazeny klíčové informace o hnacím ústrojí a podrobnosti o jízdním stylu s doporučením, jak snížit spotřebu. Karoserie prošla řadou designových úprav, které zlepšují aerodynamické vlastnosti vozu, součinitel aerodynamického odporu se podařilo snížit na 0,25 Cd.

Hybridní Niro
V závěru loňského roku představila automobilka zcela nový hybridní crossover Niro s automatickou dvouspojkovou 6stupňovou převodovkou. Tento model byl jako první model značky vyvíjen od počátku jako hybridní, tzn., že technologie elektromotoru nebyla přidávána dodatečně do již vyvinutého vozu. Doplňuje portfolio firmy o čistý hybrid, tedy kategorii, která jako jediná mezi alternativními pohony zaznamenává meziroční růst. Srdcem Nira je jednotka 1,6 GDI HEV - kombinace zážehového čtyřválce a synchronního elektromotoru s permanentním magnetem. Díky tomu dokáže vůz vyvinout maximální rychlost až 162 km.h-1. Řada pokročilých technologií pomáhá hybridnímu modelu snížit spotřebu paliva a efektivně využít energii z dvojice motorů. Kombinace elektromotoru se spalovacím umožňuje nabídnout spotřebu pod 4 litry na 100 km, a i nízkou hodnotu emisí CO2 (88 g/km), takže s přehledem splňuje emisní normu Euro 6.
Benzínový agregát 1,6 l Kappa GDI o výkonu 77 kW (s maximálním točivým momentem 147 Nm) spolupracuje s 32kW elektromotorem a li-ion polymerovým akumulátorem o kapacitě 1,56 kWh. Hmotnost nového akumulátoru je jen 33 kg, a je nejlehčím a nejúčinnějším v dosavadní historii automobilky. Dobíjení je prováděno rekuperací při zpomalování a brzdění.
U designu Nira bylo dbáno na to, aby vůz mohl nabídnout podobný komfort jako populární kategorie kompaktních SUV. V rámci modelové řady automobilky Kia vyplňuje Niro mezeru mezi hatchbackem cee’d a modelem Sportage. Karoserie Nira dosahuje součinitel aerodynamického odporu vzduchu jen 0,29, což z něj činí nejaerodynamičtější hybrid na trhu. Navíc je možné za vůz připojit brzděný přívěs o hmotnosti až 1300 kg, což je v kategorii hybridů ojedinělé.  /ks/

 
Publikováno: 3. 5. 2017 | Počet zobrazení: 1128 článek mě zaujal 203
Zaujal Vás tento článek?
Ano