murr Schunk

Ve vedení firem roste podíl žen

Podle sdělení ABSL (Association of Business Service Leaders), organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb, pracuje v českých centrech už více žen než mužů. Průměrně obsazují až 59 % pozic. Počet žen roste i na vrcholových postech v těchto společnostech, meziročně zhruba o 15 %.

 
Dle organizace Byznys pro společnost je v ČR stále výrazný nedostatek žen ve vedoucích pozicích. Např. v dozorčích radách 250 největších firem v ČR působí jen 13,1 % žen. I tady se však situace začíná měnit a ženy postupně obsazují stále více i místa ve vrcholovém managementu.

V top managementu zatím méně, ale…
Z údajů ABSL vyplývá, že v managementu českých center podnikových služeb činí poměr žen a mužů 5:4. Poprvé tak loni ženy na manažerských postech překonaly počtem muže. Firmy o ženy usilují a snaží se je lákat na zajímavé benefity, které jim umožňují skloubit rodinu a kariéru. Tím segment podnikových služeb výrazně předbíhá zbytek českých firem. Centra služeb nabízejí ženám na vedoucích pozicích např. možnost práce z domova, částečné úvazky, flexibilní pracovní dobu ale třeba i dětské koutky na pracovišti či firemní školku.
„Existuje mnoho studií, které dávají do vztahu výkonnost firmy s počtem žen ve vedení. Podle americké organizace Catalyst dokonce valná většina organizací nevyužívá potenciál vzdělaných žen dostatečně. V rámci ABSL se proto soustředíme na rozvoj příležitostí pro manažerky, vidíme v nich důležitý pilíř pro další rozvoj celého oboru,“ uvedl Jonathan Appleton, ředitel ABSL s tím, že jsou stále obory, kde ženy chybí: „V centrech, která jsou zaměřena na finance, marketing či HR, máme žen dostatek, snažíme se je však získat i pro obory, kde jsou dosud ve většině muži. Typickým příkladem je IT.“
„O přítomnost žen ve vedení máme zájem, zejména pokud mají IT vzdělání. Dle údajů MŠMT je na českých vysokých školách stále více studentek, aktuálně tvoří přes 60 % všech absolventů bakalářského či magisterského studia. To se pozitivně projevuje na počtu uchazeček o manažerské posty. Našim cílem je mít alespoň 50 % zastoupení žen ve vedení společnosti,“ uvedl Jan Skoták, ředitel regionálního centra Infosys v ČR, s tím, že pro ženy může být motivací k získání manažerského postu v podnikových službách i jistota spojená s rostoucím a úspěšným oborem.
Velkým počtem žen ve vedení firmy se může pochlubit i společnost SAP Services, kde ženy tvoří 73 % všech zaměstnanců. Andrea Hepnerová, ředitelka SAP Services k tomu říká: „Ženy do manažerských pozic lákáme prostřednictvím nejrůznějších benefitů, které jsou nejčastěji zaměřené na flexibilitu práce a pomoc s péčí o děti. Průměrný věk našich pracovníků totiž činí 31 let, což je období, kdy se ženy často snaží skloubit rodinu a práci. O tom, že to funguje, svědčí i 67% podíl žen v našem managementu.“

Kontakt s firmou i během rodičovské dovolené
„Firmy, které stojí o ženy ve vedoucích pozicích, by se měly snažit je udržet v kontaktu s prací i v době rodičovské dovolené," říká Jonathan Appleton. Na rodičovskou dovolenou v ČR, podle údajů MPSV, odchází jen asi 2 % mužů, z toho vyplývá, že s dětmi zůstávají doma především ženy, většinou na 5 až 6 let. Vzhledem k tomu, že průměrný věk prvorodiček u nás letos překročil 30 let a v podnikových službách zaměstnanci setrvají na jednom místě průměrně čtyři roky, stihnou ženy po absolutoriu vysoké školy a před rodičovskou dovolenou získat zkušenosti maximálně na dvou pracovních pozicích. Pokud během rodičovské dovolené neudrží kontakt s prací, ocitnou se po návratu do zaměstnání takřka na začátku. „Proto se naši členové snaží udržet kontakt s ženami i po dobu jejich rodičovské dovolené. Cílem je, aby měly neustále přístup k vývoji oboru a udržely si své know-how. Po návratu jim pak mají pomoci skloubit péči o potomka s prací četné benefity,“ uvedl Jonathan Appleton. V letošním roce plánuje ABSL spolu se zaměstnavateli z oboru podnikových služeb nastartovat řadu strategických iniciativ a programů, které mají ženám umožnit podporu profesního rozvoje po ukončení rodičovské dovolené.

Firmy chtějí více žen i ve výrobě
Nejen manažerské pozice jsou v hledáčku personalistů mezi místy, kam se snaží přilákat ženy. Zájem o ně mají třeba i tradiční strojírenské firmy. Např. kopřivnická automobilka Tatra Trucks během roku přijala přes 350 nových zaměstnanců, a ráda by oslovila i ženy. Aby u nich podpořila zájem o technické profese, nabízí nadstandardní podmínky včetně široké škály benefitů.
„Technické profese dnes už nejsou tak fyzicky náročné jako dříve. Obsluha strojů vyžaduje spíše pečlivost, přesnost a přemýšlení, proto chceme nalákat technicky vzdělané ženy i do tradičně mužsky vnímaných profesí,“ říká personální ředitelka Kateřina Nogolová.
Mezi pozice, které mohou ženy v Tatře zastávat, patří např. obráběčka kovů, koordinátorka výroby či pozice techničky servisu nebo skladnice. Práce v nejstarší evropské automobilce je zajímavá i tím, že zde neprobíhá masová výroba, ale téměř každý automobil je speciál, proto je nutné, aby specialistou byl i každý zaměstnanec.
 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 1265 článek mě zaujal 214
Zaujal Vás tento článek?
Ano