hnv murr

Škoda Octavia L&K - čtyřkolka v nejvyšší výbavě

Od uvedení na trh v roce 1996 vyrobila automobilka už více než pět milionů Octavií. Jsou jejím nejvýznačnějším modelem, který ve své třídě kompaktních vozů nabízí jeden z největších interiérů, má výrazný design, chlubí se vysokou úrovní výbavy a nejnovějšími technologiemi. Od počátku roku přichází na trh významně přepracovaná Octavie. My jsme ještě v mrazivém počasí na přelomu loňska a letoška vyzkoušeli zástupce třetí generace v tom nejzářivějším provedení.

 
Jezdili jsme s Octavií s nejluxusnější výbavou Laurin & Klement. Charakterizují ji mimořádný komfort, originální prvky a prvotřídní materiály. V nabídce je pouze s vybranými motory s vyšším výkonem, benzínovým 1,8 TSI o výkonu 132 kW a dvěma dieselovými 2,0 TDI CR DPF s výkonovými parametry 110 nebo 135 kW.
Elegantní interiér s kombinací kůže Alcantara-umělá kůže je obložen imitací
dřeva nebo dekorem Piano Black. Na opěradlech je vytlačeno logo Laurin & Klement.
Logo jako ozdobná plaketka je i na obou blatnících, prahových lištách i na hlavici řadicí páky. Výjimečnost vozu zdůrazňují 18" kola z lehké slitiny Turbine.
K dispozici jsme měli auto ve variantě liftback, se silnějším dieselem a pohonem všech čtyř kol. Výrobce uvádí nejvyšší rychlost 228 km.h-1, zrychlení 0 - 100 km.h-1 za 7,1 s, kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km. Najeli jsme celkem 979 km, z toho jen asi 150 km v městském provozu. Nejvíce ukrojily dálnice, ale vyzkoušeli jsme schopnosti vozu i v horském prostředí Špindlerova Mlýna nebo na polních a lesních cestách Benešovska. Pohon všech kol zajišťuje moderní technologie na bázi spojky Haldex 5. generace. Rozložení sil na čtyři kola je vždy závislé na situaci. V tahu nebo při nižším zatížení je vozidlo poháněné převážně přes přední nápravu, což šetří palivo. Jakmile je potřeba větší točivý moment nebo přenos větších sil na kolech, plynule se během několika málo milisekund přidá pohon zadních kol, tak aby byla prakticky vyloučena ztráta trakce. Při běžné jízdě na sněhu, ledu, rozbrázděném terénu se auto chová stabilně, drží stopu, extrémních podmínek jsme ho ale ušetřili. Řazení obstarala automatická 6stupňová dvouspojková převodovka DSG i se sportovním režimem a možností manuálního řazení. V uvedených jízdních situacích je pro běžného řidiče nejlepší nechat všechno na ní a do řazení nezasahovat, poradí si spolehlivě sama. Dosažená průměrná spotřeba 6,2 l/100 km sice znatelně přesahuje deklarovanou, ale při aktuálních podmínkách testu ji považuji za příznivou, při objemu nádrže 50 l představuje i tak slušný dojezd.  
Ve výbavě Laurin & Klement najdete v podstatě všechny vymoženosti v základu. Ať už jde o vnitřní komfortní výbavu, bezpečnostní a asistenční systémy apod. Takže nejvýraznějšími a nejnákladnějšími prvky z výbavy na přání byly paket Traveller Assist, obsahující mj. infotainment Columbus s navigací s DAB, 8" barevný Maxi DOT displej, rozpoznání dopravních značek apod., a dále adaptivní podvozek a Driving Mode Select pro volbu jízdního režimu. Umožňuje přizpůsobit jízdní vlastnosti vozu v režimech Normal, Sport, Comfort, Eco a Individual, doporučuji využívat, rozdíly mezi nimi jsou skutečně velmi znatelné.
Základní cena Škody Octavie Laurin & Klement v uvedené konfiguraci je 806 900 Kč.

Jak už jsem poznamenal v úvodu, mladoboleslavská automobilka právě vstupuje na trh s významně přepracovanou Octavií. Objednávky začala přijímat v závěru loňského roku a první vozy dostanou zákazníci na počátku roku letošního. Přináší výraznější design, nové prvky výbavy a nejnovější technologie asistenčních systémů, infotainmentu a konektivity.
Pokud jde o design, tak auto má novou příď s širokou maskou chladiče, přepracovaný nárazník s širším otvorem pro nasávání vzduchu, s výplní se strukturou včelí plástve. Octavia narostla o několik milimetrů do délky, zadní rozchod vzrostl o 20, respektive 30 mm v závislosti na motorizaci a zadní nápravě. Interiér má působit dojmem vyšší kvality a funkčnosti, drobnými úpravami prošly přístrojový panel a ovládání klimatizace.
Nabídku pohonných jednotek představují tři benzínové motory TSI, tři dieselové TDI a jeden agregát G-TEC. Výkonnostní spektrum začíná na 81 kW a končí na 135 kW. Mimořádně hospodárným má být zážehový agregát 1,4 l G-TEC o výkonu 81 kW, konstruovaný pro provoz na benzin i zemní plyn. Téměř pro všechny motory je v nabídce vedle manuální převodovky i 6stupňová nebo 7stupňová převodovka DSG.
V inovované Octavii jsou také infotainment systémy nové generace. Jejich kapacitní displeje reagují už na lehký dotyk. Nabídka konektivity obsahuje velké množství nových mobilních služeb ve dvou kategoriích - informace a zábava, asistenční služby a podpora. Pokud jde o asistenční systémy, tak nově jsou k mání třeba asistent pro jízdu s přívěsem a prediktivní ochrana chodců. K množství minulých Simply Clever řešení přibyly mj. dva USB konektory pro cestující na zadních sedadlech, sklopné stolky na zadní straně předních sedadel, držák nápojů usnadňující otevírání PET lahví. Vítanými komfortními pomocníky jsou vyhřívaný věnec volantu a klíč s možností personalizace.

Oldřich Šesták
 
Publikováno: 28. 3. 2017 | Počet zobrazení: 2005 článek mě zaujal 367
Zaujal Vás tento článek?
Ano