murr Schunk

Auta pomáhají šetřit přírodu i obecní kasu

Obce mohou díky elektromobilu ušetřit na provozních nákladech za 5 let až 250 tisíc. Čtvrtmilionová úspora může být pro rozpočty menších obcí docela zásadním faktorem, o kterém se vyplatí uvažovat. A šance, jak tato vozidla pořídit za zvýhodněných podmínek, se nyní nabízí.

 

Elektromobily mají výrazně nižší provozní náklady než běžné vozy se spalovacím motorem a města a obce díky nim mohu ušetřit v některých případech až 250 000 Kč během 5 let provozu. Podle výpočtů provedených společností Kia se totiž průměrné náklady na pohonné hmoty pohybují u dieselového motoru zhruba na úrovni 1,80 Kč za jeden ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu činí pouze 0,30 Kč. Při ročním nájezdu 30 000 km činí celkové provozní náklady včetně výrobcem předepsaného pravidelného servisu u dieselového vozu 2 Kč na ujetý kilometr, zatímco u elektromobilu pouze 0,40 Kč. „Elektromobil tak ušetří 1,60 Kč na ujetý kilometr. Pokud tedy obecní elektromobil najede v pracovní dny přibližně 120 km denně, ušetří na provozních nákladech za 5 let čtvrt milionu korun,“ shrnuje Michal Tolar, technický specialista Kia Motors Czech. Výpočty vycházejí z porovnání provozních nákladů modelu Kia Soul 1,6 CRDI a elektromobilu Kia Soul EV v reálném provozu a počítají s průměrnou cenou nafty 32 Kč/litr (což je průměrná cena za poslední tři roky), a s cenou nočního tarifu elektřiny 2 Kč/kWh.
Zásadním problémem, který zatím brání obcím masovějšímu pořizování elektromobilů a jejich vyššímu zastoupení ve vozových parcích, je hlavně výrazně vyšší pořizovací cena těchto vozidel. Tedy až dosud.
Díky dotacím, které v listopadu 2016 vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí na nákup vozů s alternativními pohony, mohou města a obce pořídit některé elektromobily levněji než srovnatelné vozy s klasickým spalovacím motorem. Výše dotace na nákup elektromobilu dosahuje 220 000 korun a např. pořizovací náklady elektromobilu Kia Soul EV jsou po započtení dotace o 70 000 korun nižší než u modelu s dieselovým motorem a srovnatelnou výbavou.

Kdy a komu se vyplatí jezdit na elektřinu
„Elektromobily jsou nejlépe využitelné v situacích, kdy můžeme plánovat nebo alespoň předem odhadovat denní nájezdy kilometrů a kdy je můžeme nabíjet přes noc,“ říká Kateřina Jouglíčková, PR Manager Kia Motors Czech s tím, že typickým příkladem jsou sociální služby. Může jít např. o rozvoz jídla pro seniory nebo o dopravu jich samotných. Tyto činnosti často provozují příspěvkové organizace zřizované městem či obcí, které mohou mít v některých případech napjatý provozní rozpočet. V takovém případě je pořízení elektromobilu s využitím dotace ideálním řešením. Dalším příkladem je obecní policie, která je může využívat k pravidelným obhlídkovým trasám. Elektromobily mohou využít také společnosti alespoň z poloviny vlastněné obcí, např. zdravotnická zařízení, městské plynárny či vodárny. „Současné elektromobily mají normovaný dojezd okolo 200 km, přičemž reálně nižší je při cestě po dálnici a mimo obec a vyšší naopak v obci, kde se častěji využívá rekuperace energie při brzdění,“ vysvětluje Michal Tolar.

Mít vždy kde "tankovat"
Při provozu elektromobilu je také potřeba brát v úvahu infrastrukturu pro jejich dobíjení. Síť veřejných dobíjecích stanic se zejména v poslední době poměrně slušně rozrůstá, ale není zaručeno, že bude vždy stačit aktuálním potřebám, zvláště pokud by došlo k výraznějšímu nárůstu počtu provozovaných elektromobilů. Instalace veřejných dobíjecích stanic je plánovaná podle dlouhodobých harmonogramů a nemusí odpovídat počtům nakupovaných vozidel.
Podle Josefa Lichtenberga, jednatele společnosti Voltdrive, která se zabývá vývojem a výrobou nabíjecích stanic, by každý elektromobil měl v ideálním případě mít svoji vlastní nabíjecí stanici, ve které se bude moci nabíjet přes noc za využití levnějšího tarifu. „Jde o jednu z důležitých podmínek při generování úspor provozních nákladů, jelikož ceny elektřiny při využití veřejné sítě budou pravděpodobně vyšší než ceny elektřiny, na které může obec dosáhnout při energetické aukci, zvlášť u nízkého tarifu,“ upozorňuje Josef Lichtenberg.

Víte,že...
- při ročním nájezdu 30 000 km činí provozní náklady elektromobilu včetně servisu jen 0,40 Kč na ujetý kilometr a jsou o 1,60 Kč nižší než u dieselu?
- největší efektivity dosahují elektromobily při nočním nabíjení a pravidelném nájezdu od 100 do 200 km denně?
- nabíjecí stanici na elektromobily lze pořídit již od 20 000 Kč?

 
Publikováno: 27. 2. 2017 | Počet zobrazení: 1313 článek mě zaujal 182
Zaujal Vás tento článek?
Ano