ITS Schunk

Citroën Spacetourer Business 2,0 BlueHDi - stvořen pro cestování

Na letošním ženevském autosalonu představily automobilky PSA a Toyota společný projekt postavený na modulární platformě EMP2. Šlo o zcela nové velké MPV (Peugeot Traveller, Toyota Proace a Citroën Spacetourer), které již od června berou útokem český trh. Poslední zmíněný model Citroën Spacetourer ve verzi Busines jsme měli možnost vyzkoušet v redakčním testu.

 

Spacetourer je pro automobilku výrazný model a myslím, že konkurenční modely jako je Multivan od VW, Mercedes-Benz Viano nebo Tourneo Custom od Fordu, by se měly mít na pozoru. Přední část se opravdu povedla, je elegantní a bez zbytečných prolisů. Logo značky je efektně zakomponováno přes celou masku a propojuje mezi sebou oba světlomety. To samé platí i o bocích karoserie. Hladké boky s vyváženými prolisy dávají tušit, že auto bude mít i po pár letech provozu dobrou zůstatkovou hodnotu. V bílém lakovaném provedení testovaného vozu vynikly krásné tvary vozu, opravdu se mi Spacetourer líbil. Zadní výklopné víko se otevírá dostatečně vysoko, aby se pod něj vešly i lidi s výškou přes 190 cm, navíc v případě nepříznivého počasí slouží při manipulaci s batožinou jako stříška. Výborná je i příplatková možnost mít otevíratelné samostatné zadní sklo, což se hodí při městském podélném parkování. Velmi jsem ocenil přístup do interiéru širokými bočními posuvnými dveřmi umístěnými na obou stranách. Konfigurace vozu pro 9 cestujících včetně řidiče mi umožnila vyzkoušet nastupování i vystupování do všech třech řad. Při nastupování do třetí řady stačí jednoduchým zatažením výrazně označenou červenou pákou pohnout, aby se dělené sedadlo druhé řady překlopilo dopředu. Pak je zcela volný přístup na zadní lavici. Všech šest pasažérů ve druhé a třetí řadě má dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou. Dělená sedadla ve druhé řadě i zadní lavice třetí řady jsou vyjímatelná a sklopná.

Útulný interiér
Vertikálně nastavitelné sedadlo řidiče poskytuje dobrý posed s dostatečným bočním vedením a také pěkný výhled na všechny strany. S vozem jsem najel 2155 km a vůbec jsem nepociťoval únavu zad. Dvoumístná lavice na místě spolujezdce nabízela nižší boční vedení, ale posed byl optimální. Navíc šířka vozu 1,92 m umožňuje dostatek prostoru v oblasti loktů všem cestujícím. Řidič i spolujezdec mají dost odkládacích přihrádek např. velké kapsy ve dveřích, v palubní desce a úložný prostor je také pod přední lavicí. Cestu jsem absolvoval v téměř kompletním obsazení, tj. v počtu 8 osob. Nikdo si nestěžoval na cestovní komfort s výjimkou toho, že všechna boční okna jsou pevná a nedají se otevřít, a chybí přihrádky či stolky na opěradlech předchozích sedadel. Jediné dvě přihrádky byly v posuvných dveřích a také na bocích u zadní lavice, což je pro 6 zadních pasažérů málo. Vhodný prostor je pod sedadly obou zadních řad, kam se dají umístit např. i lyže. Ale vzhledem k tomu, že konfigurace Business je určena hlavně pro podnikatele v oblasti přepravy osob např. jako letištní taxi, je absence přihrádek omluvitelná. Palubní deska je pěkně přehledná, středový displej dobře čitelný a všechny ovladače jsou rozmístěny intuitivně, takže řidič přesně ví, kam sáhnout k provedení daného úkolu.  

Tři varianty
K dispozici jsou na výběr tři délky karoserie: krátká (XS) 4,60 m, střední (M) 4,95 m a dlouhá (XL) 5,30 m, ale je pouze jedna výška 1,9 m. Je to z toho důvodu, aby každý Spacetourer mohl bez problémů zajet do podzemních garáží. Velikost zavazadlového prostoru má každá délková verze jinou. V našem testu byla použita verze M a k tomu při osazení všech třech řad sedadel byl zavazadelník velikosti 507 dm3 do výše opěradel, nebo 655 dm3 až ke stropu.

 

 

Ekonomický agregát
Spacetourer může pohánět jeden ze tří turbodieselů s technologií AdBlue. Ten náš poháněl dvoulitrový turbodiesel o výkonu 110 kW při 4000 ot.min-1 s maximem točivého momentu 370 Nm při 2000 ot.min.-1 Agregát je dostatečně silný a nebýt omezovače na hodnotě 172 km.h-1, nebyla by hodnota spotřeby na tak nízké úrovni. Propojen byl s 6stupňovou manuální převodovkou, jejíž dráhy řazení byly pěkně krátké s delší drahou šestého stupně kvůli úspoře paliva. Jednotlivé odstupňování bylo příjemné. I když jsme jeli plně naložení v téměř 100% obsazení, motor s tím vůbec neměl problém. Většinu cesty jsme absolvovali po dálničních úsecích, ale část také na okrskách a ve městě. Počítač ukázal celkovou spotřebu v hodnotě 7,6 l na 100 km, což je velmi slušná hodnota, byť tabulkově vyazuje průměrnou spotřebu 5,3 l.
Ocenil jsem příjemné odhlučnění vozidla při nižších rychlostech, při vyšších už se sice projevuje šum od silnice a aerodynamický hluk, ale nebylo potřeba kvůli tomu při konverzaci zvedat hlas. Vozidlo je velmi stabilní, v zatáčkách se naklání minimálně a nerovnosti silnice zvládá bezvadně. Příjemná je i cena, která je v základní verzi modelu M v provedení Business na hodnotě 705 000 Kč bez DPH a cena testovaného vozu s příplatkovou výbavou (vyjímatelné a sklopné zadní lavice ve 2. a 3. řadě, boční posuvné dveře, zadní parkovací asistent, dvousedadlo spolujezdce s úložným prostorem či výškově nastavitelné sedadlo řidiče) na 747 000 Kč bez DPH.   

 
Publikováno: 31. 1. 2017 | Počet zobrazení: 1073 článek mě zaujal 124
Zaujal Vás tento článek?
Ano